یک زیبایی سرد و سخت / 23 اسفند روزجهانی ریاضیات

در سال 2019، سازمان یونسکو در چهلمین کنفرانس سالانه خود، تصمیم گرفت روز 14 مارس مصادف با 23 اسفند را که قبلا به نام روز پی (عدد پی) نام داشت را به عنوان روز جهانی ریاضیات نام گذاری نماید. هدف روز جهانی ریاضی نشان دادن نقش اساسی علوم ریاضی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) و در تقویت دو اولویت یونسکو است. این روز ما را دعوت می‌کند تا از طریق فعالیت‌های جشن و متنوعی که در سرتاسر جهان برگزار می‌شود، لذتی را که در ریاضیات و همچنین مشاغل فراوانی که به دختران و پسران ارائه می‌دهد، جشن بگیریم. انجمن ریاضی ایران نیز به مناسبت سال جهانی علوم پایه (۲۰۲۲)، آغاز آن را ماه ۳ میلادی، ۱۴ مین روز، ساعت ۱۵ و ۹ دقیقه و ۲۶ ثانیه اعلام نموده است. این اعداد، عدد π را تا هفت رقم بعد از اعشار، یعنی ۳/۱۴۱۵۹۲۶ به یاد می آورند.

امروز روز عدد «پی» است. البته این روز نه یادآور کشف این عدد است و نه یادآور سالگرد دانشمندانی که در راه درک اسرار این عدد تلاش کرده‌اند.

در سال 2019، سازمان یونسکو در چهلمین کنفرانس سالانه خود، تصمیم گرفت روز 14 مارس مصادف با 23 اسفند را که قبلا به نام روز پی (عدد پی) نام داشت را به عنوان روز جهانی ریاضیات نام گذاری نماید.

برای این‌که علت نامگذاری این روز را بدانید، تنها کافی است به تقویم سری بزنید و تاریخ میلادی امروز را نگاه کنید. امروز در تاریخ میلادی 14 مارس یا 3/14 است. همین تشابه تاریخ با عدد پی باعث شده علاقه‌مندان ریاضیات امروز را روز پی بنامند و آن را به هم تبریک گویند.

درباره ماهیت این عدد، داستان‌های فراوانی وجود دارد؛ نقش مهمی که این عدد در محاسبات هندسه اقلیدسی بازی می‌کرد، باعث شده بود افراد بسیاری در طول تاریخ سعی کنند تقریب دقیقی از این عدد به دست آورند.

مصریان باستان برای ساخت اهرام خود از تقریب اولیه‌ای برای عدد پی استفاده کرده بودند و یونانیان از روش تقریب زدن محیط دایره با کمک چند ضلعی‌ها برای محاسبه آن کمک گرفته بودند.

اما اگر فکر می‌کنید این تصادف تقویمی و روز پی‌، بهانه کافی برای تبریک گفتن این روز به دیگران را برایتان فراهم نمی‌کند، شاید مناسبت دیگر این روز این بهانه را تکمیل کند.

امروز در عین حال تولد آلبرت اینشتین ،‌ ریاضیدان و فیزیکدان برجسته آلمانی آمریکایی است؛ مردی که دروازه‌های فیزیک جدید را به روی مردم گشود. او علاوه بر ارائه 2 نظریه بنیادی نسبیت خاص و عام و ارائه قانون هم ارزی ماده و انرژی، ‌به واسطه نوع زندگی و دوره‌ای که درآن زندگی می‌کرد به آیکون و نمادی از چهره یک دانشمند بدل شد به طوری که شاید نخستین چهره‌ای که با شنیدن نام یک دانشمند به ذهنمان خطور می‌کند، ‌اینشتین با موهای آشفته و پیپی بر لب یا سوار بر دوچرخه‌اش باشد.



اینشتین اگر بود امروز 131 ساله می‌شد، اما میراث او هنوز زنده است و نقش وی علاوه بر تاثیری که در جریان اصلی علم گذاشت و باعث شد به عنوان چهره قرن بیستم نامگذاری شود، ‌در الهام بخشی مردم به دنیای علم، فراموش نشدنی است.