این عشق دشوار

شناساندن نحوه برخورد با توانیابان ذهنی، همچنین افزایش سطح آگاهی مردم و آشنا کردن عموم در رابطه با حمایت از این عزیزان باید در دستور کار رسانه ها قرار بگیرد

این عشق دشوار
مجید نورایی پور

علی جمشیدپور - خبرنیوز/ میانه بهمن ماه بود و نم نم بارانی که بی تردید هوای شیراز را دلنشین ترین جای دنیا کرده بود. قرار ملاقاتی گذاشته بودم برای تهیه گزارش از تمرین «توانیابان ذهنی» که سرپرستی و آموزش آنها بر عهده استاد نورایی پور بود.

در بدو ورودم به سالن یکی از پسرهای خوش اخلاق، دوان دوان به سمتم آمد و با من سلام و احوالپرسی کرد. می دانستم لذت وصف ناپذیری از حضور در جمع فرشته های زمینی به دست می آورم اما فکرش هم نمی کردم به این اندازه انرژی مثبت دریافت کنم.

پس از آشنایی با مربیان با استاد نورایی پور برای گفت و گویی صمیمانه در گوشه ای نشستیم و گرم صحبت شدیم.

در ابتدا استاد خودشان را اینگونه معرفی کردند: مجید نورایی پور هستم و مشقم و عشقم ورزش بوده است. بازنشسته آموزش و پرورش و دارای مدرک لیسانس اقتصاد و فوق لیسانس تربیت بدنی هستم. ورزش را با ژیمناستیک آغاز کردم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی عناوین مختلفی از جمله رئیس هیات شمشیربازی فارس، نایب رئیس فدراسیون شمشیربازی، 13 سال سرپرست تیم های ملی شمشیربازی، مربی تیم ملی گلبال ایران به مدت 10 سال و ... را به دست آوردم. مایه مباهات بنده است که از سال 1358 با ورزش های معلولین همکاری دارم و از افتخاراتم راه اندازی تیم فوتبال نابینایان ایران است که موفق به کسب مقام های دوم و سوم آسیا همچنین کسب سهمیه پارالمپیک 2012 لندن می باشد.

مجید نورایی پور با اشاره به این موضوع که با تأیید فدراسیون جانبازان و معلولین، گروه جدیدی به این فدراسیون اضافه شد، بیان کرد: انجمن آی دی (ID) که مخفف کم توان های ذهنی، سندروم داون و اوتیسم است به تازگی و با تایید فدراسیون جانبازان و معلولین در ایران کار خود را آغاز کرده است.

 وی افزود: به دلیل نوپا بودن این انجمن، برنامه های منظم و هماهنگی هنوز راه اندازی نشده است اما تا به اینجای کار در چندین جلسه در پی برنامه ریزی مدون برای اجرای همایش ها و رویدادهای ورزشی مربوط به این انجمن هستیم.

نورایی پور با بیان این مطلب که مهمترین اصل در آموزش به افراد دارای معلولیت و کم توانی، شناخت این افراد به صورت تخصصی است عنوان کرد: روانشناسی مرتبط در این زمینه بسیار کلیدی است و به دلیل این که نوع برخورد مربیان بستگی به مدل ناتوانی این افراد دارد باید دارای شناخت کافی باشند.

گفتنی است که استان ما به دلیل آغاز به کار در این زمینه با افراد تحصیل کرده در حوزه ورزش رشد قابل قبولی داشته و می تواند با استان های تهران، اراک و ... که پیشرو این مقوله هستند رقابت کند.

نایب رئیس اسبق فدراسیون شمشیربازی با توضیح این موضوع که ورزش می تواند گره گشای مشکلات اینگونه افراد باشد اظهار داشت: بنده به شدت معتقدم که اگر ورزش با اصول انجام شود به معنای رشد و تکامل حرکتی ذهن و اندام ها می باشد. لذا با در نظر گرفتن این امر تا کنون و به تعبیر خانواده های توانیابان ذهنی، رشد مشهودی در این افراد به وجود آمده است.

نورایی پور با اذعان به اینکه عشق چراغ راه کسانی است که در این زمینه فعالیت می کنند، گفت: شاید لذت بخش ترین مرحله زندگی که تجربه کردم، آموزش و حضور در کنار این عزیزان است. اما همانگونه که مستحضر هستید در هر مسیری مشکلاتی وجود دارد و ما هم از این قائده مستثنی نیستیم. یکی از اصلی ترین نیازهای ما، مکان تمرین اختصاصی می باشد چرا که وسایل و نحوه تمرین کردن توانیابان ذهنی با دیگر افراد متفاوت است و همین امر باعث می شود که برای هر جلسه تمرین وقت زیادی صرف قرار دادن وسایل و سپس جمع آوری آن ها کنیم.

وی افزود: گذشته از نیاز مبرم این افراد به زیرساخت مناسب، میزان هزینه کرد خانواده ها برای دوره های توانبخشی معضل دیگر است که با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود، حضور حامیان مالی در جهت یاری رساندن، می تواند راهگشای خوبی باشد. لذا شناساندن نحوه برخورد با توانیابان ذهنی، همچنین افزایش سطح آگاهی مردم و آشنا کردن عموم در رابطه با حمایت از این عزیزان از دیگر موارد مهمی است که رسانه ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

مربی اسبق تیم ملی گلبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه های اجرایی و مربوطه از جمله بهزیستی، اداره ورزش و جوانان، شهرداری و ... در جهت یاری رساندن به این قشر جامعه ورود کرده اند؟ گفت: در تمامی ارگان ها و دستگاه های مربوطه افراد متخصص و دغدغه مندی حضور دارند اما این موضوع که برای حل مشکلات به سمت ما بیایند به ندرت اتفاق افتاده است. لذا زمانی که برای جلسه در رابطه با حمایت به این سازمان ها می روم همیشه به این نکات اشاره می کنم که این بچه ها مالیات و عوارض می دهند، هزینه کامل از آن ها برای خدمات شهری گرفته می شود و ... . پس با احترام کامل نسبت به مسئولین تقاضا داریم که حداقل کارهایی که از دستشان برمی آید را انجام دهند.

نورایی پور ادامه داد: چندین مرتبه درخواست کردیم که چند پارک در نقاط مختلف شهر را در اختیار گروه ما قرار دهند تا با وسایل مخصوص تجهیز کنیم و با مربیان متخصص و کارآزموده برای مناطق مختلف شهر کلاس های توانبخشی ورزشی برگزار کنیم. اما تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است.

وی در پایان ضمن بیان این موضوع که اگر فرصتی به ما داده شود می توانیم بنیان گذار برنامه ای سازنده در سطح کشور باشیم، اظهار کرد: برنامه هایی که برای جشنواره های مختلف از جانب تیم ما تهیه و تدوین شده است نیاز به همکاری سازمان های مختلف دارد که اگر این فرصت داده شود بنده قول می دهم گذشته از ادای دین به جامعه هدف، توجیه اقتصادی نیز به همراه داشته باشد.آخرین مورد هم که باید به آن اشاره کنم این است که کلانشهر شیراز پتانسیل و بضاعت پیشرفت را داراست و با خود باوری است که به تعالی جامعه دست پیدا می کنیم.