یک تیر و 10 نشان

گفت و گوی اختصاصی با استاندار فارس در آیین افتتاحیه برنامه‌های هفته کتاب

یک تیر و 10 نشان
احداث کتابخانه مرکزی در شیراز به زودی قطعی می شود

سهیلا رفیعی نژاد/ استاندار فارس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به پاسداشت آغاز هفته کتاب در برنامه های نمادینی به مناسبت این رویداد فرهنگی شرکت کردند. در راستای این برنامه این دو مقام مسئول ابتدا از قدیمی ترین چاپخانه استان که متعلق به برادران مصطفوی می باشد بازدید و در جریان روند چاپ، نشر حرفه ای و مسایل و مشکلات این حوزه قرار گرفتند. همچنین از دستگاه ها و امکانات و ادوات و کتاب های چاپ قدیمی موجود در این چاپخانه بازدید کردند. پس از آن به سراغ قدیمی ترین کتابفروشی شیراز واقع در خیایان طالقانی روبروی کتابخانه شهید دستغیب رفتند و از فضای قدیمی و تاریخی این کتابفروشی نیز بازدید کردند. طی این بازدیدها در پاتوق کتاب نیز نشست صمیمی با اهالی کتاب برگزار شد. استاندار فارس در حاشیه این بازدیدها گفت: تلاشی را شروع کردیم که خیرین بیشتر به ما کمک کنند و از دولت هم برای ایجاد کتابخانه های سیار کمک می گیریم.

دکتر محمدهادی ایمانیه افزود: در این خصوص یک وانت مجهز شده به قفسه های کتاب هر روز در یک روستا کتاب امانت می‌دهد و مثلا ۱۰ روز بعد این کتاب را عوض می کند.

وی با بیان این که این کار باعث می شود با یک تیر ۱۰ نشان بزنیم ادامه داد: برای کتابخانه مرکزی نیز که جزو آرزوهای همیشگی مردم شیراز و استان بوده و حق مردم است، اخیرا یک توافقی با شهرداری و راه و شهرسازی اتفاق افتاده که در یکی از مناطق مرکزی شیراز زمینی را کنار یکی از پارک ها به احداث کتابخانه مرکزی اختصاص خواهیم داد و کار را هم شهرداری انجام خواهد داد.

استاندار فارس گفت: با احداث کتابخانه مرکزی بنا داریم عنوان پایتخت واقعی و مجازی کتاب را داشته باشیم.
ایمانیه در خصوص تالار مرکزی هم بیان کرد: بحث تالار مرکزی جدای از کتابخانه مرکزی در حال انجام است و اگر چه قرار بود در ساختمان شهر و روستای قدیم راه اندازی شود، به دلیل هزینه های بالا به جای دیگری البته نزدیک همین مکان منتقل می شود.

 استاندار در خصوص وضعیت شهر و روستا نیز اظهار کرد: این ساختمان سال ها قبل توسط بانک ملی خریداری شده است و متعلق به این بانک است و اگر بانک ملی این مکان را هدیه کند به حوزه کتاب بسیار قدردانی می کنیم.
دکتر ایمانیه در خصوص بحث فرهنگ کتابخوانی در دانشگاه ها نیز عنوان کرد: کتابخانه های موجودی که کم هم نیست و بالای ۲۰۰ مورد است بایستی عمومی تر شده تا مردم بتوانند با یک شرایط خاصی از آن ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر ما مقداری به سازمان ها کمک کنیم تا با ارزش افزوده ای که از املاک شان ایجاد می کنیم و با درآمد حاصل از این کار کتابخانه ها را بسازند و تجهیز کنند.