ارتفاع سقف پارکینگ

پارکینگ یا توقفگاه یا محل پارک جایی است برای نگهداری از خودرو در زمان هایی که از آن استفاده نمی شود پارکینگ ها یا در مکان های باز و یا در محیط های بسته مانند ساختمان یا پاساژ ساخته شوند که دارای دو نوع دسترسی خصوصی و عمومی هستند

ارتفاع سقف پارکینگ

طبق ضوابط حقوقی ایجاب می کند که ساختمان نیاز ساکنان خود به پارکینگ برای پارک خودرو را محیا کند.

و اینکه ساخت ساختمان های اداری و تجاری باید به گونه ای باشند که باعث ترافیک در خیابان های آن محدوده نشود.

در نتیجه توجه به پارکینگ موقع طراحی یک سازه و ساختمان در اولویت قرار دارد. نیاز به پارکینگ در مجتمع ها بخصوص مجتمع های مسکونی ضروری تر است.

در کشورهای پیشرفته این موضوع از اهمیت دو چندانی برخوردار است به گونه ای که موقع ساخت یک ساختمان علاوه بر تامین نیاز به پارکینگ مالک ساختمان، پارکینگ هایی نیز برای خودروهای میهمان در نظر گرفته می شود که از نظر توجه به حقوق شهروندی قابل توجه است.

بدین منظور اگر ساختمان در محله ای باشد که مجوز ساخت با تعداد طبقات بالا را نداشته باشد شهرداری آن منطقه مجوز آن را صادر می کند.

اقسام پارکینگ

پارکینگ ها انواع مختلفی دارند که فقط به واحدهای مسکونی و تجاری محدود نمی شوند و آنها را می شود از نظر نحوه دسترسی، ابعاد و اندازه ای که دارند

و تعداد وسیله نقلیه ای که در خود جای می دهند. و نحوه قرارگیری خودروها در آنها و همینطور موادی که برای ساخت آنها استفاده می شود و نوع ساخت آنها طبقه بندی کرد.

پارکینگ واقع در همکف

همانطور که از نام این نوع از پارکینگ مشخص است در همکف ساختمان های مسکونی و تجاری و برج های چند طبقه قرار می گیرند.

و بسته به تعداد واحدهای ساختمان پارکینگ مشخص می شود. و وسایل نقلیه با توجه به اندازه و ابعاد فضای پارکینگ قرار می گیرند.

تعداد پارکینگ هایی که مورد نیاز ساکنان ساختمان است تا حداقل 70 درصد می باشد. و در ورودی پارکینگ جزو فضای آزاد محسوب می شود و از زیربنای ساختمان کم نمی شود

ارتفاع سقف پارکینگ هایی که در زیر زمین قرار دارند باید حداکثر 60/2 باشد. و ورودی پارکینگ باید دارای ارتفاع 80/1 باشد.

اصول استاندارد شهرداری 

  •  مقدار فضای مورد نیاز برای هر خودرو باید 5متر در 20/5 باشد.
  •  عرض در نظر گرفته شده برای در ورودی پارکینگ باید 30/5 باشد
  •  همینطور فاصله ستون های پارکینگ با فضای پارک خودرو باید حداقل 5/50 باشد.
  •  حداقل مساحت مورد نیاز برای هر ماشین باید 25 متر در نظر گرفته شود.

طبق اصول و استانداردهای شهرداری باید برای هر و واحد یک پارکینگ در نظر گرفته شود

بطور مثال برای یک آپارتمان 7 واحدی باید 5 تا پارکینگ در نظر گرفته شود.

طراحی فضای داخلی پارکینگ

طراحی فضای داخلی پارکینگ باید متناسب با دیگر بخش ‌های ساختمان باشد. در این زمینه، ضوابط شهرداری برای طراحی پارکینگ، استاندارد های طراحی پارکینگ،حداقل ارتفاع سقف پارکینگ، عرض استاندارد دَرِ پارکینگ، شعاع گردش رمپ پارکینگ ، شعاع گردش ماشین در طراحی پارکینگ، ضوابط طراحی تهویه پارکینگ‌،طراحی پارکینگ واحد مسکونی و طراحی کف پارکینگ ساختمان باید مد نظر قرار گیرد. همچنین پارکینگ‌ های سرپوشیده که می‌ توان آن ها را از جمله عناصر تکمیل‌ کننده ساختمان‌ ها نامید.

در طراحی معمولا دارای دیواری محکم در یک طرف برای محافظت از وسایل نقلیه در برابر آب و هوا، و همچنین استفاده مناسب از فضا و صرفه اقتصادی است.

ترکیب پارکینگ سرپوشیده برای اتومبیل، فضایی برای دوچرخه‌ ها و فضای مناسب برای انباری دارای در و قفل، در ساختمان‌ها مدنظر قرار می‌ گیرد.

با این وجود، مسیرهای ورود و خروج پارکینگ‌ ها، باید به دور از هر گونه خطر و مزاحمت برای محل بازی کودکان و آسایش ساکنان ساختمان باشد.

همچنین پارکینگ‌ های سرپوشیده باید دارای سیستم تهویه طبیعی و در صورت نبود شرایط لازم، دارای سیستم‌ های مناسب تهویه مکانیکی باشند.

