فرمانده پایگاه دریایی بوشهر: تسلط دریایی باعث قدرتمندی اقتصادی می‌شود

فرمانده پایگاه دریایی بوشهر: تسلط دریایی باعث قدرتمندی اقتصادی می‌شود

فرمانده پایگاه دریایی بوشهر گفت: قدرتمندترین کشورهای دنیا در عصر حاضر قدرت خود را از دریا آغاز کرده اند و در واقع تسلط دریایی منجر به توانمندی اقتصادی آنها شده است.

 امیردریادار دوم احسان نصیری روز دوشنبه در آیین روز دریانوردی و تجلیل از دریانوردان اظهار کرد: اکثر قریب به اتفاق تمدن‌ها در کنار دریا آغاز و اصلی‌ترین مولفه قدرت هر کشور نیز از دریا است.

وی بیان کرد: به دلیل پیوستگی دریا و توانمندی انتقال بار و کالا از این بستر حدود ۹۰ درصد از تجارت دنیا از مسیر دریا انجام می‌شود.

نصیری با بیان اینکه سهم تجارت ایران از دریا نیازمند توسعه است ادامه داد: با توجه به تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب باید نگاه ویژه ای به این حوزه معطوف شود.

وی بیان کرد: همچنین اکنون ۶۷.۵ درصد از تجارت دنیا در منطقه مثلث طلایی به خصوص اقیانوس هند و دریای خلیج فارس انجام می‌شود ولی با این وجود ایران با داشتن سابقه طولانی در حوزه دریا اما نگاه مردم و فرهنگ دریایی درکشور رشد نکرده است.

نصیری افزود: در محدوده یاد شده ایران با وجود داشتن بیشترین مرز آبی تنها ۱۰ درصد از تجارت منطقه مثلث طلایی را انجام می‌دهد که این آمار پایین نشان از اهمیت توسعه نگاه‌ها به این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس که تا ۴۰ سال پیش شاید هیچ نقشی در عرصه دریا و دریانوردی نداشتند اکنون تبدیل به هاب‌های بزرگی در منطقه شدند و این موضوع توجه بیش از پیش به حوزه حمل و نقل دریایی و حمایت از سرمایه گذاران داوطلب حضور در این بخش را افزایش داد.

نصیری اضافه کرد: در این زمینه می‌طلبد با استفاده بیشتر از دریا شرایطی فراهم کرد تا کشور با استفاده از این مزیت خدادادی از نفت و ارز حاصل از صادرات آن بی نیاز شود.