آزادراه شیراز-اصفهان پس از ۱۰ سال امروز افتتاح می‌شود

آزادراه شیراز-اصفهان دومین وعده افتتاح آزادراه دولت سیزدهم است که تا ساعاتی دیگر زیر بار ترافیک می‌رود. این اَبرپروژه آزادراهی در شش قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر، حد فاصل شیراز تا شهر ایزدخواست استان اصفهان آماده بهره‌برداری است.

آزادراه شیراز-اصفهان پس از ۱۰ سال امروز افتتاح می‌شود

آزادراه شیراز-اصفهان ساعاتی دیگر با حضور رئیس‌جمهور در استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد، مسیری که آغاز اجرای پروژه آن در سال ۹۲ بوده و با همت دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری رسیده است.

پایه‌ریزی شبکه آزادراهی کشور در دهه ۵۰ انجام شده که یکی از کریدورهای اصلی آن، کریدور شمال به جنوب کشور بوده است، مسیر تهران به قم، کاشان، اصفهان و پس از آن شیراز و بوشهر بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است، با افتتاح این آزادراه ۹ درصد به طول آزادراه‌های کشور افزوده می‌شود و شبکه آزادراهی کشور به ۳ هزار و ۵ کیلومتر می‌رسد.

در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۸۶ کیلومتر در هر سال آزادراه سازی انجام شده است، با وعده‌هایی که دولت سیزدهم برای افتتاح پنج پروژه آزادراهی طی سال جاری داده است، این میزان به ۲۹۳ کیلومتر در یک سال افزایش پیدا می‌کند.

پس از افتتاح منطقه دو آزادراه تهران شمال در تابستان امسال، این دومین ایستگاه افتتاحیه آزادراهی در دولت سیزدهم است که طولانی‌ترین افتتاح آزادراهی کشور است از آن جهت که در یک مرحله ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی می‌رود و مسیر اصفهان به شیراز را ۱۳۴ کیلومتر کاهش می‌دهد، ارزش روز این پروژه ۲۵ هزار میلیارد تومان است که با سرمایه‌گذاری مشترک بنیاد تعاون وزارت دفاع و دولت اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

این اَبرپروژه آزادراهی در شش قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر، حد فاصل شیراز تا شهر ایزدخواست، آماده بهره‌برداری است، قطعه هفتم آزادراه که در سال‌های اخیر به مسیر آن اضافه شده نیز تا کنون بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته است و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد. قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان برای اتصال به کمربندی شیراز در حال ساخت است و قطعه هشتم هم با هدف اتصال استان فارس به بوشهر قرار است ساخته شود.

در مسیر ایزدخواست تا اصفهان که ۱۱۶ کیلومتر است، در گذشته اقدامی انجام نشده است، اما طی دو سال گذشته رایزنی‌های بسیاری انجام شد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این پروژه جذب شود، طراحی این بخش انجام شده است و فولاد مبارکه، صندوق بازنشستگی کشوری، هلدینگ غدیر و چند سرمایه‌گذار دیگر در این مسیر سرمایه‌گذاری خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود در دو تا سه سال آینده افتتاح شود.

بزرگترین پل آزادراهی کشور در مسیر شیراز- اصفهان

بلندترین پل آزادراهی کشور در مسیر این آزادراه قرار دارد، پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مسیر این آزادراه ۲۶۴ متر طول و ۱۱۰ متر ارتفاع از کف دره دارد که در سومین قطعه آزادراه شیراز-اصفهان روی دره رودخانه سپید واقع شده است. دهانه وسط این پول ۱۲۵ متر طول دارد و دهانه‌های کناری آن به طول ۶۶ و ۷۳ سانتی‌متر است. عبور از این پل ۱۵ ثانیه طول می‌کشد و این در حالی است که پیش از این رسیدن از سمتی از این مسیر به سمت دیگر ساعت‌ها زمان می‌برد. برای ساخت این پل بتنی که نوع آن بتن دره‌ای پیش‌تنیده، قالب‌بندی آن از نوع شاریوی پیش‌تنیده و رویه آن آسفالتی است، ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده و ۱۱۴ قطعه بتنی در عرضه آن به کار رفته است.

