تنِ رنجور و زخم خورده اهواز در انتظار مرهم

ماجرای کمک شهرداری تهران و آتش نشانی اهواز به جمع آوری زباله چیست؟

تنِ رنجور و زخم خورده اهواز در انتظار مرهم

اهواز از جمله شهر‌های مهم در استان خوزستان و کشور با ظرفیت‌های متنوع در زمینه‌های مختلف محسوب می‌شود و به دلیل وسعت و جمعیت ساکن در آن، از سال‌های گذشته عنوان کلانشهر را در شناسنامه اش نوشتند، اما مشکلات زیادی از جمله؛ انباشت زباله‌ها و نخاله‌ها در معابر و خیابان‌های شهر، جولان سگ‌های ولگرد، به اغما رفتن طرح‌هایی که روزی روزگاری به امید افتتاح و بهره برداری کلنگ زنی شدند، ولی نیمه تمام ماندند، خاطر مردم صبور سرزمین آب و نخل و آفتاب را می‌آزارد. ویرانی و آبگرفتگی خیابان‌ها و خانه‌ها و سایر بحران‌های کوچک و بزرگ را تجربه کرده اند، می‌گویند اهواز فقط نام کلانشهر را یدک می‌کشد و همچون کودکی سرراهی سهمی از آسایش و رفاه ندارد.

مردم این شهر که سال‌های جنگ تحمیلی و صدا‌های وحشتناک فرود موشک ها، هجوم ذره‌های خاک به ریه‌ها در روز‌های خاکی و سیلاب و ویرانی و آبگرفتگی خیابان‌ها و خانه‌ها و سایر بحران‌های کوچک و بزرگ را تجربه کرده اند، می‌گویند اهواز فقط نام کلانشهر را یدک می‌کشد و همچون کودکی سرراهی سهمی از آسایش و رفاه ندارد.

البته مسئولان کشوری و استانی قول‌های زیادی برای رفع مشکلات اهواز داده اند و مردم روز‌ها را به امید تحقق وعده‌ها و زندگی کردن در رفاه سپری می‌کنند.

همکاری پیمانکاران با شهرداری در قالب قرارداد‌های بخش خصوصی

شهردار اهواز گفت: برای ارائه خدمات شهری اعم از رفت و روب، نظافت، جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر، جلوگیری از تخلفات ساختمانی و... نیرو‌هایی در قالب قرارداد‌های بخش خصوصی به عنوان پیمانکار بکار گرفته می‌شوند که وظایف آن‌ها در قرارداد‌ها شرح داده است.

رضا امینی با اشاره به وقوع اتفاق‌های تلخ و ناگوار در اهواز به دلایل مختلف افزود: برای یک قرارداد تعدادی نیرو، ماشین آلات و مساحت خاصی برای نظافت در نظر گرفته می‌شود و پیمانکار موظف است از طریق انعقاد قرارداد با افراد، آن‌ها مشغول به کار‌های خدماتی شامل؛ جمع آوری زباله، رفت و روب و نظافت کند.

واریز ماهیانه حقوق کارگران به حساب پیمانکاران

وی با بیان اینکه شهرداری موظف به واریز مبالغی به صورت ماهیانه به حساب پیمانکار است، اظهار داشت: پیمانکار وظیفه دارد ابتدا حقوق کارگران را پرداخت کرده و سپس هزینه‌های خود اعم از بیمه، مالیات و ... را پرداخت کند، ضمن اینکه شهرداری هم ناظر بر فعالیت‌های پیمانکار است.

امینی با اشاره به سوء استفاده برخی از پیمانکاران متخلف از احساسات پاک کارگران زحمتکش شهرداری بیان کرد: این سودجویی‌ها سبب شده کارگران گمان کنند که حق و حقوق آن‌ها پایمال شده و زحمت‌ها نادیده گرفته می‌شود.

