ایجاد شغل مهمتر است یا آسفالت جاده روستایی؟

استاندار هرمزگان : پروژه های مولد اقتصادی تنها راه برون رفت از شرایط فعلی است

ایجاد شغل مهمتر است یا آسفالت جاده روستایی؟
کاهش نرخ بیکاری اولویت اصلی هرمزگان

 اولویت نخست استان هرمزگان کاهش نرخ ۱۸درصدی بیکاری است؛ استاندار هرمزگان با اعلام این موضوع اظهار داشت: رتبه نخست بیکاری و رتبه نخست شاخص فلاکت و بسیاری از شاخص های دیگر دستاورد دولت تدبیر و امید است که باید برای آن به دنبال راهکار باشیم و پروژه های مولد اقتصادی تنها راه برون رفت از شرایط فعلی است.
مهدی دوستی با بیان اینکه منابع مالی در کشور و اساسأ در همه جای دنیا محدود و نیازها نامحدود است، افزود: در کشور چند هزار پروژه عمرانی نیمه تمام داریم که  تکمیل پروژه‌های عمرانی کشور به بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.
وی گفت: ما یا باید مثل ۴۰ سال گذشته و به صورت قطره چکانی به پروژه های عمرانی مختلف منابع تزریق کنیم که تکمیل هر کدام با وضعیت منابع تخصیصی، ممکن است چندین سال طول بکشد و یا اینکه تلاش کنیم اعتبارات را برای پروژه های مولد در شهرستان ها تخصیص دهیم که مسئله اشتغال را حل کنیم.
استاندارهرمزگان افزود: پیشنهادم این است که به جای اینکه دو میلیارد تومان بدهیم و یک پارک درست کنیم، حاضر هستیم برای منطقه شما چندین برابر آن اعتبار جذب کنیم و منابع تخصیص دهیم اما این پروژه بتواند مولد باشد و برای مردم منطقه شغل ایجاد کند.
وی با برشمردن برخی از پروژه های مولد که می تواند باعث توسعه و پیوند اقتصادی مناطق شود،ادامه داد : می توانیم از طریق احداث یک مسیر ارتباطی ۱۷کیلومتری، رودان را به عنوان یک منطقه فعال کشاورزی به تیاب میناب به عنوان یک پایگاه صادراتی متصل کنیم که بتوان اشتغال و معیشت مردم هر دو منطقه را تامین کرد.

قابل قیاس نیست

دوستی، با طرح این سوال که اگر فرزندان ما بیکار باشند و روی جاده آسفالته روستایی قدم بزنند چه فایده‌ای دارد؟ افزود: انجام پروژه های عمرانی به طور قطع وظیفه ما به عنوان بخش دولتی است اما پیگیری برای واردات و تهیه نهاده‌های اقلام پرمحصولی مثل خرما بسیار پراهمیت تر از اجرای یک پروژه عمرانی است.
وی ممانعت از سرازیر شدن ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب در شرق استان به دریای عمان را  با استفاده از سدهای در حال ساخت، یک اولویت دیگر برشمرد و عنوان کرد: با این میزان آب، حداقل ۱۴هزار هکتار زمین کشاورزی را می توان زیر کشت برد که اعتباری نزدیک به چهارهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و با این اعتبار می توان تمام راه‌های روستایی استان را آسفالت کرد اما میزان اثرگذاری این دو گزینه در اقتصاد استان به هیچ وجه قابل قیاس نیست.
استاندار هرمزگان، همچنین با اشاره به سفر قریب الوقوع وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به منظور پایش ظرفیت ها و کمک به تحقق برنامه های در دست تدوین حوزه گردشگری گفت: ظرفیت گردشگری ان منطقه بی نظیر است اما سطح بهره مندی از توانمندی های موجود، تنها به سفره خانه های کوچک و بومگردی ها محدود شده است.