روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۳

روز جهانی حقوق بشر (World Human Rights Day) هر سال در تاریخ ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر ۱۴۰۲) گرامی داشته می‌شود. این روز یادآور تاریخی است که مجمع عمومی سازمان ملل اعلامیه جهانی حقوق بشر را در سال ۱۹۴۸ تصویب و اعلام کرد.

روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۳

دهم دسامبر ۲۰۲۳ (نوزدهم آذر ۱۴۰۲) مصادف با هفتادوپنجمین سالگرد یکی از پیشگامانه‌ترین تعهدات جهانی است: اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) . این سند برجسته حقوق مسلمی را که هر کس به عنوان یک انسان مستحق آن است، صرف نظر از نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت، زبان، عقاید با منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، محل تولد یا موقعیت‌های دیگر، تضمین می‌کند.

تاریخ روز جهانی حقوق بشر سال ۱۴۰۲

روز جهانی حقوق بشر هر سال در دهم دسامبر معادل ۱۹ آذر ۱۴۰۲ گرامی داشته می‌شود. این روز و کمپین‌های آن با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت حقوقی است که هر فرد به عنوان یک انسان از آن‌ها برخوردار است.

تاریخچه روز جهانی حقوق بشر

روز حقوق بشر سالگرد روزی است که سازمان ملل متحد در سال، ۹۴۸ مجمع عمومی اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد. محبوبیت این روز را شاید بهتر بتوان با تمبر یادبودی که توسط اداره پست سازمان ملل در سال ۱۹۵۲ منتشر شد، نشان داد که بیش از ۲۰۰ هزار پیش‌سفارش دریافت کرد.

هدف اعلامیه حقوق بشر ایجاد یک استاندارد زندگی مشترک برای همه مردم در سراسر کره زمین است که هرکس مستحق آن است. این اعلامیه همه کشورهای عضو سازمان ملل را تشویق می‌کند تا برای رسیدن به استانداردهای زندگی ملتشان تلاش کنند.

شعار روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۳

شعار روز حقوق بشر ۲۰۲۳ «آزادی، برابری و عدالت برای همه» انتخاب شده است.

نکات جالب از حقوق بشر

اعلامیه جهانی حقوق بشر پرترجمه‌ترین سند در جهان است که به ۵۰۰ زبان موجود است.

در کشورهای فقیر جهان، بیش از یک کودک از هر ۵ کودک مجبور به انجام کار اجباری است.

در سال ۲۰۱۱، سازمان ملل متحد دسترسی به اینترنت را یک حق اولیه بشری اعلام کرد.

هر کس حق دارد از اوقات فراغت و تعطیلات با حقوق برخوردار باشد.

تعداد اعتراضات در دولت‌ها در کمتر از ۱۵ سال سه برابر شده است.

آزادی در سطح جهانی رو به افول است.

تعدادی از دولت‌ها (از جمله ایالات متحده) از همه‌گیری به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب حقوقی مانند آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز، فراتر از محدودیت‌های مبتنی بر علم استفاده کردند.