جوانی در چهاردیواری بی مواجب

گزارشی در خصوص بیمه زنان خانه دار و به رسمیت شناخته شدن آنها

جوانی در چهاردیواری بی مواجب
برخی بشور و بساب را کار زن خانه می دانند

 سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه حتی زمان کودکی هم در بخش شغل مادر عنوان «خانه دار» را می نوشتیم اما در واقع کمتر خانم خانه داری بابت انجام امور منزل خود حقوق می گیرد و در عین حال این عنوان چنان که شاید و باید به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است. این وضعیت باعث دلزدگی و سرخوردگی برخی زنان شده و معتقدند سال های عمر خود را به فعالیتی اختصاص داده اند که نه تنها حقوقی در آن نیست بلکه موجب فرسودگی شان نیز شده است.  با این که اخیرا در خصوص مشارکت مرد و دیگر اعضای خانواده در انجام کارهای خانه فرهنگسازی قابل توجه و معجزه آسایی صورت گرفته، اما همچنان برخی بشور و بساب را کار زن خانه می دانند. در این خصوص اگرچه بیمه با راه اندازی بیمه زنان خانه دار به نوعی آن ها را به رسمیت شناخته، اما هنوز برخی زنان نسبت به این خدمت که به بازنشستگی و مستمری بگیری آن ها می انجامد آشنایی ندارند. الهام که ساکن شیراز است و 46 سال سن دارد در این باره به «خبرجنوب» گفت: من علاوه بر کار خانه چند سال هم خیاطی می کردم، اما حتی یک سال هم سابقه بیمه ندارم و الان پشیمانم، البته تصورم این است  که اگر بیمه خانه داری را از الان پرداخت کنم، دیگر بیمه شوهرم به من تعلق نمی گیرد. یکی دیگر از خانم هایی که 40 سال سن دارد و یک دختر 15 ساله هم دارد افزود: چندی پیش در مورد بیمه زنان خانه دار شنیدم، اما در مورد چند و چون آن بی اطلاعم؛ نه تنها من بلکه زنان خانه دار بسیاری تمایل دارند روزی مستمری بگیر شوند اما به نظر می رسد آگاهی لازم را در مورد این آینده نگری ندارند.

خانم طربی هم بی توجهی زنان خانه دار به آینده بیمه ای خود را ناراحت کننده دانست و گفت: چند سال بشویی و بسابی و از همه مهم تر با تربیت فرزند نیروی انسانی به جامعه تحویل بدهی، اما همه اینها جزو وظایفت قلمداد شود و حق و حقوقی هم بعد چند سال تلاش نداشته باشی. از این دست زنان خانه دار در استان بسیارند که توانایی پرداخت حق بیمه را دارند، اما به دلیل ناآشنایی ناشی از عدم اطلاع رسانی به وضعیت مبهم قبلی خود ادامه می دهند. برخی از این افراد حتی شاید ماهانه مبالغ بیشتری از حق بیمه زنان خانه دار، خرج می کنند اما نه نسبت به این بیمه آشنایی دارند و نه حق خود می دانند که از خدمات این چنینی برخوردار شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس در این باره به خبرنگار «خبر جنوب» گفت: طبق آخرین آمارها، فارس رتبه پنجم تعداد زنان خانه دار بیمه شده(بیمه زنان خانه دار) در کشور را دارد.

ابراهیم کشاورز افزود: در این خصوص فرهنگ سازی شده و تبلیغات گسترده ای هم صورت گرفته اما می طلبد خانم های خانه دار اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنند و به عبارتی برای آینده خود بیمه خانه داری شوند.

 او عنوان کرد: با وجود این نوع بیمه ما به نوعی شغل خانه داری را  به رسمیت شناخته ایم تا آن ها نیز انگیزه بیشتری برای انجام امور منزل داشته و امیدوار باشند و در نهایت مستمری بگیر شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس ادامه داد: این زنان خانه دار حتی اگر بیمه خود را رد کنند، در کنار آن می توانند مستمری همسر و یا پدرشان را هم دریافت نمایند و این نگرانی در برخی وجود دارد که اگر بیمه زنان خانه دار شوند، مستمری همسر و یا پدرشان برای آن ها پس از مرگ همسر و یا پدر قطع می شود، اما اینطور نیست.

