مانور زلزله هفته آینده در شیراز برگزار می‌شود

گفت و گو با معاون امداد و نجات هلال احمر فارس به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله

مانور زلزله هفته آینده در شیراز برگزار می‌شود
آموزش هایی که نیاز است را به هم استانی ها می دهیم

سهیلا رفیعی نژاد/ امروز یادآور مخرب ترین زلزله تاریخ معاصر ایران است. زلزله ای که بیش از 40  هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله با پیشنهاد نامگذاری این روز به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» فرصتی را فراهم کرد تا هر ساله با برگزاری برنامه ها و فعالیت های آموزشی و ترویجی متنوع در این روز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره چند 10هزار قربانی این فاجعه تلخ، زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور فراهم شود. زلزله بم به شدت ۶٫۶ ریشتر در ساعت ۵:۲۶ بامداد ۵ دی ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند که به موجب آن بیش از 40 هزار تن جان باختند و ۱۰۰ درصد منازل در برخی مناطق بم تخریب شدند.

در واقع زلزله بم که به کشته و مجروح شدن بیش از ۷۰ هزار نفر از هموطنانمان منجر شد و تبعات ناگوار آن همچنان هزاران هزار نفر از بازماندگان فاجعه را آزار می دهد، قطعا یکی از تلخ ترین سوانح تاریخ معاصر ما و روزی فراموش ناشدنی در خاطره مشترک ایرانیان است.

زمين لرزه ها توسط فرآيندهاي بنيادين و قدرتمند زمين شناختي که خارج از حيطه کنترل ما هستند، به وجود مي‌ آيند. اين فرآيندها نسبتا غير قابل پيش بيني است که در اثر فعل و انفعالات دروني زمين و برهمکنش مواد مذاب داخلي زمين که آشوب هاي شديدي را در داخل زمين علاوه از بازتاب بيروني آن به وجود

مي آورند. براي پي بردن به ماهيت وجودي، علل پيدايش، زمان وقوع و قدرت زلزله به تکنولوژي هاي پيشرفته نياز هست. در این خصوص با توجه به اینکه هنوز پیش بینی زمین لرزه امکان پذیر نشده، تنها راه کاهش تلفات علاوه بر ساخت و سازهای ایمن، آموزش هایی به مردم در این باره است. اگر چه برخی هنوز هم در برابر زلزله های خفیف نکات ایمنی را جدی نمی گیرند، اما با فرهنگ سازی می توان زمینه کاهش تلفات را افزایش داد. از سوی دیگر افزایش نظارت بر ساخت وسازها  و به قول معروف بساز بفروش ها در مقوله ایمنی در برابر زلزله بسیار موثر است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس در این باره گفت: ماهیت و فلسفه وجودی هلال احمر امداد و نجات است، در این خصوص ما فعالیتهایی را قبل و بعد حوادث انجام می دهیم. مهدی خوبیار افزود: ما آموزش هایی که نیاز است را به هم استانی ها می دهیم و هدف ما توسعه این آموزش ها است و این در کاهش اثرات بالایی طبیعی موثر است. وی عنوان کرد: ولی وقتی حادثه ای اتفاق افتاد تیم های امدادی که از قبل آموزش دیده اند، به فراخور اعزام ومشغول به امداد رسانی می شوند.

خوبیار با اشاره به سالروز زلزله بم گفت: هلال احمر در آن زلزله محور امدادرسانی بود. در حال حاضر فارس 31 شعبه جمعیت هلال احمر دارد و هدف ما ارائه خدمات امداد رسان به مناطقی است که دچار اینگونه حوادث غیر مترقبه می شوند. وی افزود: با همکاری هلال احمر و آتش نشانی و دیگر ارگان های امدادرسان در حوادث غیرمترقبه، اوایل هفته آینده مانور زلزله ای در شیراز برگزار می شود.

معاون هلال احمر فارس عنوان کرد: ما برای آمادگی نیروها، در صورت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله سالانه تعدادی مانور در استان برگزار می کنیم و البته برخی از این مانورها هم دور میزی است و در طول آن مدیران برای اجرای برنامه های امدادی برنامه می ریزند. مانورهای امدادی با توجه به نیاز منطقه انجام می شود و در طول سال در حال انجام هست. وی افزود: یکی از موارد بسیار مهم آموزش پرسنل و اعضای ستاد حوادث است و در این خصوص نباید صرفا به امدادگران خوش بین باشیم و تمامی کارمندان و مدیران عضو ستاد حوادث که شامل 18 اداره اند، باید آموزش های لازم را ببینند. خوبیار گفت: یکی از مشکلات اساسی که جمعیت های هلال احمر در مراکز استان ها دارند این است که امکانات و تجهیزات آنها هیچ تناسبی با جمعیت ندارد و این وضعیت در شهرستانها بهتر است. درمورد کلان شهر شیراز هم همین مشکل وجود دارد و توان امدادی، انبارها وتجهیزات‌مان تناسبی با جمعیت شیراز ندارد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس اظهار کرد: به منظور اینکه در شرایط بحرانی در شهر شیراز برای امدادرسانی با مشکل مواجه نشویم، باید زیر ساختها تقویت شود. خوبیار عنوان کرد: در حال حاضر اگر زلزله شدیدی در شیراز بیاید، برای امدادرسانی باید از استانهای معین کمک بگیریم و در مورد دیگر حوادث مشابه مانند سیل نیز به این مشکلات برمی‌خوریم و باید از توان استانهای معین و شعب معین استفاده کنیم.

معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمر فارس گفت: علاوه بر تقویت زیر ساختهای یادشده، مردم نیز باید آموزش های لازم را در مورد چیدمان وسایل خانه به منظور حفظ ایمنی در هنگام وقوع زلزله ببینند و بطور مثال باید محل خواب افراد جایی باشد که در صورت وقوع زلزله امن باشد. در این خصوص باید جاهایی از قبل تعبیه شود که بتوانیم آنجا را به عنوان نقاط امن خانه تلقی کنیم و بطور مثال در چارچوب در که البته بالای آن شیشه نباشد. خوبیار تصریح کرد: در این باره جایی نخوابید که کنار پنجره باشد، از سوی دیگر کمد باید به دیوار میخ شود تا محکم بایستد (مانند تلویزیون به دیوار نصب شود)

معاو جمعیت هلال احمر فارس خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم دیگر در مورد ایمنی در برابر زلزله این است که فرهنگسازی ها توسعه یابد؛ متاسفانه  در حال حاضر درصد قابل توجهی از مردم به این نکات ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی توجهی نمی کنند و این مسئله را جدی نمی گیرند و همین مسئله باعث افزایش تلفات و خسارت های جانی ومالی در حوادث طبیعی می شود.

 در این باره از مردم خواستاریم که موضوع ایمنی در برابر زلزله را بیشتر از وضع موجود جدی بگیرند.