اهمیت کارآفرینی و ارزش آفرینی در حوزه مسکن

اهمیت کارآفرینی و ارزش آفرینی در حوزه مسکن
بنیانگذار و مدیرعامل گروه سرمایه گذاری ساختمانی «آفتاب» و «فیبون» :
*برای توسعه کارآفرینی در حوزه مسکن، قانونگذاران فضا را تسهیل کنند*
در بخش ساختمان سازی با تسلط به بازار، سرمایه، نیروی کار و چارچوب های مقرراتی و زیرساخت ها می توان کارآفرینی کرد.
«خبرنیوز» : این روزها که گرد رکود بر بسیاری از کسب و کارها نشسته، عده ای در همین شرایط آستین بالا می زنند تا با ایده های نو و طراحی یک مسیر درست، کارآفرینی کنند و بر اشتغال زایی، کسب درآمد، شرایط اقتصادی و حتی اجتماعی و رفاهی جامعه اثرگذار باشند. صنعت ساختمان، یکی از مناسب ترین بسترها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی است که البته به باور برخی کارشناسان، فعالیت در این فضای پرچالش، کار آسانی نیست و نگاه تک محوری به این بخش، سدی است که اگر بر آن غلبه نشود نتیجه ای جز افت کیفیت ساخت و ساز در بر نخواهد داشت. اما اینکه کارآفرینی در این عرصه چقدر اهمیت دارد و چگونه می توان در این فضا ارزش آفرینی کرد موضوعی قابل تامل است.
محمد دبیری، یکی از کارآفرینان حوزه ساخت و ساز که بیش از یک دهه، سابقه فعالیت در این بخش دارد معتقد است کارآفرینی یعنی ارزش آفرینی و در این فضا اگر کسی ارزش جدیدی خلق کند و افراد، جامعه و سایر المان های یک زیستگاه از ارزش حاصل شده بهره ببرند، کارآفرینی حاصل شده است.
به گفته دبیری، کارآفرینی یک اکوسیستم است که از بخش های مختلفی همچون بازار، بودجه و امور مالی، سرمایه و نیروی کار، چارچوب های مقرراتی، آموزش و پرورش، زیرساخت های فرهنگی و مکانیزم های پشتیبان که به رشد و بقای این اکوسیستم کمک می کند تشکیل شده است.
این کارشناس و فعال حوزه ساخت و ساز که بسیاری از ساختمان های استاندارد کلانشهر شیراز با نام و نشان او و مجموعه تحت نظارتش گره خورده است در گفتگو با «خبرنیوز» به این نکته اشاره می کند که هر کسی بخواهد در فضای کارآفرینی فعالیت کند باید همه این المان ها را در نظر بگیرد و بداند که در چه محیطی و با چه فرهنگ و بر اساس چه فاکتورهایی باید دل به فعالیت دهد.
از دیدگاه او تسلط بر بازار، آگاهی از قوانین و چارچوب های قانونی و ارزیابی مهارت های فنی نیروی کار در زیستگاهی که بستر فعالیت شکل گرفته است مفهوم کارآفرینی را شکل می دهد.
دبیری توضیح می دهد که در حوزه مسکن و ساخت و ساز باید به فضای صنعت توجه شود چرا که سهم مسکن و ساخت و ساز از تولید ناخالص داخلی ایران طی سال‌های مختلف متفاوت بوده است. او با تاکید بر اینکه این میزان در دهه 80 حدود 40 تا 50 درصد رشد داشته اما در طول سالهای اخیر این عدد تک رقمی شده است، یادآور می شود که به دلیل رکود حاکم بر بازار مهمترین نکته، ارزیابی این مسئله است که آیا در این شرایط کسی می تواند کارآفرینی کند یا خیر!
دبیری به عنوان کسی که بنیانگذار و مدیرعامل گروه سرمایه گذاری ساختمانی «آفتاب» و «فیبون» در کلانشهر شیراز است و خود نیز در همین شرایط توانسته یک کارآفرین موفق در حوزه ساختمان سازی باشد، باور دارد در صورتی که به المان هایی همچون بازار، سرمایه، نیروی کار، چارچوب های مقرراتی و زیرساخت ها توجه شود و نگاه ها به فضای تکنولوژی و نوآوری تغییر یابد می توان در این شرایط نیز کارآفرینی کرد.