تعداد پارکینگ‌ مورد نیاز بر اساس متراژ

تعداد پارکینگ ‌های مورد نیاز در واحدهای مسکونی، متناسب با مساحت ساختمان و واحد مسکونی است. برای واحد های مسکونی کمتر از 150 متر مربع،

یک پارکینگ، برای واحدهای مسکونی بین 150 تا 200 مترمربع، 1.5 پارکینگ و برای واحدهای مسکونی بیش از 200 مترمربع دو پارکینگ، مورد نیاز است.

طبق مقررات موجود، در خصوص پارکینگ با کاربری مسکونی، در صورتی که تعداد واحد فرد باشد، یک واحد از پارکینگ معاف است. همچنین در یک واحد مسکونی، احداث پارکینگ الزامی نیست

اما به ازای دو واحد مسکونی یک پارکینگ مورد نیاز است و مساحت مورد نیاز به میزان حداقل 16 متر مربع کافی است. در مجتمع ‌های آپارتمانی تا 4 واحد مسکونی به ازای هر دو واحد،

یک پارکینگ باید احداث شود. در ساختمان ‌های 4 واحد و کمتر می‌ توان از مقررات بند 2 ضوابط عمومی یعنی 32 متر مربع پارکینگ استفاده کرد. در ساختمان‌ های دارای بیش از چهار واحد مسکونی

که اغلب آپارتمان‌ های امروزی خصوصا در کلان‌ شهرها و پایتخت را شامل می‌ شود، تا چهار واحد آن 50 متر مربع و به ازای هر واحد اضافی یک پارکینگ لازم است.

قوانین مربوط به ارتفاع پارکینگ

به این نکته نیز باید توجه کرد اگر بین دو دیوار پارکینگ قرار داشته باشد بایستی به عرض های آن  50 سانت اضافه شود.

حداکثر شیب موردنیاز برای دسترسی به پارکینگ اگر خصوصی باشد 15 درصد و اگر عمومی باشد 12 درصد می باشد.

برای فضای گردش موردنیاز خودرو بایستی فضایی با ابعاد 5 در 5 متر را در نظر گرفت

حداکثر ارتفاعی که باید برای ارتفاع همکف در نظر گرفت تا 2/40 متر مجاز است. و اگر نیازی به ساخت زیرمین نباشد ارتفاع می تواند تا 2/60 متر باشد

ساخت شیب در ورودی پارکینگ با رعایت استانداردهای مربوط به نورگیر بودن و باقی موارد بدون مانع می باشد

پارکینگ هایی با بیش از 1000 متر مربع مساحت یا با بیش از 25 واحد. بایستی تا 3 متر در نظر گرفته شود

مقررات مربوط به پارکینگ از نظر مساحت، ابعاد و … در ارتباط با اندازه وسیله نقلیه باید طبق استانداردهای جهانی در نظر گرفته شود

شعاع مورد نظر برای سطح شیب دار باید 6/50 متر در نظر گرفته شود در صورتی که فضای پارکینگ به بیش از 1000 متر مربع برسد

راه عبور و خروج بصورت جداگانه پیش بینی شود و یا عرض راه عبوری بایستی حداقل 5 متر مربع باشد

کم ترین عرض مفید برای یک پارکینگ 2/50 متر است و برای دو پارکینگ 4/50 متر می باشد. و برای جابجایی خودروها 5 متر با عرض 4/50 متر فضا مورد نیاز است.

در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی تغییر نوع کاربری پارکینگ ها امکان پذیر نیست.

همه چیز درباره ضوابط پارکینگ

قبل از پرداختن به مقررات طراحی پارکینگ، بهتر است درباره اصطلاحات رایج در این زمینه آشنا شویم:

  • پارکینگ مورد نیاز:  حداقل تعداد پارکینگ است که براساس کاربری مورد نظر تعیین می‌شود.
  • پارکینگ بسته : فضایی از یک ساختمان است که جهت توقف وسایل نقلیه در نظر گرفته می‌شود.
  • پارکینگ مزاحم:  علاوه برای پارکینگ‌های استاندارد که برای رفت‌وآمد راحت و بدون مزاحمت طراحی شده‌اند، اگر پارکینگ دیگری وجود داشته باشد که مزاحمتی برای یک پارکینگ استاندارد ایجاد کند، پارکینگ مزاحم نام دارد. به طور کلی، پارکینگ مزاحم از جابه‌جایی آزادانه یکی ازخودروها ممانعت می‌کند.
  • پارکینگ اختصاصی : توقف‌گاهی که در سند مالیک واحد ساختمانی قید شده است و فقط واحد مذکور اجازه استفاده از آن را دارد.
  • پارکینگ عمومی : توقف‌گاه‎های داخل شهر که شامل خیابان‌ها، کوچه‌ها و پارکینگ‌های طبقانی می‌شوند.
  • پارکینگ مشاع : پارکینگی است که مالکیت آن کاملاً در اختیار یک نفر نبوده و همه مالکین به نسبت سهم خود حق استفاده از آن را دارند. اگر پارکینگ در سند مالیک هیچ یک از واحدها قید نشده باشد نیز پارکینگ مشاع است (این حالت اغلب در زمانی رخ می‌دهد که تعداد پارکینگ‌ها کمتر از تعداد واحدها هستند).
  • گروه‌بندی پارکینگ‌ها شامل پارکینگ کوچک دارای حداقل سه محل توقف خودرو، پارکینگ متوسط دارای چهار تا حداکثر بیست‌وپنج محل توقف خودرو و پارکینگ بزرگ دارای بیش از بیست و پنج محل توقف خودرو است.