«باستی هیلز» فارس با ۲ هزار باغ شهر غیر مجاز کجاست؟

«باستی هیلز» فارس با ۲ هزار باغ شهر غیر مجاز کجاست؟

ملوسجان منطقه‌ای خوش و آب و هوا است که ابتدای جاده  شیراز به بیضا، در مجاورت آزادراه در حال تاسیس شیراز اصفهان قرار دارد و بیش از ۲ هزار قطعه باغ شهر غیر مجاز را در خود جای داده است.

مجموعه باغ شهر پردیس ملوسجان اوایل دهه ۸۰  در اراضی مشهور به روستای حسین آباد ملوسجان که در واقع  اراضی ملی واگذاری است در قطعات ۲۰۰۰ مترمربعی با هدف اولیه ایجاد فرصت برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی، برخی از کارمندان و کارگران و افراد کم‌درآمد احداث شد.

در هدف‌گذاری اولیه افراد متقاضی مکلف بودند صرفا با احداث باغات زیتون در اراضی فوق اقدام به بهره‌برداری نمایند و طبق تعهدات می‌بایست در این فضا بدون احداث حصار، دیوار و بنا شروع به کاشت زیتون می‌کردند، اما پس از گذشت مدتی، علیرغم شروط هنگام واگذاری،  با هدف سود اقتصادی از کمربند سبز، به مجتمع های باغ شهری تغییر ماهیت دادند.

نکته قابل توجه، عدم اعتراض مسئولین وقت و حتی همراهی آنها بوده تا جایی که در تفاهم‌نامه‌ای که میان هیئت مدیره شرکت متولی طرح با  بخشدار وقت به امضا می‌رسد، بر خلاف قانون حفظ کاربری اراضی مصوب سال ۱۳۷۴، بهره برداران مجاز به احداث دیوار دور قطعات به ارتفاع یک متر و همچنین احداث یک باب ساختمان کارگری به مساحت ۷۰ مترمربع می‌شوند و این اقدام خلاف قانون آغاز شکل‌گیری باغ شهر در زمین‌های  مستعد کشاورزی در ملوسجان شد.

دیوار کشی قطعات از سال ۱۳۸۵ آغاز  و به‌تدریج نسبت به ساخت و ساز ویلاهای لوکس، استخرهای تفریحی و … بعضاً حذف درختان زیتون و جایگزینی درختان غیر‌مثمر در جهت زیباسازی این قطعات اقدام شد.

سال ۹۴ با شرایط خاص اقتصادی کشور و تشدید خشکسالی، به موازات کاهش سوددهی کشاورزی، ارزش اقتصادی باغ شهرها  اوج گرفت و در پی آن از سال ۹۵ ساخت و ساز باغ شهرها در تمامی نقاط استان از جمله ملوسجان نیز به شکل چشمگیری افزایش یافت.

در حال حاضر این مجموعه در سه قسمت اراضی دارای سند (مستثنیات) به مساحت حدود ۶۷ هکتار، اراضی واگذار شده فاقد سند به مساحت حدود ۱۰۹ هکتار و در قسمتی دیگر با مساحت حدود ۴۰ هکتار  مازاد بر واگذاری  و تبدیل به قطعات باغشهری شده است.

همچنین در حالی که دادن خدمات آب، برق و گاز به مجتمع‌های باغ شهری ممنوع است، در مجموعه باغ شهر پردیس ملوسجان بیش از ۸۰۰ قطعه باغشهر دارای انشعاب برق و گاز می باشند و برای تأمین آب نیز در شرایط وخیم خشکسالی که استان با آن دست به گریبان است از چاه‌های غیر مجاز که در مجموعه  احداث شده، استحصال می کنند.

شورای تأمین شهرستان بیضا و فرمانداری این شهرستان نیز که مسئول جمع آوری این انشعابات غیرقانونی است، در برخوردی کاملا منفعلانه، به تماشای این خلاف مصرح قانون نشسته اند!

ساخت و سازها در ملوسجان همچنان ادامه دارد، چشمه ای در ملوسجان وجود دارد و اطراف آن زمین های زراعی قرار دارند که به سرعت در حال تبدیل شدن به باغ شهر می باشند.

این منطقه را به نام روستای حسین آباد ملوسجان می شناسند، اما در حقیقت روستایی وجود ندارد!

اراضی زراعی و باغی زیردست این مجموعه که در حال حاضر به‌صورت زراعت و باغ می باشد در حال تخریب و ساخت و ساز باغ شهری هستند و در مجموع تعداد آن به بیش از ۲۰۰۰ قطعه باغ‌شهر می‌رسد.

