زور نور!

گزارشی از جنجال چراغ های غیراستاندارد و نورهای آزاردهنده خودروها در کلانشهر شیراز

زور نور!

فاطمه ایزدی/ شاید گذر چشم های شما نیز به نورها و فلاشرهای آزاردهنده خودروها در جاده های دوطرفه افتاده باشد. اتفاقی که برای یک تا چهار ثانیه، شما را کاملا نابینا کرده و به تسلط شما در جاده ها و خیابان ها دست درازی می کند. سالهاست استفاده از لامپ های «زنون» و نوربالا در جاده ها و خیابان های دوطرفه، خیلی ها را به ورطه حوادث هولناک کشانده و این قصه، سر دراز دارد.

حتما شما هم شب ها در حین رانندگی با خودروهایی مواجه شده اید که به سرعت به شما نزدیک شده و برای آنکه راه را برایشان باز کنید با لامپ «زنون»، نوربالا و فلاشر به جانتان افتاده اند. خیلی ها اما در این میان به اشتباه می افتند و از ترس آنکه مبادا خودروی پشت سر آنها ماشین پلیس باشد، به سرعت وسیله نقلیه خود را به سمت راست، هدایت و راه را باز می کنند. با این حال، شما چند ثانیه بعد متوجه می شوید که این خودروها متعلق به پلیس نیست و ماشین هایی است که رانندگان آنها «زنون» نصب کرده اند تا در چنین مواقعی، کار خود را آسان کنند. در واقع برخی خودروها فاقد لامپ استاندارد هستند و تنها باعث پخش نور در جاده ها می شوند و دید راننده طرف مقابل را کاهش می دهند. این رفتارهای ترافیکی، بارها موجب اختلال دید رانندگان شده و حوادث تلخ و ناگواری برای دیگران رقم خورده است. حتی کارشناسان نیز به دفعات، هشدار داده اند که این لامپ ها استاندارد نیستند و «زنون» استاندارد، تنها در چند کشور اروپایی تولید می شود که به عدسی و فیلترهای مخصوص، مجهز هستند و برای نور پایین، طراحی شده اند. در این میان، عده ای سودجو از راه های قاچاق اقدام به وارد کردن لامپ های تقلبی «زنون» به کشور می کنند و برخی از رانندگان هم با پرداخت مبالغ بسیار زیاد، آنها را خریداری کرده و بدون اینکه از خطرات و عواقب استفاده از این لامپ ها باخبر باشند، آنها را روی خودروی خود نصب می کنند. در هر حال استفاده از این نوع لامپ ها و چراغ های آزاردهنده در جاده ها و خیابان ها دردسرآفرین شده و بسیاری از رانندگان از این داستان، گلایه مند هستند. محمدرضا محبی، یکی از کسانی که به قول خودش بارها مورد آزار و اذیت های این چنینی در جاده ها قرار گرفته است به «خبرجنوب» می گوید که برخی شهروندان، تعمداً و یا در اثر ناآگاهی، خودروهای شخصی خود را به چراغ‌های گردان آبی و قرمز یا «زنون» تجهیز کرده و حتی چراغ های خودرو را به صورت چشمک زن تنظیم می‌کنند. او با تاکید بر اینکه این مسئله، دید رانندگان مقابل را در شب به شدت کاهش داده و موجب اختلال در بینایی آنها می شود، اذعان می کند که پلیس باید به صورت جدی با این دسته از متخلفان برخورد کند. بنا به تاکید او «زنون» ها نور به شدت قوی و آزاردهنده ای دارند و با اختلالاتی که برای چند لحظه در بینایی رانندگان طرف مقابل ایجاد می کنند، جان بسیاری از افراد را به خطر می اندازند.

استفاده از چراغ های مشابه پلیس برای خودروهای شخصی، ممنوع است

سرهنگ حمید کریمی، رییس پلیس راهور شیراز نیز در همین رابطه به «خبرجنوب» توضیح می دهد که نصب هر گونه لامپ اضافی در خوردوها ممنوع است و پلیس با این گونه تخلفات، برابر جدول جرائم رانندگی برخورد می کند. به گفته او بسیاری از رانندگان از نور «زنون» استفاده می کنند و موجب اختلال دید سایر رانندگان به ویژه در خیابان های دوطرفه می شوند و همین مسئله ممکن است موجب بروز حادثه شود. هر چند به قول کریمی، این گونه تخلف نسبت به گذشته، کمرنگ تر شده اما در عین حال هیچ راننده ای نباید از این گونه چراغ ها استفاده کند. رییس پلیس راهور شیراز به نصب چراغ های رنگی در برخی خودروها گریز می زند و تاکید می کند که این مسئله استاندارد نیست و شامل جریمه می شود.

این روزها نصب تجهیزات شبه پلیس همچون چراغ‌های چشمک‌زن LED آبی و قرمز و یا چراغ گردان ها نیز بر برخی خودروهای شخصی، معمول شده و رانندگان بی آنکه فکر کنند این امر بر خلاف قوانین و مقررات است و پیگرد انتظامی و امنیتی دارد، از اینگونه تجهیزات استفاده می کنند.

