شهرداری شیراز از نصب نمادهای شرک و کفرآلود در ساختمان‌های شهر جلوگیری کند

شهرداری شیراز از نصب نمادهای شرک و کفرآلود در ساختمان‌های شهر جلوگیری کند

محمد علی ترابی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در چهل و ششمین صحن علنی شورا و در نطق پیش از دستور خود به استفاده از نماهای غیر اسلامی در ساختمانهای شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شهر شیراز شاهد هستیم که بعضی از نمادهای شرک و کفرآلود در شهر نصب می‌شود و ضروری است که این جریان سیما و منظر شهری پیگیری شود.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها باید به رفع المان‌های شرک آلود برخی ساختمان‌ها ورود پیدا کنند و از شهردار هم درخواست داریم حتما این موضوع را هنگام پایان کار ساختمانها مد نظر قرار دهند.

ترابی در ادامه به برگزاری جلسه مجمع مشورتی کمیسیون‌های کشور در تبریز که در هفته گذشته برگزار شد، اشاره کرد و گفت: چند موضوع از جمله چالش‌های پیش روی شهرسازی در کلان‌شهرهای کشور، نحوه احیای بافت‌های تاریخی، فرهنگی و بافت‌های فرسوده شهری، رشد نامتوازن شهرها بر خلاف طرح‌های جامع و تفصیلی مصوب شورای عالی معماری شهرسازی، نحوه اقدام دولت در اجرای طرح ملی نهضت مسکن‌سازی در کشور در جلسه مذکور بررسی شد.

این عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه  باید از تجارب گذشته استفاده شود، اظهار کرد: نباید شهرها را بی‌رویه گسترش دهیم و در ارائه خدمات به مردم در آینده دچار مشکل شویم و نگاهی به بافت‌های فرسوده شهری نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز ادامه داد: بر اساس ابلاغ دولت و در ماده ۱۱ و ۱۲ قانون موانع تولید هم اشاره شده که باید ۵۰ درصد این زمین‌ها اختصاص پیدا کند به بافت‌های درون شهری و فرسوده اما متاسفانه در تامین زمین تا به امروز یک متر هم از بافت‌های درون شهرهای به وزارت مسکن و شهرسازی اختصاص نداده‌اند که این خلاف مصوبه مجلس و دولت است
 
ترابی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه اکنون ایام پیگیری و تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز در شورا است، گفت: بودجه میثاق شورا و شهرداری است، شورایی که به هدف خدمت به مردم پا در عرصه میدان گذاشته و اعتماد مردم را جلب کرده است و شهرداری که بار سختی این امانت را متقبل شده و قصد اجرای مطالبات مردم را دارد میثاق آنان در بودجه است، بودجه ریل‌گذاری توسعه شهر است.

وی، بودجه را فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های مردم دانست و افزود: در مقطعی قرار گرفتیم که دولت به واسطه مشکلاتی که داشته یا سیاست‌گذاری‌های کلانی که در کشور بوده امروز متاسفانه حمایت چندانی از دولت برای مردم ساکن در شهرهای کشور اتفاق نمی‌افتد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می‌کنند و دولت حمایت چندانی  برای توسعه و عمران و آبادانی محل زنگی مردم ندارد، این مردم هستند که با انتخاب نمایندگان در شورا و در پرداخت عوارض‌های خود و با پرداخت هزینه‌ها باعث رشد و توسعه شهرها هستند.

ترابی با بیان اینکه اگر امروز درآمد شهرهای کشور از بودجه عمرانی دولت بیشتر می باشد این به واسطه خواست خود مردم و حمایت‌های آنان از شورا و شهرداری است، افزود: متأسفانه چند مشکل در مراحل بررسی بودجه در شورا داریم، اول نحوه ارائه آن توسط مدیران مربوطه است که از شهردار می‌خواهیم این روند را اصلاح کند، دوم نحوه برش بودجه و نحوه رسیدگی در خود شورا که باید با دقت بیشتری در شورا رسیدگی می‌شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه  تأکید کرد: اگر فرصت‌ها را در سال اول شورا بسوزانیم و جایی که باید با دقت بیشتری به بودجه رسیدگی شود، نشود، قطعا یک سال شورا به وظیفه خود به صورت کامل عمل نکرده است.

ترابی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم از مشکلاتی که در این کشور به خصوص در این دهه‌ای که درگیر شدیدترین تحریم‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی اجتماعی و اقدامات شدید دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی به خصوص آمریکای جنایت کار هستیم کاسته شود و در طلیعه چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی پرتوان و پرتلاش و با امید و توکل به پروردگار یکتا به سمت رفع مشکلات و معضلات مردم برویم و شاهد این باشیم که یکی پس از دیگری تحریم‌های دشمن فرو بریزد و مشکلات مردم مرتفع گردد و مدیران، با تمام قوا در خدمت مردم و آرمان‌های اسلام و انقلاب حرکت کنند.