دکه به "آرامش" رسيد!

تجليل پيشكسوت «خبرجنوب» در دورهمي اصحاب رسانه

دکه به "آرامش" رسيد!
دومين گردهمايي اصحاب رسانه فارس در «دکه رسانه»

فاطمه مقدم/ نفوذ روزافزون رسانه‏ هاي جمعي، ديگر بر هيچکس پوشيده نيست. گاه يک گزارش با آگاهي دادن به مردم درباره موضوعي که درميان مسائل روزانه گم شده همه نگاه ها را به آن مسئله معطوف مي کند و قطعا چون بازويي براي گسترش عدالت، يا رفع يک معضل هرچند به صورت مقطعي عمل خواهد کرد. گزارش که گل کرد خبرنگار نيز همپاي آن ديده و تجليل مي شود. اما اين همه وقتي رخ مي‌دهد که تو خبرنگار و گزارش نويس يک رسانه پايتخت باشي تا بُرد‏ گزارش و خبرت حتي مرزهاي کشور در نوردد و گاه حتي صداي آن را در رسانه هاي جهاني هم بشنوي. در نشريه و رسانه‌هاي محلي اما اوضاع متفاوت است.

نشريه ها و رسانه هاي محلي با وجود دارا بودن امکانات مالي و فني، نيروي انساني متخصص و حرفه اي عمده ‏گزارش و اخبارشان بُرد و دايره نفوذ همتايانشان در رسانه هاي پايتخت را ندارد و خبرنگاران و گزارش نويسان اين رسانه نيز مهجور و ناشناس مي مانند.

 با اين همه تاثير مساعد و مثبت رسانه هاي محلي برتوسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ‏شهر و استان حوزه فعاليتشان قابل چشم پوشي نيست. خبرنگاران و گزارش نويسان نشريات محلي در گمنامي به کار مي پردازند و برخي که تاب زيستن در دنياي پر زحمت و مشقت خبرنگاري را نمي آورند دامن خود را از اين کار پر زحمت  و کم عايدي جمع مي کنند و با همان حداقل توان لابي گري که دارند دست خود را در اداره و دستگاهي بند مي کنند و آرام مي گيرند، صبح مي روند اداره و ظهر بر مي گردند و سرماه هم حقوق توي حسابشان هست. نه ديگر لازم است از صبح تا شب دنبال خبر بدوند و اين جلسه و آن جلسه و اين شهرستان و آن شهرستان سفر کنند و نه آخر ماه خجالت زده خانواده خود باشند.  اما در اين ميان هستندخبر نگاراني که قلم را زمين نگذاشته و خبرنگار مي مانند با همه استرس هايش، مواخذه و تک و دو هايش اين در و آن در زدنهايش براي گرفتن جوابي شفاف در ميان اين همه پرده پوشي رايج شده در جامعه و درآخر اميد به خوانده شدن خبرشان در حد همان چند مسئول و يا جامعه کوچک مخاطبان مورد اشاره در گزارش.

منصور آرامش فرد يکي از اين خبرنگارانی است که در دومين گردهمايي «دکه رسانه» سالن غزل از مجموعه فرهنگي حافظ مورد تجليل قرار گرفت.

دومين گردهمايي اصحاب رسانه فارس در «دکه رسانه» با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار فارس، مديرکل ‏فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و فعالان ‏رسانه‌هاي مکتوب و برخط استان برگزار شد و در اين برنامه منصور آرامش فرد خبرنگار ‏پيشکسوت روزنامه «خبرجنوب» ‏مورد تقدير و تجليل قرار گرفت‎. ‎در بخش گفت و گو با اهالي رسانه اين گردهمايي که با مجري‌گري عليرضا پرنيان، همراه بود، منصور آرامش فرد از ‏پيشينه فعاليت‌ خود در رسانه هاي استاني گفت و از خاطرات شيرين و تلخ دوران فعاليتش ياد کرد‎.‎

وي درخصوص پيشينه فعاليت 50 ساله خود در رسانه اظهار کرد‏: من فعاليت حرفه اي خود را از سال 51 در روزنامه اطلاعات شيراز آغاز کردم. مدتي نيز در خبرگزاري دولتي پارس (ايرنا کنوني) به فعاليت مشغول بودم. تا اينکه بعد از انتشار روزنامه «خبرجنوب» در 1 مهر 1358 من در سال 60 به دعوت آقاي واحدي پور به اين روزنامه پيوستم و از همان زمان در اين روزنامه به نوشتن خبر و گزارش و مصاحبه مشغول هستم.

