استان بوشهر به قطب تعاونی‌های آبزی پروری ایران تبدیل می‌شود

استان بوشهر به قطب تعاونی‌های آبزی پروری ایران تبدیل می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده با تشکیل و توسعه تعاونی‌های آبزی پروری در بخش میگوی پرورشی و ماهی در قفس تلاش می‌شود بوشهر به قطب تعاونی‌های آبزی پروری کشور تبدیل شود.

مصدق کشاورزی افزود: بر این اساس در هفته دولت امسال ۵۳ شرکت تعاونی پرورش میگو در شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر فعالیت خود را آغاز کردند.

وی بیان کرد: همچنین براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال نیز ۱۷ شرکت تعاونی ماهی در قفس در شهرستان تنگستان شروع به فعالیت می‌کنند.

کشاورزی اضافه کرد: این اقدام نشانگر عزم جدی مسئولان و دست اندرکاران دولت سیزدم برای حمایت و توسعه بخش تعاون است.

وی نبود نمایشگاه دائمی عرضه محصولات تعاونی‌ها در استان بوشهر را از جمله مسائل و مشکلات شرکت‌های تعاونی در این استان عنوان کرد.

کشاورزی اظهار کرد: برای پر کردن این خلاء با شهرداری بوشهر صحبت شده که زمینی برای راه اندازی یک نمایشگاه دائمی برای عرضه محصولات تعاونی ها در این استان تامین کند و به این صورت مشکل بازار فروش محصولات تعاونی برطرف شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: در همین ارتباط با استفاده از توان خیرین کارآفرین در حوزه مشاغل خانگی و ایجاد زنجیره فروش در استان بوشهر، ۲۳۰ واحد تجاری در منطقه دلوار به مدت سه سال در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با وجود شرایط خاص اقتصادی و تحریمی صادرات ۵۵ هزار دلار از طریق تعاونی‌ها از مهمترین کارکردهای تعاونی‌های استان بوشهر در سال گذشته است.

کشاورزی با بیان اینکه میزان تسهیلات در دولت سیزدهم به شرکت‌های تعاونی افزایش یافته است گفت: امسال از محل خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی تعریف شده برای تعاونی‌های کشور تاکنون ۲۴ تعاونی‌ فعال این استان موفق شده اند به میزان ۴۰ میلیارد تومان از این تسهیلات استفاده کنند.

وی درباره شمار تعاونی‌های استان بوشهر اعلام کرد: در زمان حاضر سه هزار و ۳۵۰ واحد تعاونی با اشتغال‌زایی برای ۴۸هزار و ۵۹ نفر در بخش‌های مختلف خدمات، کشاورزی و صنعت در این استان فعال هستند که از این شمار ۳۷۸ تعاون با سه هزار و ۶۸۳ نفر اشتغال مربوط به بانوان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: از این شمار تعاونی یکهزار و ۱۰۰ تعاونی با ۲۵ هزار نفر اشتغال‌زایی در بخش خدمات فعال هستند؛ آمار نشان می‌دهد این استان در این بخش رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است. 

 کشاورزی ادامه داد: همچنین ۹۵۸ تعاونی با ۱۴ هزار و ۳۸۱ نفر اشتغال زایی در بخش کشاورزی و ۶۰۷ تعاونی با هشت هزار و ۶۷۸ نفر اشتغال زایی در بخش صنعت فعال هستند.

وی یادآور شد: افزون براین هفت تعاونی‌ توسعه و عمران شهرستانی با هدف توسعه و عمران و ارائه خدمات زیرساختی و ۱۰ روستا تعاون با هدف توسعه روستایی و ساماندهی اشتغال و خدمات ارائه شده به روستاها راه اندازی شده است.

کشاورزی گفت: بر اساس سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در باره بخش تعاون، همه ما مسئولان و مردم وظیفه داریم در توسعه مشارکتی تعاون تلاش کنیم.

۱۳ شهریور در ایران روز تعاون نام‌گذاری شده است و در همین ارتباط به منظور ایجاد این همکاری، در اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مطرح و شرح و تفصیل آن در ۱۳ شهریور ۱۳۷۰، به تصویب مجلس رسید.