بر اساس محاسبات مهندسان مشاور، در کمترین حالت، در سال ابتدای افتتاح آزادراه، بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند که در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد، بنابراین حدود سه هزار میلیارد تومان در سال ابتدای بهره‌بردای از این آزادراه در اقتصاد کشور صرفه‌جویی خواهد شد و این در کنار کاهش بیش از ۶۰۰ تصادفی است که در این مسیر اتفاق خواهد افتاد.

کاهش آلایندگی، خسارات جاده‌ای و استهلاک خودروهای عبوری مزیت‌های آزادراه شیراز-اصفهان

علیرضا صلواتی، مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور در آستانه بهره‌برداری از آزادراه شیراز-اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این آزادراه در کنار ویژگی‌های خوبی که دارد و منجر به کوتاه شدن مسیر، کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی می‌شود، به لحاظ چشم‌انداز یکی از زیباترین آزادراه‌های کشور است، قلعه ساسانیان و سد ایزدخواست، سرحدات استان فارس، شهر سده، دریاچه سد ملاصدرا و درودزن، رودخانه کُر، آبشار تنگه براق، بهشت گمشده و آبشار مارگون از جمله مناظر طبیعی است که این آزادراه از آن عبور می‌کند.

وی افزود: این آزادراه چهارفصل طبیعت را در خود دارد، سرما، گرما، کویر، دشت و کوهستان بخش‌هایی از این آزادراه را در بر گرفته که آن را به یکی از چشم‌نوازترین آزادراه‌های کشور تبدیل کرده است، سال گذشته در قطعه یک و دو آزادراه شاهد بارش برف بودیم، به نحوی که ارتفاع آن به بیش از یک متر می‌رسید.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: دغدغه‌های محیط زیستی و جلوگیری از دخل و تصرف در طبیعت نیز در احداث این آزادراه مد نظر بوده و تلاش شد مسیر حیوانات و باغ‌های اطراف آزادراه حفظ شود، از ابتدای شروع به کار، این آزادراه شامل شش قطعه بود، آزادراه‌ها به‌طور مستقیم به شهرها متصل نمی‌شود و این آزادراه نیز بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است. کریدورهای آزادراهی از مجاورت شهرها عبور می‌کنند و دسترسی‌هایی به شهرها دارند. در ۱۰ سال گذشته قرار بوده است کمربندی و دسترسی‌های لازم به آزادراه تأسیس شود اما این کار انجام نشد و آزادراه در سه‌راهی تنگ خیاره به پایان می‌رسد.

صلواتی اضافه کرد: آزادراه تکمیل شده و این موضوع که آزادراه ناتمام است، صحت ندارد، همه موارد ایمنی و استانداردهای عبور و مرور نیز در بهره‌برداری از آزادراه در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت عرض مسیر تنگ خیاره، با پیگیری نمایندگان و مدیران استان فارس، قطعه هفت به آزادراه اضافه شد، این قطعه ۱۲ کیلومتر بوده و سه‌راهی تنگ خیاره را به سه‌راهی قلات وصل می‌کند، ۹ کیلومتر از این مسیر امروز به بهره‌برداری می‌رسد و سه کیلومتر باقی‌مانده نیز تا بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: پس از این مسیر، احداث هشتمین قطعه آزادراه به طول ۱۲ نیز در دستور کار قرار گرفت که اولین قطعه آزادراه شیراز-بوشهر است و به بزرگراه حسینی الهاشمی متصل خواهد شد، چهار مسیر دسترسی به آزادراه در شهر شیراز در حال ساخت است، این مسیرها شامل آزادراه به سمت گویوم، آزادراه به سمت شهر جدید صدرا، آزادراه به سمت جاده شیراز-سپیدان و مسیر قطعه هشتم آزادراه است.

صلواتی خاطرنشان کرد: تا پایان سال آینده ساماندهی لازم در محورهای مجاور شیراز نیز انجام خواهد شد تا بار ترافیکی کمربندی‌های شیراز نیز کاهش پیدا کند.

این دومین وعده افتتاح آزادراهی دولت سیزدهم است که با تحقق آن گام دیگری به سمت تکمیل کریدورهای کشور برداشته شده است و متوسط ساخت و بهره‌برداری از شبکه آزادراهی را در یک‌سال جابه‌جا می‌کند.