دیبدو فرانسیس کره ،تاثیرگذارترین معمار جهان در سال 2022 و طراحی مرکز مراقبت از کودکان در دانشگاه فنی مونیخ

دیبدو فرانسیس کره، معمار آفریقایی (بورکینافاسویی)، برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۲۰۲۲ و تاثیرگذارترین معمار جهان در سال ۲۰۲۲ به انتخاب مجله تایم در جدیدترین پروژه‌ی خود از طراحی مرکز مراقبت از کودکان در دانشگاه فنی مونیخ (آلمان)، یکی از بهترین و برجسته‌ترین مراکز تحقیقاتی در اروپا و جهان رونمایی کرد!

دیبدو فرانسیس کره ،تاثیرگذارترین معمار جهان در سال 2022 و طراحی مرکز مراقبت از کودکان در دانشگاه فنی مونیخ


این مرکز ۷۰۰ مترمربعی (۷۵۰۰ فوت مربع) مراقبت از کودکان که برای نگهداری از ۶۰ کودک (فرزندان اعضای هیئت علمی و خانواده‌های آن‌ها) طراحی شده است، با استفاده از متریال چوب ساخته خواهد شد.

لازم به بیان است فضای داخلی این ساختمان که در مقیاس‌های مختلف و ویژگی‌های منحصربه‌فرد طراحی شده است، به مانند سرسره‌های روانی است که هر یک از پنج طبقه آن را در یک هماهنگی ایده‌آل به هم متصل می‌کند!

بد نیست بدانید سطح همکف این پروژه متشکل از واحدهای اداری است؛ و سه طبقه‌ی دیگر نیز به کودکان اختصاص یافته است که استفاده از آن‌ها براساس گروه سنی کودکان تقسیم‌بندی می‌شوند. البته یک منطقه بازی در قالب بام سبز نیز به نام “هیملسویز” (در زبان آلمانی به معنای “زمینه‌ی بهشت”) طراحی شده است!

دیبدو فرانسیس کره تاکید ویژه‌ای دارد که استفاده از الوار چوبی در سرتاسر این پروژه به این منظور است که پایداری ساختمان را به حداکثر میزان ممکن برسانند. او همچنین می‌گوید:

وقتی (پروژه‌ای را) برای بچه‌های کوچک می‌سازیم، می‌خواهیم آنها بتوانند به فضای بیرون بدوند و عناصر را احساس کنند... چرا که این احساس و لمس عناصر است که روح و درونمایه‌ی آن‌ها را رشد می‌دهد.”

انتظار می‌رود این پروژه در سال ۲۰۲۵ میلادی آماده‌ی بهره‌برداری شود.