دشت ملوسجان برای کشت کاملا واگذار شده اما به تدریج همه زمین‌ها در حال تبدیل شدن به باغ شهر هستند، در حالی که هیچ کدام مجوز ندارند.

تبدیل زمین به باغ شهر خلاف قانون است و هیچ خدماتی نباید به آن تعلق بگیرد، برخورد با این پدیده نیز  وظیفه امور اراضی است، اما این سازمان برای اقدامات قهری از ادوات و تجهیزات لازم برخوردار نیست  و امکان ایستادگی مقابل این تخلفات و این نوع زمین خواری را ندارد.

از یک سو امور اراضی هیچ گونه خودرو سنگینی چون  لودر ، کامیون و… در اختیار ندارد، از سوی دیگر اجرای احکام تخریب و ایستادگی در برابر تغییر کاربری زمین به این سازمان واگذار شده است و همین امر سبب رشد قارچ گونه تغییر کاربری زمین شده است.

موضوع ملوسجان بسیار فراتر از آن چیزی است که دیده می‌شود،  تنها یکی از نهادهای خاص در این منطقه مجموعه باغ شهری به وسعت ۴۳ هکتار  دارد که تحت عنوان مجموعه تفریحی ورزشی مجوز و سند دریافت کرد و انشعابات برق و گاز هم به آن تعلق گرفت، اما بلافاصله پس از آن تفکیک زمین آغاز کردند و از حالت مجموعه تفریحی ورزشی خارج و با ایجاد ۱۹۶ قطعه باغ شهر در آن، به افراد واگذار شد.

آنچه ملوسجان را از دیگر مناطق متمایز کرده از یک سو ناشناخته بودن و از سوی دیگر وجود ویلاهای لوکس و فوق لوکس در آن است که در دسته های مختلف با ایجاد گیت محدوده اختصاصی برای خود ایجاد کرده اند. به گونه ای که می توان از آن به نام «باستی هیلز فارس» یاد کرد.

امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس درباره ملوسجان گفت: فاز ابتدایی باغ شهرهای ملوسجان که در مجاورت جاده قرار گرفته، از شورای برنامه ریزی استان مجوز دارد و سایر فازهای آن فاقد مجوز است.

وی در پاسخ به این سوال که باغ‌شهرهای غیرمجاز چگونه  در ملوسجان شکل گرفتند، اظهار داشت: ما نزدیک به ۵۵ هزار باغ شهر غیرمجاز داریم که باغ شهرهای ملوسجان هم بخشی از آن است که بدون هیچ مجوزی تفکیک شده است.

جمشیدی همچنین افزود: تاکنون چند مرحله تخریب انجام داده‌ایم، اما اکنون سعی داریم مشکل باغ شهرهایی که تصرف ملی ندارند و مشکل آب هم ندارند، را حل کنیم که البته از دست استان خارج است.

اظهارات مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در حالی است که واگذاری زمین وقتی با هدف خاص انجام می‌شود تا زمانی که به طرح اولیه پایبند باشند، سند و مجوز  اعتبار دارد، اما وقتی به قطعات باغی خرد شد، از طرح اولیه خارج می شود و عملا مجوز داده شده محل اشکال خواهد بود و قابلیت ابطال دارد.

از سوی دیگر تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و یا مستعد کشاورزی، حتی اگر سند دار و از مستثنیات هم باشد باید با مجوز جهادکشاورزی انجام شود. در شرایطی که جهاد کشاورزی هیچ مجوز تغییر کاربری صادر نکرده است، به جرات می توان گفت در حال حاضر در ملوسجان، هیچ باغ شهری مجوز ندارد.

مسئله مجوز برای احداث باغ شهر موضوعی است که تقریبا ارگان مشخصی ندارد. از شورای مدیریت استان گرفته تا کمیسیون ماده ۵، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی، تعاونی های مسکن، شهرداری ها برای این ساخت ویلا‌باغ ها مجوز صادر می کنند! مسئله ای که ما را بحران باغ شهرها روبرو کرده است.

تصریح مدیرکل فنی استانداری بر تلاش برای اخذ مجوز برای باغ ویلاها بسیار نگران کننده‌ است. این چراغ سبز برای قانونی شدن احداث باغ‌شهرها، در شرایطی که با وجود منع قانونی با سونامی باغ شهر روبرو هستیم و امکان کنترل این معضل بزرگ تا کنون وجود نداشته است، از اراضی کشاورزی چیزی باقی نخواهد گذاشت.