نگاهی به رتبه اول مسابقه طراحی سردر مرکز علوم مغز و اعصاب ایران

نگاهی به رتبه اول مسابقه طراحی سردر مرکز علوم مغز و اعصاب ایران

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – حضور مفهومی فراموش شده در معماری ورودی‌ها، سردرها و فضاهای واسط معماری
۱- نگرش غالب معاصر به بناها از جمله ورودی‌ها و سردرها، اتکاء بیشتر به فرم است تا فضا. فرم‌هایی که در سودای تشخص و برتری جویی، خود را بر شهر و شهروندان تحمیل می‌کنند، بدون دستاوردی از خلق فضای انسانی.
۲- در معماری کهن ایران، سردر و ورودی صرفاً معبری برای ورود و خروج به بنا نیست. بلکه مفصلی ست که علاوه بر تعریف قلمرو و فراهم کردن مقدمات ورود به بنا، پیرامون خود فضایی تعاملی را شکل می‌دهد، که این فضا خود، بستر رویدادهای اجتماعی مرتبط با عملکرد بنا می‌باشد. در این نوع نگرش، هدف ایجاد فرمی شاخص نیست بلکه فرم در خدمت خلق فضای انسانی است.
۳- در طراحی این پروژه ما به دنبال ایجاد بنایی شاخص یا فرمی برگرفته از شکل مغز انسان و یا ایده‌هایی از این دست نبوده‌ایم. بلکه در پی راهکاری بوده‌ایم تا با بهره گیری از مفاهیم و ارزش‌های غنی معماری کهن ایران، فضایی را سامان دهیم تا با فراهم نمودن تعامل بین مجموعه با شهر، بستری گردد آرام و بی هیاهو برای استقبال از مراجعین و امکان عبور و حضور آنان.

فضایی از جنس حضور
در میدان نقش جهان ایستاده‌ام. از دور کاشیکاری‌های ایوان ورودی مسجد شاه توجهم را جلب می‌کند. به سمت مسجد روانه می‌شوم. به ایوان ورودی که می‌رسم، ناخودآگاه لحظه‌ای درنگ می‌کنم. سر برمی‌گردانم و به سمت میدان خیره می‌شوم. به اطراف ایوان می‌نگرم، عده‌ای را می‌بینم که بر سکوهای اطراف ایوان نشسته‌اند در سکوت… عده‌ای به گپ و گفت مشغولند… دست فروشی را می‌بینم در حال فروش عینک هایش… جریان حیات شهری را در این فضا به زیبایی احساس می‌کنم… در می‌یابم این فضا تنها معبری به مسجد نیست. بلکه مأمنی‌ست که به مهربانی عابرین را فرا می‌خواند و لحظه‌ای در آغوش می‌گیرد. این همان احساس حضور است که در این مکان عمیقا در کش می‌کنم.

سردر عنصری در خدمت فضای شهری
سازمان فضایی سردر به گونه طراحی شده است که فضاهایی با سلسله مراتب (باز، نیمه باز و بسته) را در خود جای داده است و امکان استفاده از فضاها را در فصول مختلف سال میسر می‌سازد. این امر سردر را به بنایی با فضاهای متنوع در جهت ارتقاء بخشیدن به کیفیات فضای شهری بدل می‌کند.

مشخصات طرح:
• معمار:
 محسن کیوانلو

• محل پروژه: تهران
• سال: ۱۳۹۷
• جوایز و افتخارات:
o رتبه اول مسابقه طراحی سردر مرکز علوم مغز و اعصاب ایران | ۱۳۹۷