شعار روز جهانی هواشناسی: هشدار سریع، اقدام سریع

شعار روز جهانی هواشناسی: هشدار سریع، اقدام سریع

امروز ۲۳ مارس ( مطابق با سوم فروردین) روز جهانی هواشناسی است. 72 سال پیش سازمان ملل متحد چنین روزی را نامگذاری کرد. این روز نشان دهنده سهمی است که خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی به ایمنی و رفاه جامعه می‌انجامد. روز جهانی هواشناسی فرصت‌های مختلفی از جمله کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها برای متخصصان هواشناسی، مسئولان و عموم مردم را فراهم می‌کند. برخی از این رویدادها به دنبال جذب رسانه‌ها برای بالا بردن جایگاه هواشناسی و تکریم هواشناسان هستند. بسیاری از کشورها هم تمبرهای پستی منتشر می‌کنند. این تمبرها اغلب منافع رویداد را نشان داده یا دستاوردهای هواشناسی را نشان می‌دهند.

***
هر سال یک شعار نیز برای روز جهانی هواشناسی تعیین و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته می‌شود. شعار سال 2022 روز جهانی هواشناسی هم «هشدار سریع، اقدام سریع» است.

***

به دنبال تغییرات آب‌وهوایی امروز جهان، تغییرات شدید آب‌وهوا، اقلیم و آب‌ها هر روز بیشتر و شدیدتر از پیش رخ می‌دهد. رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی و تخریب محیط‌ زیست، هر روز بیش از پیش و در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری زمین را در معرض خطرات متعدد مرتبط با معضل تغییرات آب‌وهوایی قرار می‌دهد.

در دنیای امروز، البته پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا دیگر کافی نیست و آنچه باعث می‌شود مردم اهمیت حفظ سیاره را درک کنند، پیش‌بینی‌های مبتنی بر تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر حفظ جان و معیشت انسانهاست؛ پیش‌بینی‌هایی که به آنها نشان می‌دهد در صورت ادامه روند موجود،در آینده‌ای نه چندان دور، آب‌وهوا با بشر چه خواهد کرد و چه بلایی بر سر تمدن بشری خواهد آورد.

بر اساس گزارش ششمین ارزیابی تغییرات آب‌وهوایی پانل بین‌دولتی (IPCC)، وقوع رویدادهای آب‌وهوایی و بلایای شدید در رکوردهای ثبت‌شده بی‌سابقه بوده و احتمال تشدید آنها با افزایش گرمایش جهانی بالاتر خواهد رفت. بدین‌ترتیب حتی کوچک‌ترین میزان گرم شدن جهان نیز اهمیت دارد و تأثیرات بزرگی به دنبال خواهد داشت.

افزایش گرمایش جهانی همچنین با وقوع خشکسالی‌های مکرر و شدید، طوفان‌های شدید استوایی، بروز فجایع مرکب همچون وقوع همزمان سیل، بارندگی شدید و فوران رودخانه یا افزایش سطح دریا در یک منطقه، افزایش آسیب‌پذیری جمعیت‌های روبه رشد ساحلی یا افزایش خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی با وقوع موج گرما و خشکسالی همزمان همراه است.

بااین‌حال هنوز هم از هر سه نفر در سراسر جهان، یک نفر به میزان کافی تحت پوشش سیستم‌های هشدار اولیه در این زمینه قرار نگرفته است.
از این رو، در راستای پیشگیری، آمادگی و واکنش بهتر، هماهنگی بیشتر بین خدمات ملی و هیدرولوژیکی هواشناسی، مسئولین مدیریت بلایا و آژانس‌های توسعه ضروری به نظر می‌رسد.

***

روز جهانی هواشناسی ۲۰۲۲ بر «هشدار سریع و اقدام سریع» متمرکز خواهد بود که اهمیت حیاتی اطلاعات آب‌و هواشناسی و اقلیمی را برای کاهش خطر بلایا مورد توجه قرار می‌دهد.