انواع اتصالات پیچ و مهره در سازه ها

یکی از رایج ترین انواع اتصالاتی که در قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، اتصالات پیچ و مهره ای است. علت رایج بودن آن این است که این نوع اتصال یکی آسان ترین و محبوب ترین اتصالات می باشد.

          اتصالات از لحاظ درجه بندی شامل ۳ دسته زیر هستند:

  • اتصالات گیردار
  • اتصالات نیمه گیردار
  • اتصالات ساده

    نحوه اتصال پای به ستون

    اتصال پای به ستون هم همانند دیگر اتصالات هم دارای صلب و هم دارای مفصل می باشد که در اتصال صلب از سخت کننده و در اتصال مفصلی از نبشی و لچکی استفاده می شود. یکی از شروط لازم برای اتصال صلب به پای ستون این است که میزان سختی خمشی فوندانسیون ۱۰ برابر بیشتر از سختی خمشی ستون باشد.

    صفر تا صد اتصالات پیچ و مهره

    نحوه اتصال دو تیرآهن به یک دیگر

    برای تولید دو ستون یا دو تیر باید دو تیرآهن را به وسیله بست یا پیلت به یک دیگر متصل کرد همچنین برای طولانی تر کردن ستون ها باید بین تیرآهن ها اتصال وجود داشته باشد.

    اتصال بادبند به تیر وستون

    به طور عمده بادبندها به وسیله یک صفحه فلزی به ستون ها جوش داده می شوند برای اتصال بادبندها به تیرها و ستون ها وسط بادبندها صفحه می گذارند این صفحات تحت فشار و کشش هستند، باید برای هر دو عامل طرح شوند و بادبند هایی هم که روی این صفحات قرار می گیرند، باید به طور کامل جوش داده شوند.

    صفر تا صد اتصالات پیچ و مهره

    ‌روند اتصال به وسیله ورق زیرسری و روسری

    برای اتصال بال های تحتانی و فوقانی به ترتیب از ورق‌های زیرسری و روسری استفاده می شود. ورق زیرسری در کارگاه برروی زمین به ستون جوش شده و ورق روسری نیز پس از نصب تیر روی آن مونتاژ و جوش می‌شود.

    صفر تا صد اتصالات پیچ و مهره

    اتصال فلنجی

    این نوع اتصال به وسیله پیچ و مهره های مقاوم به صورت اصطکاکی بهم متصل می شوند برخی از این اتصالات با استفاده از ورق اتصال فلنجی به یکی دیگر متصل می شوند.

    اجرای اتصالات سازه های فلزی

     ساخت اسکلت ساختمان های فلزی به دو روش زیر است:

    • کارخانه ای
    • کارگاهی

    صفر تا صد اتصالات پیچ و مهره