آزادراه شیراز ـ اصفهان رسما افتتاح شد

همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس، آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان ۹ درصد به طرح‌های آزاد راهی کشور افزوده می‌شود، ۷ هزار کیلومتر هدف‌گذاری برای پروژه‌های آزادراهی شده که از این میزان ۳ هزار و ۵ کیلومتر در مرحله بهره‌برداری است و ۴ هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.

 آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی می‌رود. این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.

 این آزادراه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال - جنوب است؛ بلندترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این آزادراه احداث شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و ۶ قطعه از ۸ قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است.

قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه ۸ آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

برای ساخت این آزادراه ۵۰ درصد بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی سرمایه‌گذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه ۱۸ سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.