تبدیل سه بنای تاریخی دزفول به اقامتگاه بوم‌گردی

تغییر کاربری بناهای تاریخی ممکن است هم در قالب اقامت‌گاه بوم‌گردی و هم سفره‌خانه سنتی باشد

تبدیل سه بنای تاریخی دزفول به اقامتگاه بوم‌گردی

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول از واگذاری سه بنای تاریخی این شهر به بخش خصوصی در راستای توسعه بوم‌گردی خبر داد.

عباس چراغ‌چشم ضمن دعوت از از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای راه‌اندازی و توسعه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در بناهای تاریخی دزفول گفت: توسعه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی با هدف حفظ بناهای تاریخی و ایجاد اشتغال پایدار، در اولویت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان قرار دارد.

اقامتگاه بومگردی همان خانه‌هایی هستند که مردم بومی هر منطقه در آنها سکونت دارند و چیدمان این خانه‌ها معمولا سنتی و مطابق فرهنگ و آداب مردم همان منطقه است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول معتقد است: تغییر کاربری بناهای تاریخی ممکن است هم در قالب اقامت‌گاه بوم‌گردی و هم سفره‌خانه سنتی باشد.

او اظهار کرد: هم‌اکنون برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با نظارت و همکاری میراث‌فرهنگی، درحال مرمت، تکمیل و تأمین تجهیزات لازم برای راه‌اندازی اقامت‌گاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی در بناهای تاریخی دزفول هستند.

افراد در اقامتگاه‌های بوم‌گردی احساس نزدیکی بیشتری به هم دارند. در چنین اقامتگاه‌هایی یک اتاق شخصی در اختیار مسافر/مسافران قرار می‌گیرد و باقی بخش‌های خانه با دیگر افررادی که در این اقامتگاه ساکن هستند مشترک است. همین موضوع باعث می‌شود در چنین فضایی رابطه‌های دوستانه بین افراد شکل گیرد و اوقات متفاوتی در حین سفر سپری شود.

چراغ‌چشم بیان کرد: بنای تاریخی «شاه‌آبادی»، بنای تاریخی «بوم‌عرب» و «عمارت مجدی» توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خریداری شده‌اند و در حال مرمت و بازسازی برای تبدیل شدن به اقامتگاه بوم‌گردی هستند.