شیگروبان ،معمار ژاپنی ورونمایی از خانه مقوایی برای مردم زلزله زده مراکش !

شیگرو بان، معمار ژاپنی و برنده جایزه معماری پریتزکرروز گذشته ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۳ از نمونه‌ی اولیه‌ی یک خانه‌ برای اسکان موقت رونمایی کرده است که تصمیم دارد آن را پس از زلزله  ویرانگر ۶.۸ ریشتری که در هشتم سپتامبر مراکش را در هم کوبید (خسارات قابل توجهی به ساختمان‌ها از جمله مدارس و بناهای تاریخی وارد کرد) و جان بیش از ۳ هزار نفر را گرفت، احداث نماید.

شیگروبان ،معمار ژاپنی ورونمایی از خانه مقوایی برای مردم زلزله زده مراکش !

این سازه، جدیدترین بازگویی از مدل خانه مقوایی (که داخل لوله‌های مقوایی با کاغذ پر شده است) این معمار ژاپنی است که او آن را به عنوان پناهگاهی سریع و مقرون‌به‌صرفه برای قربانیان بلایای طبیعی طراحی کرده است.

این پروژه که خانه مقوایی نام دارد و توسط معماران شیگروبان  در همکاری با شبکه معماران داوطلبانه به عنوان سازمانی مردم نهاد که خود در سال ۱۹۹۵ میلادی آن را برای حمایت از پروژه‌های امدادرسانی به مکان‌های آسیب دیده در بلایای طبیعی تاسیس کرده است، احداث شود.

لازم به بیان است نمونه‌ی اولیه‌ی خانه مقوایی در حال حاضر در مدرسه ملی معماری مراکش به نمایش گذاشته شده است! همانطور که از نمونه‌ی اولیه نیز می‌توان دریافت لوله‌های مقوایی، ستون‌های خانه مقوایی را تشکیل می‌دهند.

همچنین پانل‌های چوبی پیش‌ساخته نیز برای احداث دیوارها، کف و سقف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. البته این عناصر بر روی پایه‌ای از جعبه‌های پلاستیکی آبجو و پر شده از کیسه‌های شن از سطح زمین با فاصله قرار گرفته‌اند...

در انتها بد نیست بدانید شیگرو بان بیش از ۳۰ سال است که بر روی بازسازی مکان‌های بلایای طبیعی کار می‌کند. ایده‌ی خانه مقوایی در ابتدا در پی زلزله‌ی بزرگ ۷.۳ ریشتری هانشین که در سال ۱۹۹۵ میلادی در کوبه ژاپن اتفاق افتاد، ایجاد شد و چندی پیش نیز برای استفاده به عنوان ساختمان مدرسه پس از زلزله سال ۲۰۲۳ میلادی در ترکیه-سوریه در آنتاکیا مورد استفاده قرار گرفت.