بازار گرم فیلتر آب

معاون آب و فاضلاب شیراز: اصلاً نیازی به نصب دستگاه‌های آب تصفیه کن در خانه‌ها نیست/ یک متخصص کلیه: نیاز نیست دائم آب معدنی و یا تصفیه بخورید

بازار گرم فیلتر آب
دستگاه‌های آب تصفیه کن بخش مهمی‌از املاح مورد نیاز بدن را از آب می‌گیرند

سهیلا رفیعی نژاد/ این جمله را بارها از مردم شنیده اید که «آب شیراز گچ دارد». این مسأله اگر چه در مورد برخی مناطق شهر صدق نمی‌کند اما در قسمت‌هایی وقتی چایی دم می‌کنی شفافیت لازم را ندارد و به همین دلیل بسیاری از مردم یا اقدام به خرید آب تصفیه کن و نصب آن زیر سینک کرده اند و یا از مغازه‌هایی که کارشان فروش آب تصفیه است، آب را به صورت گالنی می‌خرند. این وضعیت بازار فیلتر کردن آب را بد جوری داغ کرده  است به نحوی که برخی  از این شرکت‌ها در فضای مجازی آزمایش‌هایی مبنی بر تفاوت ظاهری و رنگ آب تصفیه با معمولی را بارها استوری کرده اند و از مردم خواسته اند برای حفظ سلامتی خود آب لجن نخورند. یکی از این فروشندگان که در فضای مجازی فعال است در این باره می‌گوید: فیلترهای دستگاه‌های تصفیه ما گیاهی است و به همین دلیل تصفیه آب را بهتر انجام می‌دهد. 

این خانم فعال در فروش‌های اینترنتی که خواست نامی ‌از وی برده نشود می‌افزاید: برخی دستگاه‌های تصفیه آب 7 مرحله ای، یک نوع  6 مرحله ای و برخی هم 4 مرحله ای است و بر همین اساس قیمت‌ها از 5 تا 8 میلیون تومان است. 

در حالی که کارشناسان حوزه آب این محصولات را تایید نمی‌کنند، وی عنوان می‌کند: همه محصولات ما مورد تأیید وزارت بهداشت و صنعت و معدن است و سیب سلامت داریم.

این خانم جوان می‌گوید: بهترین نوع دستگاه هم تایوانی است چرا که بدترین نوع آب مربوط به تایوان است.

این فعال فروش‌های اینترنتی می‌افزاید: دستگاه‌های ما املاح معدنی را نگه می‌دارد و در عین حال حتی ریزترین میکروب‌هایی که در آب است و با چشم دیده نمی‌شود را فیلتر می‌کند.  

این خانم جوان عنوان می‌کند: ما کاتالیزور را در مناطق مختلف شیراز امتحان کردیم و متوجه شدیم که سختی آب بسیار بالا است و آب سرب و ارسنیک داشت، چون بعد از استفاده از کاتالیزور سیاه شد.

این حرف‌ها را در حالی می‌شنویم که کارشناسان حوزه آب دقیقاً خلاف آن را می‌زنند. یک شهروند که در حوالی بولوار سرداران زندگی می‌کند نیز از نداشتن ظاهر با کیفیت آب در آن منطقه ابراز گله مندی می‌کند. خانم خورشیدی می‌افزاید: دستگاه تصفیه آب نداریم اما مجبوریم حداقل برای درست کردن چایی آب تصفیه بخریم.

یکی دیگر از ساکنان شیراز در منطقه بولوار مدرس هم می‌گوید: اگر بخواهیم از آب لوله برای مصارفی مانند چایی استفاده کنیم باید بیشتر از نیم ساعت آن را بجوشانیم تا زلال شود، به همین دلیل حداقل برای مهمان آب تصفیه می‌خریم و این یک مشکل است که با آن روبه رو هستیم.

یکی از ساکنان آپارتمانی در بولوار نصر حوالی چهارراه فضیلت نیز هم از این وضعیت بدجوری گله مندی می‌کند و می‌گوید: هر بار ما مجبوریم گالن‌های سنگین آب تصفیه را حمل کنیم و چون آسانسور نداریم به دنبال خرید حداقل یک دستگاه آب تصفیه کن دست دوم هستیم!

 در حالی که این نارضایتی‌ها از کیفیت آب بارها و بارها از سوی مردم شیراز مطرح شده، اما معاون توسعه و بهره برداری آب و فاضلاب شیراز بی کیفیتی آب در شیراز را تکذیب می‌کند. حسام خسروی با بیان این که  آب شیراز با کیفیت است و نیازی به نصب دستگاه‌های آب تصفیه کن در خانه‌ها نیست، می‌گوید: آب مصرفی در شیراز از نظر استاندارد و کیفیت یکی از با کیفیت ترین آب‌های کشور است و دائم زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آن نمونه گیری صورت می‌گیرد، تا وضعیت بار میکروبی و شیمیایی آن  بررسی شود و همیشه مورد تایید کارشناسان بهداشتی بوده است.