تعارض منافع پیمانکاران علت تحریک کارگران شهرداری

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرداری تا ریال آخر حق و حقوق کارگران را از طریق پیمانکاران پرداخت کرده است، ادامه داد: ۲ موضوع وجود دارد که به دلیل منافع و تعارض منافع برای برخی از پیمانکاران ایجاد و سبب شده کارگران تحریک به اعتصاب کنند.

شهردار اهواز خود را مدافع حقوق کارگران معرفی و اظهار کرد: به دلیل اینکه برای ساختار قرارداد و نحوه اقدامات برای سال آینده برنامه‌هایی پیش بینی و تدوین شده که بر اساس آن بر شرح وظایف نظارت و اقدامات رصد و طبق آن وجه پرداخت خواهد شد.

کسری میزان زباله تحویلی به سایت صفیره

وی ادامه داد: وقتی بر اساس قرارداد عمل نشود و نظارتی بر آن نباشد، بدون شک افراد فرصت طلب به وظایف عمل نمی‌کنند و کمکاری‌ها را به گردن شهرداری و کارگران می‌اندازند که برای رفع این مشکل نوع قرارداد‌ها و چارچوب‌های آن را به نحوی پیش بینی کردیم تا مبالغی که به زحمت از طریق بیت المال و مردم برای بهبود وضعیت محیط زیست و محل زندگی تامین می‌شود، به درستی و به اندازه خرج شود، سهم کارگر در ابتدای ماه واریز و سهم پیمانکار طبق قانون پرداخت شود و در قبال آن شهرداری خدمات دریافت کند.

امینی میزان تناژ زباله تحویلی در سایت صفیره از پیمانکار را حدود ۸۷۰ تن عنوان کرد و گفت: این ظرفیت در قرارداد‌های پیش بینی شده با تعدادی از ماشین آلات، حدود یک هزار و ۵۰۰ تن است.

وی مقصر این میزان کسری در تحویل زباله را برخی پیمانکاران دانست و تصریح کرد: بدون شک از سوءاستفاده این افراد جلوگیری می‌شود و از طریق مراجع قانونی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

امینی با تقدیر از همکاری و حمایت‌های شورای اسلامی شهر، فرمانداری، استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: همه مسئولان برای رفع مشکلات و ادای دین به مردم با اصلاح قراردادها، اصلاح فرآیندها، تحویل زباله با تناژ مورد نظر در مطرح شده در قرارداد‌ها و... که به بهبود وضعیت شهر کمک می‌کنند، هم قسم شده اند.

وی در ادامه نبود رقابت سالم در مناقصه ها، نبود ساختار صحیح در قرارداد‌ها و همچنین نبود نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران عنوان کرد و افزود: اعضای شورای اسلامی شهر مصمم هستند از کارگران حمایت کنند و با مداخله و مراقبت بر عملکرد پیمانکاران نظارت داشته باشند.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از ابتدای امسال

شهردار اهواز ادامه داد: طرح طبقه بندی مشاغل یکی از مواردی است که کارگران از طریق اشتباه به دنبال تحقق آن هستند، این در حالی است که این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۰ در شهرداری اجرا و مطالبات آن‌ها به درستی پرداخت شده است.

رضا امینی تصریح کرد: آنچه مدارک و مستندات موجود در این زمینه نشان می‌دهند که مورد اختلاف است، این است که اگر شهرداری حق طبقه بندی مشاغل را به پیمانکاران و کارگران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ پرداخت نکرده باشند، به شرط اثبات شدن پرداخت خواهد کرد.

کارگران شهرداری در اولویت پرداخت حقوق

وی درخصوص روش پرداخت حقوق کارگران در شهرداری و اداره‌ها و سازمان‌های مختلف گفت: بخشنامه‌ای در این زمینه ابلاغ شده که ابتدا حقوق کارگران، سپس حقوق کارمندان، پس از آن مدیران و در پایان حقوق معاونان شهردار و شهردار پرداخت می‌شود، این در حالی است که پیش از این پرداخت حقوق‌ها برعکس بود.