اين پيشکسوت رسانه با اشاره به اينکه با وجود بازنشستگي در سال 1387 باز هم دست از کار خبرنگاري نکشيدم افزود: من در تمام مدت خدمت خود در روزنامه ها و رسانه هاي استان به گزارش نويسي، تهيه مصاحبه و نوشتن خبرهاي کوتاه و مقاله هاي انتقادي مشغول بودم و شيرين ترين اتفاق دوره کاري ام آزادسازي خرمشهر بوده است.

وي يکي از تاثيرگذارترين گزارش هاي انتقادي خود را مربوط به حل معضلي که گريبان گير سايت گردشگري آرامگاه سعدي شاعر نامي شيراز بود خواند و افزود: در سالهاي اول انقلاب که روزنامه «خبرجنوب» در کنار خبرها کاريکاتور هم داشت و ميشد مطالب انتقادي را راحت تر نوشت هنوز آرامگاه سعدي ساماندهي کنوني را نيافته بود و بستني فروشي هاي زيادي  دور تا دور اين آرامگاه وجود داشتند. مشتري ها ظرف هاي بستني را روي زمين مي ريختند و منظره زشتي از آشغال و پشه اين محوطه را احاطه کرده بود، من گزارشي نوشتم و با تشريح اين وضع از شرايط اين سايت گردشگري مهم انتقاد کردم و تيتر هم زدم «آقاي سعدي هنوز هم هر نفسي که مي رود مُمد حيات است!». گزارش با کاريکاتور زيباي همکارم در روزنامه «خبرجنوب» گل کرد. او کاريکاتوري کشيده بود که روح سعدي با پشه کش در حال راندن پشه از آرامگاهش بود. اين گزارش باعث شد همه دستگاههاي مرتبط به تکاپو بيفتند و شهرداري و بهداشت محيط وضعيت بستني فروشي ها نزديک آرامگاه را سامان دادند.

آرامش فرد در پايان سخنان خود با اشاره به وضعيت دشوار مالي عده زيادي از خبرنگاران از مسئولين خواست حمايت بيشتري از خبرنگاران استان کنند. 

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس: آغاز نام نويسي وام صد ميليون توماني کم بهره خبرنگاران استان فارس از هفته آينده

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس در ادامه اين مراسم از اعطاي دو نوع تسهيلات به اهالي رسانه خبر داد و گفت: با قول مساعد استاندار فارس در روز خبرنگار سال جاري (17مرداد) بنا شد با اختصاص بخشي از تبصره 16 به خبرنگاران استان تسهيلات صد ميليون توماني کم بهره پرداخت شود و از هفته آينده نام نويسي براي اين تسهيلات آغاز خواهد شد. وام ديگر وام مرسوم کارآفريني است که وزراتخانه ارشاد پرداخت مي کند، وامي 50 ميليون توماني با بهره 18درصد که ثبت نام آن نيز از طريق سامانه جامع رسانه صورت خواهد گرفت.

حميد رضا قانعي با اشاره به اينکه رويدادهاي فرهنگي متنوعي در دهه پرفروغ فجر در کلانشهر شيراز برگزار خواهد شد افزود: از 17 تا 23 بهمن ماه جشنواره فيلم فجر در شيراز برگزار مي شود و پيگيرآن هستيم که يکي از بخش هاي ملي فيلم فجر را نيز به شيراز منتقل کنيم.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار فارس: تدوين ساز وکار ورود خبرنگاران بحران براي پوشش حوادث امنيتي در استان

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار فارس در دومين گردهمايي «دکه رسانه» که با موضوع رسانه و امنيت  برگزار شده بود به سخنراني پرداخت و گفت: رسانه رابطه معنا داري ميان حکومت و مردم تعريف مي کند. 

اسماعيل محبي پور با اشاره به اينکه براي ايجاد امنيت پايدار در يک جامعه حاکمان نياز به رابطه با مردم دارند و اين امنيت به دست نمي آيد جز با رابطه معقول ميان حاکمان و مردم افزود: ارتباط درست و معقول ميان مردم و حکومت با حضو رسانه ها صورت خواهد گرفت.

وي عنوان کرد: اگر حاکمان نسبت به ارتباط با مردم دچار غفلت شوند، بنيان امنيت خدشه دار خواهد شد.

