امام جمعه بوشهر: قیمت بالای محصولات آبزی در این استان پذیرفتنی نیست

امام جمعه بوشهر: قیمت بالای محصولات آبزی در این استان پذیرفتنی نیست

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: با وجود همسایگی مردم این استان با دریا، قیمت بالای آبزیان از جمله ماهی و میگو در این استان پذیرفتنی نیست.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز یکشنبه در نشست با مجموعه مدیران جهاد کشاورزی این استان افزود: تغذیه انسان‌های ساکن در کرانه از آبزیان است این درحالی است که امروز مردم این استان قدرت خرید این محصولات را ندارند.

وی اظهار کرد: قیمت ماهی و میگو در استان‌های همجوار و دوردست ارزان تر و مناسب تر از استان بوشهر تهیه می‌شود این درحالی است که این همسایگی با دریا باید برای ساکنان آن آثار و برکت‌هایی به دنبال داشته باشد.

صفایی بوشهری گفت: در این شرایط برای تامین ماهی و میگوی مورد نیاز مردم استان بوشهر ایجاد بازارچه و تعاونی شیلات برای ترغیب مردم به خرید این فراورده غذایی لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: یکی از ابعاد استقلال کشور اقتدار در عرصه کشاورزی است و هیچ کشوری به استقلال نمی رسد مگر اینکه در این عرصه به توانمندی لازم برسد.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: کشاورزی یک منظومه در عرصه تولید و پیشرفت است و توجه به طرح‌های دانش‌بنیان در این حوزه و فرآوری محصولات امری مهم و ضروری است.

به گفته صفایی بوشهری تولید محصولات کشاورزی و تغذیه در عرصه امنیت غذایی مهم است و بی‌توجهی به عرصه محصولات کشاورزی مقاومت و اقتصاد هر کشوری را دچار چالش می‌کند.

امام جمعه بوشهر کمبود آب را از چالش‌های مهم بخش کشاورزی در این استان عنوان کرد و گفت: در ارتباط با مدیریت نگهداشت بعد از برداشت به ایجاد سیلوها، سردخانه‌های بزرگ و استاندارد و توسعه صنایع تبدیلی برای رسیدن به ارزش افزوده نیاز است.

وی یادآور شد: در استان گرم و خشکی مانند بوشهر کشاورزی آن را باید مطابق با این شرایط هدایت کرد و در همین ارتباط نسبت به کاشت گیاهان شوری پسند و کم آب بر و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری اقدام کرد.

صفایی بوشهری صید ترال و نبود صنایع تبدیلی در بخش شیلات را از مشکلات بخش صید و صیادی در استان بوشهر عنوان کرد.

وی گفت: باید به سمت توسعه صنایع فرآوری آبزیان گام برداشت چون مزیت‌های فراوانی در عرصه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی و صادرات محصولات این بخش در استان وجود دارد.

امام جمعه بوشهر وجود ۹۳۶ کیلومتر مرز دریایی خلیج‌فارس در استان بوشهر را یک ظرفیت مهم دانست و افزود: باید با استفاده از روش‌های نوین دانش‌بنیان و ایده‌های جدید از پرورش آبزیان استفاده کرد.

صفایی بوشهری گرانی محصولات آبزیان در این استان را از گلایه مهم مردم دانست و بیان کرد: قیمت محصولات آبزیان در استان بوشهر گران‌تر از دیگر نقاط کشور است که در این راستا راه‌اندازی بازارچه و تعاونی عرضه محصولات آبزیان در این استان ضروری است.

امام جمعه بوشهر گفت: در عرصه‌های مختلف شیلاتی و کشاورزی این استان به توفیقات خوبی دست یافته اما به دلیل همین مشکلات نتوانسته‌ایم به حالت آرمانی دست یابیم.

صفایی بوشهری افزود: در عرصه دامپروری نیز با وجود اینکه بوشهر استانی است که هم محلی برای تولید و نگهداشت برای کشور و همسایگان می‌تواند باشد اما امروز دچار ضعف‌هایی است که باید این مشکلات برطرف شود.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت استان بوشهر باید از این استان به عنوان نگهداشت، ترانزیت و صادرات و واردات در زمینه دامپروری استفاده کرد.

صفایی بوشهری با تأکید بر توجه به صنایع فرآوری محصولات کشاورزی اضافه کرد: استان بوشهر در عرصه شیلات و آبزیان از ظرفیت بالایی برخوردار است که باید از این ظرفیت در توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی استفاده حداکثری شود.

امام جمعه بوشهر گفت: استان بوشهر سند چشم انداز کشاورزی در زمینه کشت، شیلات و دامپروری دارد و باید این سند مطابق سیاست‌های امروز به روز شود.

بازار استان بوشهر در وضعیت پایداری قرار دارد

رئیس سازمان جهاد کشاوزری استان بوشهر بیان کرد: بعد از اجرای قانون مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها امروز وضعیت بازار این استان در زمینه تامین فراورده‌های دامی در شرایط پایداری قرار دارد.

نوذر منفرد افزود: با توجه به اینکه ۸۰ درصد نهاده‌های دامی در کشور از طریق بندر امام در استان خوزستان وارد می‌شود در زمان حاضر این کار به طور منظم در حال انجام است و تسهیلات لازم به سرمایه گذاران از طریق بازارگاه تامین شده که بتوانند خرید انجام دهند.

وی ادامه داد: توزیع نهاده‌های دامی در اولویت قرار گرفته و در این راستا اقداماتی مهم انجام شده است.

نوذر منفرد ضمن اشاره به فعال بودن مرغداری‌های استان، گفت: تولید گوشت مرغ در استان بوشهر ادامه دارد و علاوه بر عرضه به بازار  ذخیره‌سازی نیز انجام می‌شود.

وی ظرفیت ذخیره گوشت مرغ در استان بوشهر را پنج هزار تن دانست و بیان کرد: تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ تن گوشت سفید خریداری و ذخیره شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر تولید فرآورده‌های دامی و آبزیان را از دیگر فعالیت‌ها دانست و گفت: تولید میگو پرورشی امسال در استان بوشهر نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

منفرد افزود: در توزیع کالاهای اساسی در این استان مشکلی وجود ندارد و به تعادل رسیده است.