هر چند ممکن است برخی شهروندان، اینگونه وسایل را عامل زیبایی و اسپرت شدن خودروی خود تلقی کنند اما آنها از این مسئله، غافل هستند که این تجهیزات تنها برای استفاده پلیس و نیروهای امدادی است و هرگونه سوء استفاده از آن پیگرد قانونی خواهد داشت. رییس پلیس راهور شیراز نیز با اشاره به این داستان، یادآور می شود که استفاده از چراغ های مشابه پلیس برای خودروهای شخصی، ممنوع است و برابر آئین نامه راهنمایی و رانندگی، پلیس در صورت مشاهده اینگونه موارد با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد. بنا به تاکید کریمی استفاده از اینگونه تجهیزات، خلاف قانون است مگر در صورتی که پلیس راهور این مجوز را صادر کرده باشد. در واقع نصب این تجهیزات و به ویژه چراغ گردان ها برای خودروهایی مجاز است که شخصیت هایی در رده اسکورت، جابه جا می کنند و در غیر این صورت، خلاف مقررات است.

تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار از بوق‌های شیپوری، لوله اگزوز، سامانه صوتی یا بلندگوی نصب شده بر برخی خودروها نیز سکانس دیگری از تراژدی تخلفات رانندگی در کلانشهر شیراز است. بعضی رانندگان با نصب بوق های نامتعارف، آسایش و آرامش شهروندان را به هم زده اند و از بیماران گرفته تا سالمندان و کودکان با شنیدن صدایی که بیشتر به یک غرش، شبیه است به وحشت و اضطراب می افتند. رییس پلیس راهور شیراز به این نکته نیز گریز می زند و با اشاره به این گونه رفتارهای ناهنجار ترافیکی، یادآور می شود که استفاده از بوق های نامتعارف، ممنوع است و رانندگان باید از بوق های استاندارد وسایل نقلیه استفاده کنند. او تاکید می کند که در صورت رؤیت چنین تخلفاتی، رانندگان جریمه خواهند شد و تا زمانی که بوق های اضافی از خودرو برداشته نشود، اجازه حرکت نخواهند داشت.

دودی کردن شیشه نیز یکی از مواردی است که در طول سالهای گذشته بحث ها و حاشیه های بسیار داشته است. عمدتا برخی رانندگان جوان دوست دارند با استفاده از برچسب های مات، شیشه خودروهای خود را دودی کنند و گاهی شدت تیرگی و تاریکی شیشه ها به حدی است که سرنشینان خودرو قابل مشاهده نیستند. 

اگرچه پیش تر هر گونه دودی کردن شیشه خودروها غیرمجاز محسوب می شد اما به گفته کریمی، این مسئله در حال حاضر معیاری برای تشخیص غیرمجاز بودن یا نبودن در نظر گرفته شده است. به گفته این مقام انتظامی چنانچه ماموران پلیس راهور از فاصله سه متری، قادر به مشاهده داخل خودرو و تشخیص راننده و سرنشینان آن نباشند این سطح از دودی کردن، غیرمجاز تلقی شده و با مالک خودرو برخورد می شود.

در هر حال اما استفاده از چراغ های چشمک زن و آزاردهنده، داستان متفاوت تری دارد و بکار بردن لامپ های «زنون» و چراغ های غیراستاندارد در خودروها به حدی خطرناک است که ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای کشور، نصب و استفاده از این گونه لامپ ها را ممنوع کرده است. رانندگی در شب، دشورای ها و دردسرهای فراوان دارد و آن طور که در آیین نامه پلیس راهور نیز تاکید شده است نور بالا باید طوری تنظیم گردد که به وسیله آن وجود اشخاص یا اشیا در فاصله 150 متری تشخیص داده شود. نور پایین هم باید به گونه ای تنظیم شود که افراد و اشیا در 35  متری قابل تشخیص باشند .البته بر این مسئله نیز تاکید شده که اگر خودرویی از رو به روی شما در حال نزدیک شدن باشد وقتی که به فاصله 150 متری شما رسید باید چراغ را از نور بالا به نور پایین تغییر دهید. در صورتی که از پشت نیز به وسیله نقلیه ای نزدیک می شوید باید در فاصله 150 متری آن، نور خودر را به سمت پایین هدایت کنید تا از طریق آینه ها باعث آزار راننده جلویی نشوید.

در هر صورت، تمام این قوانین تعریف شده تا رانندگان در حین رانندگی به ویژه در شب ها با خیال آرام، دل به جاده و خیابان بدهند و ایمن به مقصد برسند. اگرچه این روزها عده ای با نصب چراغ های چشمک زن، چراغ گردان ها و «زنون» به جان رانندگان می افتند اما همین مسئلهِ به ظاهر عادی ممکن است به قیمت رخداد یک حادثه و از دست دادن جان عده ای تمام شود.