آخرین آمار کشته‌های جشن شبانه کره جنوبی: ۱۵۱ نفر!

شهروندان سایر کشورها از جمله ایران در میان قربانیان هستند

آخرین آمار کشته‌های جشن شبانه کره جنوبی: ۱۵۱ نفر!

رئیس‌جمهور کره جنوبی پس از آنکه دست کم ۱۵۰ نفر در جشن‌های هالووین در یک منطقه پرازدحام تفریح شبانه در سئول پایتخت این کشور به علت زیر دست‌وپا ماندن کشته شدند، سوگواری ملی اعلام کرد.

مرگ قربانیان را که عمدتا نوجوان و افراد در دهه ۲۰ زندگی بودند، تسلیت گفت و برای مجروحان که شمارشان دست کم به ۱۵۰ نفر می‌رسد، آرزوی بهبودی سریع کرد.

یوون در بیانیه‌ای گفت: «این حادثه حقیقتا مصیبت‌بار است. مصیبت و بلایی که نباید در شب پیش در قلب سئول رخ می‌داد.»

این حادثه هنگامی رخ داد که شنبه شب جمعیت بزرگی در منطقه تفریحی ایتوان (Itaewon) سئول پایتخت  کره جنوبی در نزدیکی هتل همیلتون به درون کوچه‌ای باریک رانده شدند.

مقامات اورژانس می‌گویند ممکن است شمار تلفات این حادثه بالاتر برود.

چوی سونگ- بئوم، رئیس ایستگاه آتش‌نشانی یونگ‌سان گفت تا به حال مرگ ۱۵۱ نفر شامل ۱۹ خارجی تایید شده است.که اتباع ایرانی نیز در میان آنها است. او در گفتگو با خبرنگاران در محل حادثه گفت ۸۲ نفر مجروج شده‌اند که جراحات ۱۹ نفرشان وخیم است.

این نخستین مراسم هالووین در سئول در سه سال گذشته است و پس از آن برگزار شد که این کشور محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ را لغو کرده بود.بسیاری از افراد حاضر در این جشن‌ها ماسک زده بودند و لباس‌های هالووین به تن داشتند.

در بامداد روز یکشنبه لباس‌ها و وسائل شخصی قربانیان با لکه‌های خون در این خیابان باریک درآمیخته بود. بازماندگان در زیر پتوهای اضطراری با حلقه‌ای از ماموران اورژانس،‌پلیس و خبرنگاران احاطه شده بودند.

به گفته چوی، بسیاری از افراد در نزدیکی یک باشگاه شبانه کشته شدند. بسیاری از قربانیان حادثه زنان در دهه ۲۰ زندگی بودند و خارجیان از جمله شهروندان چین، ایران، ازبکستان و نروژ در میان کشته‌شدگان هستند.

شاهدان می‌گویند جمعیت حاضر در این منطقه تفریح شبانه هر چه شب به انتها نزدیک می‌شد، هیجان‌زده‌تر و غیرقابل‌کنترل‌تر می‌شدند. به گفته شاهدان، آشوب درست پیش از رخ دادن حادثه زیر دست‌وپا ماندن افراد د رساعت ۱۰:۲۰ بعدازظهر به وقت محلی رخ داد و ماموران پلیس حاضر در مراسم در آن هنگام توانایی کنترل جمعیت را از دست داده بودند.

به گفته شاهدان، ازدحام جمعیت در کوچه باریکی در این منطقه به ۱۰ برابر وضعیت معمولش رسید. فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌اند، صدها نفر انباشته‌شده درون کوچه‌ای باریک را نشان می‌دهند که له‌شده و بی‌حرکت شده‌اند و ماموران اورژانس و پلیس در تلاش هستند که آنها را از آنجا بیرون بکشند.

چوی، رئیس ایستگاه آتش‌نشانی یونگسان گفت همه مرگ‌ها احتمالا ناشی از له شدن افراد در کوچه رخ داده است. مقامات آتش‌نشانی و شاهدان عینی گفتند در حالیکه فضای کوچه بین دو دیوار کاملا پر شده بود، باز هم جمعیت به درون آن هجوم آورد و در این هنگام افرادی در بالای شیب کوچه قرار داشتند، افتادند و افراد پایین دست‌شان را به روی دیگران انداختند.

یک زن گفت دخترش که پس از یک ساعت از میان افراد زیردست‌وپا مانده بیرون کشیده شد، زنده مانده است.

یک سردخانه موقتی در ساختمان مجاور محل حادثه برپا شده است. به گفته شاهدان ده‌ها جنازه با برانکاردهای چرخ‌دار به یک مرکز دولتی منتقل شدند تا شناسایی آنها انجام شود.

منطقه ایتوان در سئول میان جوانان کره جنوبی و خارجیان به خاطر کافه‌ها و رستوران‌هایش شهرت دارد و در شبنه‌شب پس از سه سال پاندمی کرونا دوباره پر از جمعیت شده بود.

این مصیبت مرگبارترین حادثه در کره جنوبی از هنگام غرق شدن یک کشتی مسافربر در سال ۲۰۱۴ است که به کشته شدن ۳۰۴ نفر عمدتا دانش‌آموزان دبیرستانی انجامید.