امینی علت اولویت قرار دادن کارگر‌ها برای پرداخت حقوق را وابستگی آن‌ها برای امرارمعاش به حقوق عنوان کرد و افزود: شهرداری وظیفه حمایت از این قشر زحمتکش را بر عهده دارد و تلاش می‌کنیم شرایط به نفع مردم شود و کارگران به حق و حقوق خود برسد.

سهم مشاغل زیان آور پرداخت می‌شود

وی بیان کرد: وقتی کارگری در شغل زیان آور قرار گیرد، با فرارسیدن زمان بازنشستگی، می‌تواند از حقوق و مزایای ۳۰ سال کار در ازای ۲۰ سال کار بهره‌مند شود، که برای این امر کارگر باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و پس از دریافت نامه از این سازمان و مراجعه به شهرداری و تایید آن از طرف شهرداری و اداره کار پس از ۲۰ سال کار بازنشست خواهد شد و حقوق آن بر اساس ۳۰ سال سابقه پرداخت می‌شود.

به گفته شهردار اهواز؛ ۴ درصد سهم مشاغل زیان آور پس از بررسی‌های حداقل ۲ ماهه پرونده‌ها و مطالبه‌های کارگران از شهرداری پرداخت خواهد شد.

ماجرای کمک شهرداری تهران و آتش نشانی اهواز به جمع آوری زباله چیست؟

امینی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با شهردار تهران و بررسی و بحث و گفتگو درباره مشکلات شهری این کلانشهر‌ها گفت: مقرر شد از طریق تبادل تجربه‌های مدیریت شهری تهران، مشکلات اهواز رفع شوند و چنین ادعایی که تهران برای رفع معضلات کمک می‌کند، صحت ندارد.

وی افزود: وقتی شرایط بحرانی نظیر تجمع زباله اتفاق می‌افتد، به دلیل خطری که برای سلامت مردم دارند، شهرداری موظف به استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رفع معضل خواهد بود، بنابراین اگر آتش نشانان در این زمینه همکاری کرده اند، قطعا خارج از نوبت کاری و به صورت داوطلبانه بوده است، ضمن اینکه گروه‌های جهادی، مساجد و ... در این شرایط کمک کردند.

استفاده از مخازن زباله صحیح نیست

امینی با تاکید بر قراردادن زباله‌ها در ساعت مقرر و مشخص درب منازل و جمع آوری سریع آن در کمترین زمان ممکن با تلاش شهرداری اظهار داشت: استفاده از مخازن زباله در نقاط مختلف شهر منسوخ شده و اقدامی اشتباه است، زیرا باعث به وجود آمدن آلودگی، مشکلات زیست محیطی و ماندگاری زباله می‌شود، ضمن اینکه سبب ایجاد تعارض بین شهروندان می‌شود و جانمایی آن‌ها واکنش‌هایی را به دنبال دارد.

اجرای طرح تفکیک از مبداء و زوج و فرد

وی با بیان اینکه از طرفی دیگر زباله گرد‌ها اقدام به خارج کردن محتویات مخازن می‌کنند و باعث پخش شدن زباله‌ها در اطراف آن‌ها می‌کنند، تصریح کرد: ان شاءالله با اجرای طرح‌های تفکیک از مبداء و زوج و فرد، ایجاد نظم در جمع آوری زباله‌ها و همکاری مردم در قرار دادن زباله‌ها درب منزل و همچنین جمع آوری آن‌ها به وسیله خودرو‌های مکانیزه، اهواز هم شبیه سایر کلانشهر‌ها خواهد شد.

اهواز برای نوروز مهیا می‌شود

رضا امینی در تشریح برنامه‌ها برای نوروز ۱۴۰۱ گفت: مرکز شهر اهواز و ساحل رودخانه کارون که مورد توجه مهمانان نوروزی است با تمرکز بیشتری مراقبت خواهد شد تا عزت و آبروی شهر در نگاه مسافران حفظ شود و خاطره خوبی در اذهان آن‌ها بماند.

