روز جهانی آمادگی برای مبارزه با اپیدمی ۲۰۲۳

روز جهانی آمادگی برای مبارزه با اپیدمی هر سال با هدف ایجاد آگاهی در مورد بیماری‌های همه‌گیر در ۲۷ دسامبر (ششم دی) گرامی داشته می‌شود.

روز جهانی آمادگی برای مبارزه با اپیدمی ۲۰۲۳

جهان در طول تاریخ با اپیدمی‌های متعدد مواجه شده است، با این حال یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها امکان بقای بشر را فراهم آورده است، اما با آمادگی‌های قبلی در برابر اپیدمی‌ها می‌توان جان عده زیادی را نجات داد و جلوی وقوع فقدان‌های جبران‌ناپذیر را گرفت. در واقع آگاهی در مورد همه‌گیری‌های مختلفی که پیش‌تر جهان را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند، همچنین علل و شیوه‌های پیشگیری یا مبارزه با آن‌ها در آینده بسیار مهم است و روز جهانی آمادگی برای همه‌گیری نیز با همین هدف برگزار می‌شود.

تاریخ روز جهانی آمادگی برای مبارزه با اپیدمی ۲۰۲۳

بیست‌وهفتم دسامبر (ششم دی) هر سال روز جهانی آمادگی برای مبارزه با اپیدمی است که برای نخستین بار در ۲۰۲۰ برگزار شد. این مناسبت سیستم بهداشت و درمان را بهبود می‌بخشد، چراکه با یادآوری شرایط گذشته، کشورها به تدوین استراتژی‌هایی تشویق می‌شوند که می‌تواند به بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی آن‌ها کمک کند.

شیوع ویروس کرونا در اواخر ۲۰۱۹ در چین با افزایش نرخ عفونت و مرگ انسان‌ها همراه بود و باعث قرنطینه شدن مناطق زیادی از شهرها شد. با این حال حتی با وجود انتشار اخبار این ویروس در سراسر جهان، مقامات نتوانستند این بیماری را مهار کنند و تنها در عرض چند ماه، موارد ابتلاء به کووید -۱۹ در سراسر جهان ظاهر شد و تعداد قربانیان افزایش یافت. به این ترتیب ویروسی که ابتدا تصور می‌شد نوعی آنفلوانزا باشد، اعلام شد که یک بیماری همه‌گیر است و زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

همه‌گیری شکاف‌های موجود در سیستم‌های بهداشت و درمان چندین کشور را آشکار کرد، به‌ویژه که جدا از کمبود اقلام تخصصی همچون دستگاه‌های تنفس مصنوعی، جهان زمانی حتی با نبود مواد ضدعفونی‌کننده دست و ماسک‌های جراحی مواجه بود.

به این ترتیب متخصصان بهداشت معتقدند که اگر جهان آماده رویارویی با اپیدمی بود، کووید -۱۹ بسیار راحت‌تر مهار می‌شد. با در نظر گرفتن این موضوع، مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای حمایت از اهمیت پیشگیری، آمادگی و مشارکت در برابر همه‌گیری‌ها، نخستین روز جهانی آمادگی برای همه‌گیری در تاریخ را تعیین و بیست‌وهفتم دسامبر ۲۰۲۰ آن را برگزار کرد.

این روز اهمیت و ضرورت سرمایه‌گذاری در سیستم‌های بهداشتی جهانی را برای پیشگیری، شناسایی و واکنش به شیوع بیماری‌های عفونی نشان می‌دهد. در واقع کووید -۱۹ هرچند یک تراژدی انسانی محسوب می‌شود، یک فرصتی برای بازسازی جهانی برابرتر و پایدارتر ارائه داد.