کشاورز افزود: به منظور برخورداری از خدماتی مانند بیمه زنان خانه دار، نیاز به مراجعه نیست تمام این خدمات را مردم می توانند از سامانه خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی دریافت کنند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 40 نوع خدمت از همین طریق به مردم استان ارئه می شود و مراجعه به شعب منتفی شده و در همین باره از سال1400 ، 9 میلیون مراجعه به شعب در استان کاهش پیدا کرده است.

 مدیرکل تامین اجتماعی فارس در خصوص سن زنانی که می توانند بیمه خانه داری رد کنند نیز گفت: خانم های خانه دار بیش از 50 سال سن باید سابقه بیمه از قبل داشته باشند و در غیر این صورت طبق قوانین امکان پذیر نیست اما زنان خانه دار کمتر از 50 سال نیازی به سابقه ندارند و بدون این شرط می توانند بیمه زنان خانه دار شوند و بعد از گذشت سال های مورد نظر مانند افراد شاغل دیگر، مستمری بگیر شوند.

رئیس اداره امور بیمه شدگان تامین اجتماعی استان نیز با بیان اینکه  آمار کلیه بیمه شدگان زنان خانه دار، دانشجویان و مشاغل آزاد در فارس 114 هزار نفر است گفت: 8 هزار و 791 نفر از این تعداد بیمه زنان خانه دار هستند و از انجا که فارس بین رتبه 4 و 5 در این خصوص قرار دارد انتظار افزایش تعداد متقاضیان و بهبود جایگاه فارس را در این خصوص داریم.

علی کیانی افزود: با توجه به جمعیت زنان خانه دار استان پتانسیل بیشتری دراین خصوص وجود دارد، اما متاسفانه هم اطلاع رسانی قابل توجه نبوده و هم اینکه استقبال کمی ضعیف است.

این مقام مسئول تامین اجتماعی فارس افزود: مشکل بیشتر در حوزه شناسایی این حوزه و اطلاع رسانی است قبلا در بین حوزه ها، صاحبان حرف و مشاغل آزاد صرفا افرادی که دارای مجوز بودند در واقع 18 عنوان شغلی می توانستند بیمه شوند، اما درحال حاضر خانه داری نیز به عنوان یک حرفه دیده شده است.

کیانی تصریح کرد: در عین حال این زنان می توانند از بیمه درمانی همسر و یا پدر استفاده کنند و اگر همسر هم فوت شود هم مستمری خود و هم شوهرشان به آن ها تعلق می گیرد.

او گفت: با توجه به گرانی ها معتقدیم مبلغ حق بیمه زنان خانه دار که بر اساس نوع و سطح بندی 500 تا 750 هزار تومان است، میزان بالایی نیست و در عین حال می تواند انگیزه و ضمانتی برای آینده زنان خانه دار باشد.

رئیس اداره امور بیمه شدگان تامین اجتماعی استان در ادامه درباره  افرادی که شغل آزاد دارند و یا قبلا در شرکتی بوده اند و الان دیگر بیمه آن ها رد نمی شود نیز گفت: برای صاحبان حرف و مشاغل آزاد هم بیمه اختیاری داریم و آن ها بر اساس تعداد افراد تحت تکفل، سرانه درمان پرداخت می کنند و در عین حال بیمه خویش فرما نیز برای افرادی که به هر دلیلی بیمه اجباری ندارند، مناسب است و به مستمری بازنشستگی می انجامد.

کیانی ابراز امیدواری کرد که بتوان با ارایه خدمات مطلوب به مردم نقش موثری در رساندن آن ها به مستمری بعد از رسیدن به سنین سالمندی حتی برای زنان خانه دار داشت.