وی با اشاره به آغاز ستاد استقبال از بهار بیان کرد: طرح زیباسازی شهر با مواردی شامل؛ نورپردازی، حجم، نما و دیوارنگاره اجرا می‌شود، ضمن اینکه در جمع آوری زباله‌ها به صورت جدی اقدام خواهد شد تا اتفاقی برای مردم و مسافران رخ ندهد.

مجازات عاملان تخلیه نخاله‌های ساختمانی مجازات

امینی با بیان اینکه وجود نخاله‌های ساختمانی در مسیر‌های مختلف درون شهری زیبنده اهواز نیست، اظهار داشت: در این زمینه به کمک مردم، نیرو‌های نظامی و انتظامی برای برخورد با افراد خاطی نیاز داریم و شهروندان باید در صورت مشاهده صحنه تخلیه نخاله‌ها در مکان‌های مسکونی، با شماره ۱۳۷ شهرداری یا ۱۱۰ تماس بگیرند و شماره پلاک خودروی متخلف را اعلام کنند تا بر اساس قانون مجازات شوند.

از سایت زباله صفیره چه خبر؟

شهردار اهواز تصریح کرد: در گذشته دفن زباله در سایت صفیره به صورت غیراصولی و غیرمنطقی انجام شده است، البته شاهد انجام اقدامات بسیار خوب برای ساماندهی زباله‌ها در ماه‌های گذشته هستیم، اگرچه در این منطقه هم مشکلات امنیتی و تردد زباله گرد‌ها وجود دارد، اما هم سلول‌ها و هم لوله کشی‌ها برای خروج و استحصال گاز‌ها پیش بینی شده است.

وی با اشاره به تصویب تسهیلات در شورای شهر بیان داشت: ان شاءالله در یکسال آینده این سایت ساماندهی خواهد شد، ضمن اینکه می‌توان بخشی از این سایت را برای بازیافت زباله‌ها و نخاله‌ها پیش بینی کرد تا علاوه بر رفع مشکلات زیست محیطی، درآمدزایی برای شهرداری داشته باشد.

به گفته رضا امینی؛ طرح ضربتی نوروز برای ساماندهی و جمع آوری زباله‌ها و نخاله‌ها در معابر و مناطق مختلف با حمایت و همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌ها اجرا خواهد شد.

شهرنشینی سگ‌های ولگرد چه زمانی پایان می‌یابد؟

وی درخصوص راهکار‌های در دست اجرا برای جمع آوری سگ‌های ولگرد گفت: در اهواز موضوع تردد سگ‌ها در سطح شهر اهواز مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است، زیرا تولید مثل و زایمان این گونه و رشد توله‌های آن با سرعت انجام می‌شود.

امینی با بیان اینکه موضوع عقیم سازی سگ‌ها و دستگاه‌ها مورد تعارض قرار گرفتند و از سایت خارج شدند، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، این دستگاه مجدد راه اندازی خواهد شد، همچنین بخشی برای نگهداری سگ‌های زنده پیش بینی شده است و همکاران در واحد خدمات شهری به صورت روزانه و دائم اقدام زنده گیری آن‌ها می‌کنند و به محل مورد نظر انتقال می‌دهند.

این مقام مسئول تعداد سگ‌های جمع آوری شده را حدود ۶۰۰ قلاده عنوان کرد و گفت: ان شاءالله تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد دیگری را به محل نگهداری منتقل کنیم و به زودی شاهد رفع این معضل خواهیم بود.

امینی محل نگهداری سگ‌های ولگرد را در نزدیکی سایت صفیره اعلام کرد و بیان داشت: این حیوان در محل روباز و محصور قرار می‌گیرند و سگ‌های ماده عقیم می‌شوند و به زندگی خود ادامه می‌دهند.

مسئولیت پذیری مسئولان، تحقق وعده ها و البته همکاری شهروندان می تواند اهواز را به کلانشهری نمونه و زیبا تبدیل کند.