شورای بافت تاریخی شیراز تشکیل می‌شود  

شورای بافت تاریخی  شیراز تشکیل می‌شود   

شورای عالی زیارت استان فارس با تاکید بر بافت تاریخی و طرح توسعه ۳۶۰ هکتاری برگزار شد که براساس آن شورای بافت تاریخی شیراز تشکیل می‌شود.

شورای عالی زیارت استان فارس عصر امروز  با محوریت بافت تاریخی، تاکید بر توسعه طرح 57 هکتاری به 360 هکتار و رونق اماکن مذهبی تشکیل شد که استاندار فارس در این جلسه رونق مساجد در این منطقه اشاره کرد و اظهارداشت: تفاهم‌نامه 3 جانبه بین معاونت گردشگری، اوقاف و معاونت عمرانی استانداری امضا شود که براساس آن هزینه تعمیر و مرمت مساجد را استانداری بدهد به شرط اینکه اوقاف قول دهد که امام جماعت بگذارد و مساجد در ساعات روز باز باشد.

محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه طرح توسعه حرم به 360 هکتار ارتقا پیدا کرده و باید این مسئله مورد توجه دستگاه‌های اجرایی باشد، گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها آنچه که مربوط به بهزیستی است، طرح و برنامه مشخص برای کل 360 هکتار ارائه شود.

استاندار فارس با اشاره به مشکل فقر و بضاعت کم مالی افراد ساکن در این منطقه افزود: اداره کار به شناسایی و توانمندی افراد واجد شرایط که تحت عنوان خانواده‌های فقیر قرار می‌گیرند و تعداد بیکاران 12 هزار واحد مسکونی این منطقه کمک کند همچنین سازوکاری برای بیکاران این منطقه اندیشیده شود تا درصد بیکاری در بافت تاریخی کاهش یابد.

وی با تاکید بر ساخت زائرسراهای ارزان قیمت در این منطقه از شهر عنوان کرد: شهرداری منطقه 8 متولی اصلی احداث زائرسراها در منطقه 360 هکتاری شود و دیگر دستگاه‌ها نیز در امور خدمات‌رسانی اقدام کنند تا حداکثر کمک در ارائه خدمات به مردم این منطقه و مشترکان آب و برق انجام شود.

ایمانیه تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی و خدماتی کارهایی که در این منطقه اضافه بر روال معمول می‌خواهند انجام دهند،  مکتوب ارائه کنند.

محمد فرخ‌زاده، معاون امور گردشگری استاندار فارس نیز در این نشست با بیان اینکه رونق مساجد در بافت تاریخی باید مورد توجه باشد، گفت: باید بر روی اسکان مسافران در قالب استفاده از مساجد و حسینیه و الحاقات امامزادگان کار متمرکزی انجام شود و برنامه منسجم برای بافت صورت گیرد‌.

وی با بیان اینکه شورای بافت تاریخی با رویکرد رونق اماکن مذهبی در اطراف حرم شکل می‌گیرد، افزود: زائرسراها باید فعال شود در مقابل تعداد واحدهای مسکونی و تجاری باید این ظرفیت‌ها فعال شود.

فرخ‌زاده با تاکید بر اینکه این منطقه اکنون به 360 هکتار ارتقا یافته و براساس همان 360 هکتار همه برنامه‌ها انجام می‌شود، افزود: برای مراکز دی آی سی این بافت با رویکرد منطقی فکر شود و اقشار کم درآمد و بی‌درآمد در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه موج جدید معتادان متجاهر در منطقه شکل گرفته است که باید فکری در این راستا شود، افزود: اداره کار و کمیته امداد قرارگاه اشتغال را شکل دهند و فنی و حرفه‌ای نیز ورود کنند.

فرخ‌زاده با بیان اینکه مساجد می‌تواند به یک مرکز کارآفرینی تبدیل شود، تاکید کرد: بافت باید زنده‌نگهداری شود تا معضلات در آن برطرف گردد.

موید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نیز در این نشست گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی بافت تاریخی که در اختیار بخش خصوصی بوده کامل احصا و مشخص شده است و در بافت تاریخی دیگر مجوز بومگردی صادر نمی‌شود و اکنون فقط برای اقامتگاه سنتی صدور مجوز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه 14 سفره‌خانه و مهمان‌پذیر نیز در این بافت وجود دارد، افزود: متقاضی برای سفره‌خانه و اقامتگاه وجود دارد اما همه این امور با رویکرد جدید معاونت گردشگری استان با محوریت رونق گردشگری مذهبی انجام می‌شود.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون سومین حرم در شورای شهر و رئیس هیئات مذهبی شیراز نیز در این جلسه درباره اربعین گفت: موکب احمدبن‌‌موسی (ع) در مرز شلمچه مستقر می‌شود و معاونت اجرایی شهرداری کار را شروع کردند اما پیشنهاد می‌شود که اوقاف موکب مستقل نزند بلکه در زمینی که به نام شیراز است اعتبار شهرداری صرف سوله و زیرساخت شود و اوقاف هم مسئولان پذیرایی بر عهده بگیرد تا خدمات‌دهی به زائران به نام شیراز و استان فارس انجام گیرد.

وی عنوان کرد: همکاری حرم مطهر شاهچراغ(ع)، طرف عراقی و همکاری موکب‌ها به نام سومین حرم اهل بیت در مسیر نجف تا کربلا موکب مستقر شود که در معرفی شیراز به عنوان سومین حرم موثر است.

محمدیان با بیان اینکه پرواز مستقیم مرکز استان به شهرهای مرزی خیلی کمک می‌کند، افزود: در این صورت هزینه‌اش نیز برای مردم معقول‌تر است اما معاونت گردشگری استانداری فارس با شرکت‌های هوایی مذاکره مستقیم کند و منتظر وزارت‌خانه‌ها نمانیم چون حمل و نقل جاده‌ای پاسخگو نیست
در مسیر نیز هیئات مذهبی موکب‌های خود را مستقر خواهند کرد.

عضو شورای شهر شیراز درباره اقدامات شورا برای بافت تاریخی نیز عنوان کرد: معافیت از عوارض برای بافت تاریخی و فرسوده تمدید شده، همچنین باید دبیرخانه شیراز شهر صنایع دستی احیا شود و شهرداری ملزم به این کار شده است و در این راستا باید هنرمندان حمایت شوند تا هنرها و صنایع دستی شیراز باقی بماند.