به همين دليل جمهوري اسلامي همواره جايگاه ويژه اي براي تلاش هاي اصحاب رسانه قائل شده و اطلاع رساني گسترده را همواره در دستور کار قرار داده است.

محبي پور از عملکرد رسانه هاي استان فارس در حادثه تروريستي شاهچراغ تقدير کرد و افزود: با تلاش خبرنگاران در روايتگري اوليه از حادثه فرصت ابهام آفريني توسط رسانه هاي معاند گرفته شد و همچنين با اطلاع رساني شفاف و سريع رسانه ها هم ارتباط بين ما و مردم خوب تنظيم شد و اعتماد عمومي نسبت به چند و چون اين حادثه به وجود آمد.

معاون استاندار فارس در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر ايجاد سازوکاري براي دسترسي به منبع موثق خبرها در بحران هاي طبيعي و بحران هايي نظير حادثه تروريستي شاهچراغ گفت: اغلب در حوادث کاملا غير مترقبه اي چون حادثه شاهچراغ هماهنگي ها ميان دستگاه ها نيز دچار اخلال مي شود.

با اين وجود در حادثه شاهچراغ اهميت حضور رسانه براي مسئولين کاملا روشن شد و براي بهره گيري از حضور موثر خبرنگاران در پوشش چنين حوادثي دو تصميم در شوراي اطلاع رساني مطرح کرديم که اولين آن پيشنهاد تشکيل تيم خبرنگاران بحران براي پوشش دادن خبرهاي بحران هاي غير مترقبه و خصوصاً حوادث که رويکرد امنيتي دارند وديگري پرداختن به سازوکارهاي حضور خبرنگاران در صحنه هاي امنيتي با کاورهاي مخصوص يا شيوه هاي ديگر است. استاندار نيز پس از اين حادثه با تاييد ضروري بودن حضور خبرنگاران درپوشش دادن بحران ها موافقت کامل کرد. 

محبي پور تاکيد کرد: ما در مجموعه استانداري و شوراي تامين استان اعتقاد داريم که حضور خبرنگاران و ديدن واقعيت ها به افزايش ضريب امنيت و تامين امنيت رواني کمک خواهد کرد اما چگونگي انجام آن، ساز و کاري مي خواهد که با مشورت با نمايندگان خبرنگاران تدوين خواهد شد.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس در ادامه با اشاره به اينکه اجماع نظر بر مکان باغ جنت به عنوان نخستين مکان ويژه برپايي تجمع‌هاي قانوني در شهر شيراز اظهار داشت: ايجاد فضاي تجمعات اصل قانون اساسي است اما سازو کارهاي نظير توان مديريت فضا وغيره عملياتي شدن اين مکان را براي برگزاري تجمعات به تعويق انداخته است.

وي درپايان با تاکيد براينکه اختصاص مکاني براي تجمعات کاملا مستند و تاييد شده است اظهار داشت: در آخرين آماري که من گرفتم شش درخواست در فرمانداري فارس براي استفاده از باغ جنت به منظور برگزاري تجمعات قانوني موجود است و اگر همکاران کمي از رويکردهاي محافظه کارانه خارج شوند اين مکان به زودي در اختيار برگزاري تجمعات قانوني قرار خواهد گرفت.

اعلام نتايج انتخابات خانه مطبوعات فارس  

رئيس گروه امور رسانه اي فرهنگ و ارشاد فارس در ادامه اين مراسم با اشاره به اين که اعضاي جديد خانه مطبوعات استان فارس از طريق انتخابات الکترونيک انتخاب شدند، گفت: نتايج انتخابات خانه مطبوعات فارس به اين شرح است: منتخبين مديران مسئول محمد عسلی و حسين کشتکار، در بخش خبرنگاران سيد غياث الدين ملک حسيني، مريم مرادي سروستاني و فرزاد وثوقي، نماينده رسانه هاي سراسري مريم کشاورز، نماينده خبرگزاري ها سيده مريم ترابي، در بخش بازرسان محمد رفيع راوند و سيد بهرام موسوي  منتخبين اين دوره خانه مطبوعات فارس بودند.

سيد شهاب مير باقري عنوان کرد: ما همچنين به دنبال برگزاري رويدادي رقابتي براي اهالي رسانه هستيم تا آثار برتر از طريق نمايندگان خبرنگاران و عکاسان خبري و نمايندگاني از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد قضاوت قرار گرفته و تقدير شوند.