وی می‌افزاید: خودمان هم آزمایشگاه مرجعی داریم که آب را نمونه گیری می‌کند و از نظر بحث‌های کیفی فیزیکی و شیمیایی کنترل می‌شود.

معاون توسعه و بهره برداری آب و فاضلاب شیراز در پاسخ به سئوالی در خصوص علت نامطلوب بودن ظاهر و یا مزه آب در برخی مناطق شیراز عنوان می‌کند: 70 درصد منابع آب ما  در شیراز از چاه است، این چاه‌ها در راستای دره شیراز در کوه‌های آهکی حفر شده اند و بسته به جنس سفره‌ها کیفیت آب از نظر ذائقه و طعم ممکن است متفاوت باشد که البته هیچ ربطی به مسائل کیفی و سلامت آب ندارد و روی کیفیت تأثیری نگذاشته است.

خسروی در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب می‌گوید: اصلاً نیازی نیست در خانه‌ها از دستگاه تصفیه استفاده کنید و نه تنها سودی ندارد بلکه می‌تواند مضراتی هم داشته باشد.

وی می‌افزاید: آب مصرفی که ما  به دست مردم می‌رسانیم، یک سری املاح دارد که برای بدن لازم است، در حالی که این دستگاه بخش مهمی ‌از املاح آب  را می‌گیرد.

خسروی عنوان می‌کند: علاوه بر این از آن جا که مدت زیادی فیلترهای دستگاه‌های تصفیه تعویض نمی‌شود، با توجه به این که زیر سینک ظرفشویی هم نصب می‌گردد، خود منبع آلوده کننده آب است.

وی می‌گوید: جریان آبی که از لوله کشی شهر استفاده می‌شود، دائم گند زدایی و کلر زنی می‌شود اما این دستگاه‌ها خودشان یکی از منابع آلوده کننده آب هستند؛ به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم مردم از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده نکنند، اما برخی چون دوست دارند چایی شفاف تر باشد  و از آن جا که مواد معدنی بعد از جوشاندن بر روی آب می‌آید، تصور می‌کنند مضر است که این طور نیست.  

این مسئول آب و فاضلاب شیراز تأکید می‌کند: این مسأله اصلاً ارتباطی به کیفیت آب نداشته  و بسته  به نوع سفره زیر زمینی تفاوت‌هایی دارد. خودمان هم دنبال راه حلی برای یک دست شدن مزه و شکل آب در شهر شیراز هستیم تا از یک منطقه به منطقه دیگر تفاوت ظاهری و طعم نداشته باشد.

خسروی می‌افزاید: اگر خط دوم آبرسانی درودزن وارد سرویس گردد، به طور کامل این بحث حل می‌شود. طبق برنامه ریزی‌ها قرار است  سال دیگر خط دوم کامل وارد سرویس شود.

وی می‌گوید: بر خلاف صحبت‌های برخی از مردم که می‌گویند آب فلان نقطه بد است، این طور نیست و اگر چه  گوارایی برخی مناطق بیشتر است اما کیفیت آب پایین نیست، وگرنه سازمان‌های نظارتی نمی‌گذارند آب مصرفی مورد بررسی وارد سرویس شود.

معاون توسعه و بهره برداری آب و فاضلاب شیراز عنوان می‌کند: اصلاً به خرید این دستگاه‌های تصفیه که از سوی برخی صرفاً برای کسب سود مالی تبلیغ می‌شود، نیازی نیست و ما در خانه‌های خودمان هم این دستگاه را نداریم و برخی  از این دستگاه‌ها بیش از حد مواد معدنی آب را حذف می‌کنند و این مضر است. خسروی می‌افزاید: ماکزیمم سختی آب شیراز700 است و این نگران کننده نمی‌باشد، در حالی که برخی تمایل دارند این سختی  را به 150 برسانند.

خسروی در پاسخ به سئوالی در خصوص برخی فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تغییر رنگ محسوس آب شیراز پس از الکترولیز توسط تبلیغ کنندگان دستگاه‌های تصفیه نیز می‌گوید: این تبلیغات برای فروش دستگاه خلاف است و با توجه به این که آب را لحظه ای الکترولیز می‌کنند مواد معدنی موجود در آب به رنگ تیره در می‌آید و طبیعی است.

یک متخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون نیز در این باره می‌گوید: اگر چه تحقیقی در مورد تأثیر آب شیراز بر کلیه افراد تا کنون انجام نگرفته است اما بر حسب تجربه به مردم توصیه می‌کنم آب را بجوشانید و بگذارید سرد شود و از آن برای خوردن استفاده نمایید.

دکتر بهرام شهریاری می‌افزاید: البته دائم هم نیاز نیست این کار را انجام دهید.

این متخصص کلیه تصریح می‌کند: نیازی به استفاده از دستگاه آب تصفیه کن  در خانه نیست و یا اینکه دائم آب معدنی بخورید اما چون به نوعی آب شیراز سنگین است همان جوشاندن آب کفایت می‌کند.