او با اشاره به استارتاپ های موجود در سطح کشور که به کارآفرینی پرداخته اند، توضیح می دهد که این استارتاپ ها سعی کرده اند به گوشه هایی از بازار که کسی به آنها توجه نکرده بپردازند و بر همین اصل به دلیل کاهش تقاضا در حوزه مسکن می توان واحدهایی با متراژهای کم در پروژه های بزرگ ساخت که علاوه بر سودآوری، کاهش هزینه در پی داشته باشد و به رونق فضای کارآفرینی نیز کمک کند.
دبیری با اشاره به حوزه فعالیت حرفه ای خود در حوزه ساخت و ساز که 12 سال از آن می گذرد، به ظرفیت اشتغال مستقیم 100 نفر که در مجموعه «آفتاب» و «فیبون» ایجاد شده گریز می زند و تاکید می کند که به واسطه خلق پروژه هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، برای بیش از هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.
به باور او برای توسعه کارآفرینی در حوزه مسکن باید از یک سو ذینفعان و بازیگران اصلی این حوزه را شناسایی کرد و از سوی دیگر قانونگذاران، فضا را به گونه ای تسهیل کنند که این بخش عملا ارتقا یابد. به عقیده دبیری از مراجع اخذ پروانه و تسهیلگری توسط شهرداری ها گرفته تا نهادهای اصلی که سیاست گذار هستند می توانند این ریل را طوری طراحی کنند که قطار توسعه کارآفرینی در حوزه مسکن نیز راحت تر حرکت کند.
این کارآفرین حوزه ساختمان سازی با گریز به اهمیت چگونگی تامین نیاز و سلیقه مشتری، اذعان می کند که در نگاه مدیریتی، همیشه باید به این موضوع توجه شود که نیاز مخاطب، چرخه محصول و عملیات شرکت را سوق می دهد. در واقع شناسایی خواسته مخاطبان، بررسی نوع تقاضای آنها و تطبیق عملکرد محصول با نیازهای جدید مشتری می تواند نیاز کاری هر شرکت را تغییر دهد.
این فعال بخش ساختمان سازی تاکید می کند که در طول سال‌های اخیر، فرصت سرمایه گذاری به صورت متری وجود نداشت اما به واسطه اینکه این ادبیات در سازمان ها و نهادهای مختلف مطرح شده، توانسته ایم یک فضا در حوزه سرمایه گذاری متری ایجاد کنیم که این مسئله از بررسی نیازها و سلیقه مشتری به دست آمده است. دبیری با اشاره به اینکه نیازهای جدید مخاطب، سوق دهنده محصولات و فعالیت ها و همچنین راهگشای توسعه کارآفرینی در هر حوزه ای است به داستان کارآفرینی خود گریز می زند و توضیح می دهد که گروه سرمایه گذاری ساختمانی «آفتاب» با بیش از 250 هزار متر مربع ساخت و ساز و با 12 سال سابقه فعالیت در فضای ساختمان سازی، دل به فعالیت در مناطق مختلف شیراز داده است.
در واقع این مجموعه با 54 پروژه اتمام یافته و 10 پروژه در حال انجام، جزو پروژه هایی است که فعالیت های خود را در دو بخش بر مبنای استانداردها شکل داده است. نام «آفتاب» به پروژه های لارج اسکیپ، اکونومی و انبوه سازی گره خورده و «فیبون» نیز جزو پروژه هایی است که با ساخت و سازهای معمارانه، لوکس و نوین، سعی دارد کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد.
در هر حال دبیری بر این باور است بهره گیری از ایده های نو و خلاقانه و کارآفرینی و ارزش آفرینی در حوزه ساختمان سازی می تواند هم راندمان این بخش را افزایش دهد و هم تولید و اشتغال را رونق بخشد و در این میان، سیاستگذاران نیز با وضع قوانین صحیح باید فضا را برای فعالیت کارآفرینان تسهیل کنند.