این حیوان در بدنش سیانور ندارد؛ آن را نکُشید!

این حیوان در بدنش سیانور ندارد؛ آن را نکُشید!

یک کارشناس تنوع زیستی گفت: ادعای سمّی بودن و وجود سیانور در دم مارمولک‌ها کذب است و از نظر علمی هیچ سیانوری در هیچ کجای بدن مارمولک وجود ندارد.

خرافات و ادعاهای غلط  بدون مبنی علمی درباره حیات وحش در سال‌های اخیر سبب کشتار و آسیب جمعیت حیات وحش در کشور ما شده است و مار کفتار, لاک‌پشت, مارمولک و ..., از جمله حیواناتی هستند که از این اعتقادات نادرست آسیب دیده‌اند. یکی از این موجودات مارمولک‌ها هستند که به واسطه‌ی ادعای سمّی بودن و وجود سیانور در بدن آن‌ها, همواره شاهد نابود کردن آن‌ها توسط انسان بوده‌ایم.

در رابطه به اهمیت مارمولک‌ها مهدی زارع خورمیزی، کارشناس حیات وحش و تنوع زیستی اظهار کرد: در دنیا ۷ هزار گونه مارمولک وجود دارد که ۲۵۰ گونه از آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند و برخی از آن‌ها مانند مارمولک خاردم ایرانی بومی کشور ما هستند. مارمولک‌ها نقش زیادی در کنترل جمعیت‌ حشرات دارند و  خود مارمولک نیز می‌توانند غذای شکارچیان بزرگتر در اکوسیستم باشد.

وی ادامه داد: همچنین ساختار نانومتری که در پنجه پای مارمولک قرار دارد و باعث می‌شود که این حیوان به سطوح صاف بچسبد و از دیوار بالا برود, الهام بخش ساخت چسب‌های قدرتمند و ویژه کارهای تخصصی قرار گرفته است.

این متخصص اکولوژی درباره ادعای سمی بودن مارمولک‌ها توضیح داد: متأسفانه در مورد مارمولک‌ها خرافات و ادعاهای بدون پشتوانه علمی مبنی بر سّمی بودن دم و سر آن‌ها وجود دارد که این مورد یکی از دلایلی است که مردم در صورت مشاهده مارمولک‌ها تلاش می‌کنند آن‌ها را بکشند و این خرافات که توسط منابع معتبر علمی رد شده, فقط مختص ایران نیست و در سایر کشورها نیز وجود دارد.

زارع ادامه داد: از نظر علمی هیچ سیانوری در هیچ کجای بدن مارمولک وجود ندارد و کشتن آن‌ها به این دلیل کاملاً غیر منطقی است.

وی در رابطه با نحوه صحیح برخورد در مواجه با مارمولک گفت: معمولاً شهروندان در خانه با مارمولک مواجه می‌شوند و ترس شدیدی از مارمولک‌ها وجود دارد که این ترس شدید به سبب عدم آگاهی کافی از بی‌آزار بودن و بی‌خطر بودن این گونه برای انسان است. مارمولک‌ها به واسطه این‌که دشمن مگس, پشه و ..., هستند می‌توانند برای انسان مفید هم باشند.

کارشناس تنوع زیستی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده مارمولک, به جای تلاش برای نابود کردن آن بهتر است آن را در یک جعبه کارتونی کوچک به راحتی زنده‌گیری کنیم و در محدوده خارج از خانه رها کنیم.