برخی روستاهای توریستی فارس، بی بهره از گاز

مدیرعامل شرکت گاز فارس: میراث فرهنگی، اجازه حفاری را در روستاهای گردشگری نمی دهد

برخی روستاهای توریستی فارس، بی بهره از گاز

فاطمه ایزدی/ پاییز از راه رسیده و زمستان استخوان سوز نیز در پیش است. با این حال اما در این اوضاع و احوال، برخی روستاهای فارس همچنان گاز ندارند و مردمانش برای گرم کردن خانه و کاشانه خود از چوب های جنگلی استفاده می کنند. از برخی روستاهای کامفیروز شمالی گرفته تا روستاهای گردشگری در مناطقی از سپیدان از نعمت گاز، محروم هستند و مردم، چاره ای ندارند جز آنکه با سوزاندن درختان جنگلی، بر سرمای زمستان خود مرهم بگذارند.

اما اینکه چرا در  استان هنوز هم مناطق و روستاهایی پیدا می شود که از نعمت گاز، بی نصیب مانده اند موضوعی است که از دیدگاه مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز فارس، دلایل خاصی دارد. آن طور که علی اکبر میدانشاهی به «خبرجنوب» می گوید بیش از 5/99 درصد جامعه شهری و حدود 94 درصد از روستاهای استان به گاز متصل هستند و متصل نبودن مابقی روستاها به گاز، علت های متفاوت دارد. 

برخی روستاهای توریستی علیرغم آنکه در مناطق سردسیری فارس واقع شده اند همچنان گاز ندارند اما به گفته میدانشاهی، دلیل این ماجرا این است که میراث فرهنگی، اجازه حفاری در چنین روستاهایی را نمی دهد و بعضی روستاهای گردشگری هم به مجوزهای خاصی نیاز دارند. این مسئول به این نکته نیز اشاره می کند که شرکت گاز فارس در طول سالهای گذشته در راستای توسعه گازرسانی، تلاش های زیادی داشته و جمعیت بالایی از جامعه شهری و روستایی از نعمت گاز بهره مند شده اند چنانچه در حال حاضر می توان ادعا کرد که عمده جامعه ساکن در استان از گاز طبیعی استفاده می کنند. این مسئول با اشاره به برخی روستاها یا نقاطی از فارس که هنوز گازکشی نیستند، یادآور می شود که انجام فرایند گازرسانی، تابع بعضی شرایط است و باید برای ملک های متقاضی دریافت اشتراک گاز، مجوزهایی صادر گردد. میدانشاهی به منازلی که در باغشهرها ساخته می شود گریز می زند و تاکید می کند که این منازل یا حتی باغشهرها بنا به مجوزها و شرایط مالکیت، در برنامه گازرسانی قرار می گیرند.

مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز فارس با بیان اینکه به روستای قلات نیز کاملا گاز رسانی شده است، تاکید می کند که حاشیه های این روستا به دلیل نداشتن مجوزهای لازم از دستگاه های متبوع، گاز ندارند. در واقع، در حواشی چنین روستاهایی ملک هایی توسط برخی اشخاص ساخته می شود و ممکن است نهادهای متولی به دلایلی همچون ساخت ملک در اراضی زراعی یا منابع طبیعی، به آنها مجوز ندهند. به گفته این مسئول، مواردی از این دست، بررسی شده و با توجه به استعلام ها و بنا به دستورالعمل ها، مشخص می شود که نمی توان به چنین اشخاصی گاز داد. میدانشاهی به این نکته نیز اشاره می کند که شرکت گاز به عنوان یک دستگاه فروشنده به دنبال این است که اشتراک بیشتری جذب کند و به همه افراد متقاضی، گازرسانی نماید اما مسئله این است که در برخی موارد، این امکان وجود ندارد و محدودیت های قانونی چنین اجازه ای نمی دهد.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت گاز فارس، مشکلات عمده کسانی که گاز ندارند به این دلیل است که لوله گاز به منازل آنها نرسیده و روستاهایشان، دور از مناطق گازدار بوده که البته تعداد آنها محدود است و مابقی نیز مربوط به ملک هایی هستند که مجوز ساخت و ساز نداشته اند. میدانشاهی تاکید می کند که فرایند گازرسانی و توسعه این شبکه به صورت پیوسته در حال انجام است و شرکت گاز با اجرای پروژه های متعدد در تلاش است تا باقیمانده روستاها و شهرهای فاقد گاز به گاز طبیعی متصل شوند.