از مدرسه‌های سنگی جنوب شهر تا خانه‌هایی که در شمال شیراز مدرسه شده‌اند

فضاهای آموزشی شیراز باید نوسازی و مقاوم سازی شود

از مدرسه‌های سنگی جنوب شهر تا خانه‌هایی که در شمال شیراز مدرسه شده‌اند
۶۰۰ مدرسه در سطح استان، نیاز به تخریب و بازسازی دارد

فاطمه ایزدی/ دانش آموزان، 30 درصد از جمعیت فارس را تشکیل می دهند اما قصه این است که 25 درصد از مدارس استان، فرسوده هستند و تعدادی از این دانش آموزان در مدارس زهوار دررفته و مستهلک درس می خوانند.

بر اساس آمارهای موجود، یک چهارم مدرسه های استان، نیاز به بازسازی و بهسازی دارند و شهرستان داراب در این داستان از میانگین استانی، بالاتر است. البته در کلانشهر شیراز نیز کم نیستند مدرسه هایی که محکم و مقاوم نیستند و تناسبی با فضاهای آموزشی و استاندارد ندارند. مدرسه، فضایی است که باید بی وقفه، پذیرای جمعیت زیادی از پر انرژی ترین و پرجنب و جوش ترین طیف سنی جامعه باشد و به واسطه حضور دائمی این جمعیت، در معرض فرسودگی و استهلاک است. برخی مدارس در طول سالهای گذشته نیاز به تعمیر، ترمیم و بازسازی داشته اند و حتی برخی از آنها مطابق با آیین نامه زلزله و بر اساس استانداردهای لازم ساخته نشده اند. با این حال آن طور که استاندار فارس نیز گفته است حدود 600 مدرسه در سطح استان، نیاز به تخریب و بازسازی دارد و از ظرفیت خیرین برای این امر استفاده خواهد شد.

*** آیین نامه زلزله در برخی مدارس رعایت نشده است

نماینده شیراز و زرقان توضیح می دهد که با توجه به گسترش علم، فضاهای آموزشی باید متناسب با این موضوع ساخته شوند. به گفته علیرضا پاک فطرت، بسیاری از مدرسه های فارس، قدیمی و مربوط به 30 سال قبل هستند و از نظر فیزیکی، حتی اگر مقاوم هم باشند اما ایراداتی دارند. در واقع تعداد زیادی از مدارس با کمبود فضاهایی همچون سالن اجتماعات، سالن های آزمایشگاه، کامپیوتر و حتی فضاهای ورزشی مواجه هستند و برخی از آنها نمازخانه و کتابخانه هم ندارند.

از دیدگاه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فضاهای آموزشی باید به گونه ای تعریف و طراحی شوند که فضای تحرک و ورزش، مطالعه و مواردی از این دست در آنها لحاظ شود. او به این نکته نیز اشاره می کند که برخی مدارس باید متناسب با نیاز دانش آموزان و معلمان، نوسازی و بر اساس استانداردهای روز طراحی شوند.

پاک فطرت با تاکید بر اینکه آیین نامه زلزله در برخی مدارس رعایت نشده است، یادآور می شود که تعدادی از مدارس به ویژه مدرسه های غیرانتفاعی که در شمال شهر شیراز واقع شده اند در منازل مسکونی شکل گرفته اند. به گفته این نماینده مجلس، با یک زلزله شش ریشتری فاجعه رقم می خورد و برخی از این مدارس تخریب خواهند شد، چرا که نه کاربری مدرسه دارند و نه مقاوم هستند.

در جنوب کلانشهر شیراز اما داستان تلخ تر است و به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در این بخش از شهر هنوز مدارس سنگی با سقف های چوبی وجود دارد. پاک فطرت به این نکته گریز می زند که برخی مدرسه ها در روستاهای اطراف ناحیه چهار حتی مربوط به دوران پیش از انقلاب یا دهه اول انقلاب هستند و کمبود کلاس درس در این نقاط احساس می شود. به باور این نماینده مجلس، دولت باید در حوزه آموزش و پرورش، طرحی نو دراندازد و به بودجه های این سازمان، نگاهی ویژه داشته باشد. نماینده شیراز و زرقان در مجلس، توضیح می دهد که بسیاری از مدارس استان فارس، ساختمان و اتاق سرایداری و حتی سیستم سرمایشی و گرمایشی ندارند.

از دیدگاه او مکان ها و فضاهای آموزشی، استاندارد نیستند و باید به گونه ای طراحی شوند که به نیازهای دانش آموزان پاسخ داده شود. او معتقد است فضاهای آموزشی شمال و جنوب کلانشهر شیراز باید متناسب با دانش آموزان، نوسازی و مقاوم سازی شود و مدارس کوچک نیز با خرید و تملیک ساختمان های اطراف مدرسه، بزرگ تر شوند تا امکان جانمایی امکانات بیشتر در آنها مهیا گردد. پاک فطرت تاکید می کند که با توجه به زندگی آپارتمان نشینی، باید فضای تحرک و جنب و جوش دانش آموزان در مدارس ایجاد گردد تا آنها برای نرمش، ورزش و حتی انجام تکالیف، فضای کافی در اختیار داشته باشند.

بنا به گفته پاک فطرت، در حال حاضر استان فارس با کمبود فضاهای آموزشی و کلاس های درس مواجه است. در واقع استاندارد تعداد دانش آموزان در هر کلاس، بین 20 تا 25 نفر است، حال آنکه بسیاری از کلاس ها با حضور 40 تا 45 دانش آموز اداره می شود. به قول این نماینده مجلس، می توان گفت که نیاز نواحی کلانشهر شیراز با ساخت حدود 300 مدرسه استاندارد برطرف می شود و با توجه به افزایش تعداد دانش آموزان اتباع بیگانه، آموزش و پرورش در حوزه کلان نیز باید فکری به حال این مسئله کند.

او معتقد است بودجه آموزش و پرورش به شدت اندک است و دولت باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشد، چرا که بی توجهی به این مسئله، آسیب های جدی در پی دارد.