یک امضای پلوخوری ما را مهمان کن!

یک امضای پلوخوری ما را مهمان کن!

سیما زعفرانچی-خبرنیوز/ چندی پیش برای انجام کاری به بانک رفتم. در حین پر کردن فرم در باجه مربوطه، متصدی بانک به خانمی اعلام کرد که امضای ایشان با امضای ثبت شده در بانک همخوانی ندارد. آن خانم با چند حرکت دست امضای دیگری روی کاغذ کرد و تحویل داد، اما باز هم پاسخ مشابهی شنید. آن موقع بود که آن خانم اعتراف کرد: 3-4 تا امضا دارم و یادم نیست کدام یک را اینجا ثبت کردم!

من فرم را تحویل دادم و کارم به پایان رسید و نفهمیدم آخر و عاقبت امضای گمشده آن خانم به کجا رسید. اما این موضوع مدتی ذهنم را درگیر کرده بود.

چه چیزی باعث می‌شود که افراد چندین امضای متفاوت برای خود در نظر بگیرند؟ در جایی خوانده بودم که روانشناسان معتقدند شکل امضای افراد نشانگر نوع شخصیت آنهاست. حال یعنی این افراد با هر امضای خود بعد متفاوتی از شخصیت خود را نشان می‌دهند؟ یا مثلاً می‌خواهند به راحتی شناسایی نشوند؟ در آژانس‌های اطلاعاتی فوق سری کار می‌کنند؟

موضوع جالبی که در این رابطه به ذهنم رسید، مقایسه انواع لباس‌ها با امضاهای یک شخص بود. تصور کنید فردی که لباس‌های مختلفی برای مناسبات مختلف می‌پوشد، امضای متناسب با آن موقعیت را نیز برای خود فراهم می‌کند. مثلا امضای پلوخوری خود را برای آدم حسابی‌ها و قراردادهای آنچنانی کنار گذاشته، امضای رسمی برای قرارداد استخدام یا در محضر ازدواج استفاده می‌شود. امضای معمولی‌اش در بانک‌ها و ادارات کاربرد دارد و امضای اسپرت هم مخصوص فرم‌های رایج و دم دستی موسسات مختلف است. احتمالا یک امضای بی حال راحتی و خانگی هم دارد که مثلاً برای رسید پستچی و خریدهای اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه جالبی به نظر می‌رسد اما در عین حال همینقدر تبعیض آمیز جلوه می‌کند. ثبت امضا بر اساس موقعیت و کلاس کاری افراد و سازمان‌ها جالب به نظر نمی‌رسد. کاش آدم‌ها را به یک چشم نگاه کنید و یک امضای پلوخوری ما را مهمان کنید!