خودروهایی که نامزد دریافت لقب «ارابه مرگ» شدند

خودروهایی که نامزد دریافت لقب «ارابه مرگ» شدند

براساس تازه‌ترین آمار ۸۳۸ نفر در حوادث رانندگی در نوروز امسال جان خود را از دست دادند، پلیس معتقد است که کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی از اصلی‌ترین دلایل وقوع تصادفات منجر جرح و فوت بوده است.

با وجود ستاره‌های کیفی که وزارت صنعت معدن و تجارت به خودروهای تولیدی در ایران می‌دهد باز نشدن کیسه‌هوا خودروها در تصادف‌های اخیر نشان داد که خودروهای داخلی به چه میزان بی‌کیفیت و ناامن هستند.

پژو، پراید و سمند دارای بیشترین تصادف جرحی و فوتی

در این میان انواع پژو دارای بیشترین تصادف جرحی و فوتی بود و پس از آن هم پراید و سمند قرار داشتند. پایه ۸۰ درصد خودروهای ساخته شده در ایران، به دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ باز می‌گردد که هر دو خودرو در زمان خود بدترین ایمنی را در جهان داشته‌اند. پراید که سال‌ها زودتر به دلیل ایمنی پایین در کشورهای دیگر کنار گذاشته شد.

پراید

پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب‌ها و سقف می‌شود. کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، در خودرو باز می‌شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می‌زند. بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می‌شود. در تست تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز ۲ ستاره از ۵ ستاره را به خود اختصاص می‌دهد.

پژو

در تصادف پژو، میل فرمان و پدال‌ها به داخل اتاق خودرو وارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. قسمت‌های زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارند ولی قسمت‌های بالایی بدنه چندان از استحکام خوبی برخوردار نبوده و می‌تواند هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این خودرو از نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد.

سمند

با توجه به اینکه پلتفرم این خودرو شبیه پژو ۴۰۵ است، احتمالا در صورتی که مورد تست مؤسسه EuroNCAP قرار گیرد، به سختی حائز سه ستاره خواهد شد. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده و در این تست، سقف سمند تاخورده و رکاب نیز باعث شکستگی پای آدمک تست شده است. ایربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر اینکه وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف عقب خودرو بلند نمی‌شود. سالم ماندن ستون‌ها و خرد نشدن شیشه‌های جلو، موجب شده سمند از سوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند.