فرار بیمه ای 40 درصدی در فارس

چند و چون های بیمه ای از زبان مدیر کل تأمین اجتماعی فارس

فرار بیمه ای 40 درصدی در فارس
عمده فرارهای بیمه ای توسط صنوف رخ می دهد

سهیلا رفیعی نژاد/این که سال های سال رنج و زحمت کار را به جان بخری اما بیمه نباشی، چیزی شبیه آب در هاون کوبیدن است. این شکل کار کردن مانند این می ماند که جوانی ات را به نوعی هدر بدهی چرا که وقتی به سنین سالمندی میرسی از مستمری خبری نیست و همه سال های بازنشستگی را باید سخت کار کنی. طی سال های اخیر بسیاری از نیروهایی که از سوی اصناف مختلف به کار گرفته می شوند، از همان آغاز کار با تأکید بر عدم رد شدن بیمه کارگری شروع به فعالیت می کنند، برخی نیز از سوی کارفرما شامل بیمه کامل نمی شوند و کارگر پس از بررسی سوابق خود متوجه این زیان می گردد.

به گفته کارشناسان این حوزه، بی اطلاعی کارگران از حقوق خود یکی از دلایل اصلی تضییع حقوق شان است.

مدیرکل تأمین اجتماعی فارس در نشست مدیران پاسخگو که با حضور اصحاب رسانه در استانداری برگزار شد در این باره گفت: بیمه تأمین اجتماعی از نان شب برای مردم و از جمله کارگر واجب تر است و در مشکلات می تواند حامی افراد باشد اهمیت این موضوع برای بعضی در  روزهای سخت کرونایی بیشتر مشخص شد.

ابراهیم کشاورز افزود: بسیاری از مراجعان به ما که در دوران کرونا از کار بیکار شده بودند، از سوی کارفرما بیمه نبودند و دست شان به هیچ جایی بند نبود که به نظر می رسد آگاهی نیروها در خصوص اهمیت بیمه باید افزایش یابد.

وی همچنین تصریح کرد: کارگرانی که بیمه نیستند می توانند از طریق سرویس خدمات غیر حضوری به ما اطلاع دهند تا با پیگیری بازرس ما بدون این که کارفرما مطلع شود مسأله حل گردد.

مدیر کل تأمین اجتماعی فارس با بیان این که فرار بیمه ای در فارس معضل شده افزود: خصوصاً در مورد صنوف این وضعیت بیشتر گزارش می شود کارگران حتی اگر در سنوات گذشته هم کارکردی داشته باشند و بیمه آن ها رد نشده باشد می توانند به ما مراجعه کنند و تأمین اجتماعی در این  باره از حقوق کارگران نمی گذرد.

وی گفت: در بحث بازرسی و شناسایی کارگرانی که بیمه نیستند امسال 39 درصد در استان رشد داشته ایم و هدف ما شناسایی اشتغال پنهان است تا حق کارگری ضایع نشود.

کشاورز عنوان کرد: پوشش بیمه ای در کشور 52 درصد است اما این میزان در فارس 50 درصد می باشد و هدف مان گسترش و افزایش این میزان است.

وی افزود: مطالبات کلانی را که از کارفرمایان در فارس طلب داریم 2 هزار میلیارد تومان است و ما در خصوص تقسیط بدهی آن ها در صورت مراجعه همکاری می کنیم. در بحث بخشودگی جرائم نیز منتظر تصمیم ها از سوی مقامات کشوری هستیم تا کارفرماها بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی فارس در ادامه گفت: این قبیل کارگران نیاز نیست حتماً قرارداد داشته باشند، ملاک پرداخت هایی است که از سوی کارفرما مستمر به حساب کارگر ریخته شده و ارائه پرینت واریزی برای سابقه کافی است.

کشاورز در پاسخ به سئوالی در خصوص خبرنگارانی که در برخی خبرگزاری ها کار می کنند اما بیمه نیستند نیز گفت: هر گونه مدرکی  داشته باشید که دال بر رابطه شما و آن مؤسسه خبری باشد کفایت می کند و به عبارتی کوچک ترین مستندی که داشته باشید می توانید ادعا کنید و سال هایی که کار کرده اید اما بیمه نبوده اید را احیا نمایید.

وی در پاسخ به سئوال دیگری افزود: در مورد بیمه کارگران فصلی تا زمانی که بار مالی آن تأمین نشود، هیچ بیمه شده جدیدی نمی توانیم داشته باشیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی فارس عنوان کرد: ما در فارس و شیراز حدود 40 درصد فرار بیمه ای داریم و عمدتاً این فرار بیمه ای توسط صنوف رخ می دهد کما این که

78 هزار واحد صنفی داریم که متاسفانه در این واحدهای صنفی فقط 60 درصد در سازمان تأمین اجتماعی پروانه دارند.

 وی همچنین گفت: در مقابل کاهش مقرری بگیران تأمین اجتماعی که  از ۱۳ هزار نفر به ۱۱ هزار نفر رسیده، این روند بیانگر بهبود وضعیت اشتغال در استان است.

 کشاورز عنوان کرد: تعداد بیمه شدگان اصلی در فارس از ۷۷۰ هزار نفر در سال گذشته به ۷۱۰ هزار نفر در سال جاری کاهش یافته که بیانگر کاهش پرداخت بیمه بیکاری است.

وی گفت: همچنین در ۶ ماه نخست امسال در بحث بیمه زنان خانه دار 4 هزار و ۵۰۰ نفر از زنان خانه دار در استان تحت پوشش قرار گرفته اند. طی یک سال گذشته شاهد افزایش حقوق مستمری بگیران در استان بودیم که در بحث حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش را شاهد بودیم.

کشاورز افزود: این افزایش مستمری منجر به افزایش رقم پرداخت مستمری در استان به ماهیانه یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی ۳۰ درصد بودجه کل دستگاه های اجرایی استان شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی فارس با اشاره به توسعه خدمات غیر حضوری تأمین اجتماعی فارس افزود: افزایش این خدمات منجر شد که در ۶ ماه نخست امسال شاهد کاهش ۹ میلیون بار مراجعه شهروندان به مراکز تأمین اجتماعی استان باشیم.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰ نوع خدمت به شکل غیر حضوری توسط تأمین اجتماعی به مردم استان ارائه می شود.

کشاورز افزود: همچنین با راه اندازی و رونمایی از اپلیکیشن همراه به نام تأمین من، بسیاری از خدمات از طریق تلفن همراه ارائه می شود.

بابک رحیمی معاون تعهدات بیمه ای تأمین اجتماعی فارس نیز در پاسخ به سئوالی عنوان کرد: اگر خانمی در حال بیمه پردازی به ما باشد و فوت شود، حتی اگر همسرش همه بیمه باشد، فرزندش می تواند مستمری آن زن را دریافت کند.

وی در مورد مشاغل سخت و زیان آور نیز گفت: برای تعیین این قضیه کمیته ای داریم، اما در مورد برخی مشاغل مانند خبرنگاری صراحتا اعلام شده که سخت و زیان آور است و در این باره فرد باید 20 سال سابقه متوالی و یا 25 سال سابقه غیرمتناوب داشته باشد در این باره هر کسی ادعا دارد می تواند به اداره کار درخواست بدهد.