تکنولوژی  های جدید ساختمان سازی که آینده ساخت و ساز را متحول خواهند کرد

ساختمان ‌سازی صنعتی است که مدام در حال پیشرفت می ‌باشد و باید بتواند نیاز جمعیت رو به رشد جهان را پاسخ بدهد.

تکنولوژی  های جدید ساختمان سازی که آینده ساخت و ساز را متحول خواهند کرد

در عصر کنونی که تکنولوژی پیشرفت چشم‌گیری داشته است، سیستم‌های کارآمد و نوینی در عرصه ساختمان سازی ایجاد می‌شود. در ادامه به توضیح سیستم‌های نوین ساختمانی صحبت می‌کنیم و آن‌ها را نام می‌بریم.

پیش ساخته ها

تکنولوژی جدید ساخت ساختمان، متریال های پیش ساخته هستند که از انواع بتن گرفته تا ساختمان پیش ساخته را شامل می شود. سازه های مدولار و پیش ساخته نه تنها کیفیت کار را بالا برده اند بلکه سرعت اجرای ساخت و ساز را نیز افزایش داده اند. به همین دلیل کانسپت های جالب در معماری را می توان به شکل پیش ساخته اجرا نمود به نحوی که در طی چند روز ساخت و ساز به اتمام می رسد.


پهباد

تکنولوژی جدید در ساخت خانه پهبادها هستند که توانسته اند با حذف نیروی انسانی در پروژه های ساختمان سازی بسیار بلند و مرتفع مثل طراحی برج و ساخت آن، از موارد مدنظر مهندسین عکسبرداری کنند و نقشه توپوگرافی بفرستند. بنابراین سرعت کار افزایش چشمگیری پیدا می کند و خطرات جانی احتمالی نیز به صفر می رسد. همچنین پهبادها قادر به ضبط فیلم و ویدیو با اهداف امنیتی هستند و حتی می توان تجهیزات مختلف را در محل پروژه به راحتی مکان یابی کرد.

 

 

مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز  یا Building Information Modeling (BIM) 

در عصر ساختمان سازی جدید همه تکنولوژی ها و فناوری های جدید با هدف تسهیل فرایند ساخت و ساز، کاهش خطرات و آسیب ها و تسریع و افزایش کیفیت به کار گرفته می شوند. به عنوان مثال در طراحی نمای ساختمان می توان مواردی مثل برنامه ریزی و کنترل کیفیت متریال ها، نقص های احتمالی و کارکرد نامناسب سازه را به کمک حسگرها و دستگاه های مختلف ثبت و ضبط کرد. با کمک این فناوری ها مهندسین می توانند در همان مراحل ابتدایی بهترین تصمیمات ممکن را اتخاذ کنند.


سیستم های اتوماسیون

در طراحی شهرک باید بتوان در طی مدت زمانی مشخص حجم زیادی از پروژه را به اتمام رساند و بهره برداری را شروع کرد. این مسأله در شهرهای پرجمعیت که نیاز به ساخت شهرک و ساختمان سازی بسیار بالاست بیش از پیش به چشم می خورد. طبق تکنولوژی جدید در ساختمان سازی کلیه این فرایندها ماشینی شده اند و خودکارسازی صورت گرفته است. کلیه کارها حتی از مرحله طراحی تا کنترل ایمنی و کیفیت و نظارت کردن به کمک فناوری های مختلف انجام می شود بدون اینکه نیاز به حضور دائمی نیروی انسانی باشد.