خلافکاران و قلیان فروشان، چپق گردشگری محور زندیه را چاق می کنند!

گزارشی از سد معبر در محور تاریخی و گردشگری زندیه

خلافکاران و قلیان فروشان، چپق گردشگری محور زندیه را چاق می کنند!
وعده مسئولان برای ساماندهی دست فروشان و قلیان فروشان محور زندیه

فاطمه مقدم/ خنزر پنزر فروشان و عتیقه فروشان، دست فروشان، فالگیرها، مردانی که در جمع های کوچک با بازی ورق (قمار) گردشگران ساده لوح را تلکه می کنند و قلیان فروشانی که گُله به گُله روی سکوهای بالای زیر گذر زند و جلوی بازار وکیل به عرضه قلیان مشغولند و عده ای که نشسته اند و پک به قلیان می زنند یا قلیان را دست به دست می کنند این تصویری جامع است از مهم ترین محوطه گردشگری شیراز موسوم به «پیاده راه زندیه».

پیاده راه زندیه (منطقه ای مابین ارگ کریمخان و بازار وکیل) منطقه گردشگری در قلب شیراز تاریخی است. جمعی از مهم ترین سایت های گردشگری شیراز چون بازار وکیل، باغ موزه نظر، مجموعه مسجد، حمام و آب انبار وکیل و در نهایت ارگ کریم خان و آرامگاه عبدالله خفیف در این محوطه قرار دارد. با وجود آن که پیاده راه زندیه سال هاست به منطقه گردشگری تبدیل شده اما هیچ گاه از آسیب های خاص بافت تاریخی شیراز خالی نبوده است بلکه با سرازیر شدن گردشگران، بساط خلافکاری عده ای از مردان که با ورق قمار می کنند و گردشگران شهرستانی را در تور می اندازند و جیبشان را خالی می کنند و دستفروشانی که جنس های دست دوم مشکوک می فروشند نیز به این محوطه اضافه شده است. ‏‏اتفاق عجیب این است که حتی در شب های سرد زمستان، خیابان خواب ها پای ارگ کریمخان آتش نیز روشن می کنند و دوده های آتش گاه به دیوار ارگ می چسبد تا جایی که هنوز می توان بقایای آتش را دید. این ناامنی در مهم ترین محوطه گردشگری شیراز در حالی رخ می دهد که حتی شهروندان نیز در گذر از این محوطه احساس امنیت نمی کنند چه رسد به گردشگر از همه جا بی خبر و ناآشنا با آن منطقه که با خیالی آسوده برای گردش و خرید به بازار وکیل یا بازدید از حمام و مسجد وکیل می رود. این محوطه به سبب وجود این افراد و معتادین دستفروش بسیار ناایمن  شده است. ساماندهی دست فروشان و قلیان فروشان از جمله برنامه هایی است که هر از گاهی درباره آن وعده هایی از سوی مسئولان داده و بعد به حال خود رها می شود. 

قائم مقام شهردار منطقه 8 با تایید وضعیت نامناسب محوطه گردشگری بازار وکیل تا موزه پارس و ارگ کریمخان گفت: ما به اتفاق رئیس اتاق اصناف فارس و مسئولی از دادستانی در بازدیدی که از این سایت گردشگری داشتیم علاوه بر مستندسازی تخلفات انجام شده، برای انجام اقدامات فوری خود به جمع آوری بساط دستفروشان و قلیان فروشان اقدام کردیم و روزانه تعداد زیادی از قلیان ها را جمع آوری می کنیم اما چون در این منطقه تردد زیاد است و فروش بسیار خوب است باز هم بساط فروش قلیان و دست دوم فروشی ها و فالگیرها پهن می شود پس باید برای این بخش شهر که منطقه گردشگری مهمی نیز به حساب می آید فکر اساسی کرد.

سید حسن حسینی با اشاره به اینکه هرگونه سد معبر و خلل در نظم شهری ممنوع است، افزود: ما به عنوان شهرداری فقط می توانیم قلیان ها و بساط دستفروشان را جمع کنیم چنانکه در مدت گذشته در یک روز 50 قلیان جمع آوری کردیم اما باز هم می آیند و به عرضه قلیان و عرضه وسایل دست دوم می پردازند که جمع آوری کامل آن ها جز با قوه قهریه به شکل دیگری ممکن نیست.

معاون شهردار منطقه 8 افزود: شهرداری با محوریت اصلی اتاق اصناف درصدد است که بساط دست دوم فروش ها و دستفروش های دیگر را از جلوی محوطه بازار وکیل جمع کند اما جمع آوری فالگیرها و مزاحمانی که با جمع های کوچک به سرگرمی های نامشروع (قمار) مشغولند کار دادگستری است والا شهرداری در حال انجام وظیفه خود به صورت روزانه است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس‏ نیز پیش از این در بازدیدی از این محوطه گردشگری اعلام کرده بود چنانچه واحدهای متخلف نسبت به رفع سد معبر اقدام نکنند، برابر ماده ۱۷ قانون نظام صنفی و قانون شهرداری ‏ها برخورد خواهد شد اما امیدواریم این مشکل بدون نیاز به برخورد قانونی، حل و فصل شود‎.‎