آغاز نخستین دوره جشنواره ادبی شهر صدرا شیراز

آغاز نخستین دوره جشنواره ادبی شهر صدرا شیراز
در پایان این آیین از پوستر و لوگو جشنواره ادبی صدرا رونمایی شد

آیین گشایش نخستین جشنواره ادبی صدرا با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شهردار صدرا و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر صدرا برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به روز بزرگداشت زبان و ادب فارسی، شعر فارسی را برآمده از وحی، عقل و شهود دانست و گفت: شهریار، هویت ایرانی، اسلامی، قومی و انقلابی را با هم یکی کرد و اینگونه برای همیشه ماندگار شد.

سید حسین حقایقی، شیراز را ریشه هویتی فرهنگ ایرانی خواند که ریشه‌گاه انقلاب نیز در اندیشه‌های ملاصدرای شیراز است و افزود: شیراز نه تنها ظرفیت گفتمانی دارد که چونان اقیانوسی از اندیشه‌ورزی، می‌تواند همگان را سیراب کند.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم گفت: امروزه شهرداری‌ها در همه جهان، زیرساخت‌های فرهنگی و هنری را فراهم می‌کنند و بسیاری از رخداد‌های فرهنگی شهرها، کشور‌ها و جهان را دایه‌داری و آغاز می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با نگاهی به رویکرد شهرداری صدرا آن را رویکردی عقلایی و منطقی دانست که در پی کار زودگذر و مقطعی نیست و افزود: از آن جا که این جشنواره کشوری است، می‌توان با هم‌افزایی توانمندی‌ها و سرمایه‌های نهفته و آشکار فرهنگی و هنری استان فارس آن را در جایگاه افتخار و نشان فاخر ادبی و فرهنگی برای شهر صدرا و شیراز برگزار کرد و از آن بهره برد.

او بیان کرد: باید آستین‌های را بالا زد و از استعداد‌های نوجوانان و جوانان این شهر بهره برد و ما به عنوان ادارات فرهنگی در هر جا که جرقه‌های فرهنگی وجود داشته باشد ورود و کمک بیشتری خواهیم کرد.

قانعی با اشاره به روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و بزرگداشت شهریار، سروده‌های شهریار را دارای فراوانی بسیار و شگفت‌انگیز احساسات دانست که آهنگین و موزون اقیانوس ادب فارسی را بارور کرده است.

او ابراز امیدواری کرد تا این جشنواره بتواند آغازی بر رویداد‌های فرهنگی و ادبی بزرگ شهر صدرا شود.

بهزاد پرنیان، شهردار شهر صدرا هم با یادآوری پیشینه شهر صدرا، از نداشتن زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش فرهنگ و هنر گلایه کرد و افزود: در دو سال گذشته و با گام نخست، توانستیم مجوز سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را بگیریم تا دومین شهرداری در این باره باشیم؛ که یکی از کارکرد‌های آن همین جایزه ادبی است.

خداکرم فیروزمند، رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر صدرا نیز گفت: در راستای بالندگی ادبی شهر صدرا جایزه ادبی صدرا با سه دیدگاه شناسایی و پرورش نویسندگان، شاعران گمنام جوان و ادبای شهر صدرا، هویت‌بخشی به شهر صدرا و تقویت حوزه شعر، داستان کوتاه و ادبیات داستانی برای برگزاری رویداد‌های فرهنگی کشوری، برگزار خواهد شد.

فیروزمند اضافه کرد: این جشنواره ادبی در زمینه‌های «صدرا! آرمان‌شهر خواهد بود اگر ...»، «صدرا! شهر من، شهری که دوستش دارم»، «حفاظت شهروندان از محیط زیست و بوستان‌ها»، «زندگی در آپارتمان‌ها» و «مشکلات و معضلات شهری و راه‌حل‌های آن» برگزار می‌شود.

فاطمه پیمانی، دبیر اجرایی جایزه ادبی هم گفت: پس از دو سال پویایی برای شرکت در جشنواره پایتختی کتاب ایران، امسال در گامی رو به جلو، جایزه ادبی شهر صدرا را تدوین کردیم که پس از استانداردسازی در ۴ ماه گذشته، امروز در چهار بخش داستان کوتاه، شعر کلاسیک، شعر نو و طنز، در راستای بیدارسازی استعداد‌های نهفته، از امروز آغاز می‌شود.

در پایان این آیین از پوستر و لوگو جشنواره ادبی صدرا رونمایی شد.

در آیینی با حضور سید حسین حقایقی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بهزاد پرنیان، شهردار صدرا، شورای اسلامی شهر صدرا و تنی چند از فرهنگ‌وران و هنرمندان این شهر در سالن شهدای هسته‌ای دانشکده مهندس یک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، نخستین دوره جشنواره ادبی شهر صدرا شهرستان شیراز آغاز شد.