کشت پسته بدون نیاز به آب در سروستان

کشت پسته بدون نیاز به آب در سروستان

فرماندار سروستان با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحقیقات پسته در این شهرستان گفت: هم اکنون رقمی از پسته بدون نیاز به آب در سروستان در حال کشت است.

اقتصاد استان فارس بر پایه کشاورزی است اما خشکسالی‌های سال‌های اخیر سبب شکنندگی اقتصاد استان شده به همین دلیل مسئولان استانی و کارشناسان اقتصادی ترویج کشت‌های جایگزین را مطرح کردند و بر ترویج آن نیز همت دارند.

معرفی و ترویج محصولات کم آب بر و مقاوم از جمله راهکارهایی است که در استان از سال‌ها پیش در نظر گرفته شده است. پسته یکی از آن محصولات است که در برخی از شهرستان‌های استان کشت می‌شود و تاکنون ارزآوری خوبی نیز برای استان داشته است.

براساس اطلاعات موجود 32 هزار هکتار از باغ‌های استان فارس به درخت پسته اختصاص دارد که فقط 12 هزار هکتار از این باغ‌ها مثمر هستند. شهرستان‌های نی‌ریز، بختگان، سروستان، خرامه و شیراز بیشترین پسته استان فارس را برداشت می‌کنند و باغ‌های شهرستان‌های مرودشت به زودی به ثمر خواهند نشست.

احمد آقایی، کله قوچی و اوحدی بیشترین ارقام پسته کاشته شده در فارس است و استان فارس از نظر سطح زیرکشت و تولید پسته، رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است. جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرده که با مثمر شدن همه باغ‌های پسته استان، به زودی جز سه استان نخست در تولید این محصول قرار خواهیم گرفت.

برداشت پسته در استان فارس از مرداد در فارس آغاز می‌شود و تا اواخر مهر به پایان می‌رسد.شهرستان سروستان یکی از مراکز مهم تولید پسته در استان است که بالغ بر 8 هزار هکتار باغ پسته دارد و پسته آن به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی صادر می‌شود.

ایجاد مرکز تحقیقات پسته در سروستان فارس

در روزهای اخیر محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از ایجاد مرکز تحقیقات پسته در سروستان فارس خبر داد که این امر یکی از زمینه‌های بسترسازی برای صادرات پسته  است

به گفته وی حوزه صادرات پسته و مشکلات آن به عنوان یک حرکت خوب و ارزشمند برای ارزآوری در طرح امنیت غذایی آورده شده است.

حال محسن پورزارعی، فرماندار شهرستان سروستان در گفت‌وگو با تسنیم به بیان اطلاعات بیشتری پیرامون این مرکز تحقیقاتی پرداخت و مزایای آن را برشمرد. به گفته وی شهرستان سروستان 8 هزار هکتار باغ پسته دارد که نیمی از آن مثمر است.

بر این اساس در سال‌های سال پیش گروهی کرمانی وارد سروستان شده و با توجه به اقلیم و جغرافیایی این شهرستان به کشت پسته مبادرت کردند که سبب شد 4 رقم از ارقام پسته در این شهرستان بیشترین بازدهی را داشته باشد و از آن زمان تاکنون پسته محصول اصلی کشاورزی در سروستان شده است.

فرماندار سروستان می‌گوید: نیاز این محصول به آب کم و سازگاری برخی از ارقام با شوری آب در کنار علاقه مردم سبب شد که پسته در سروستان جای خود را باز کند و امروز به یکی از قطب‌های تولید پسته استان فارس تبدیل شود.

براساس گفته‌های پورزارعی این اهتمام مردم سبب شد که سروستان الگوی سایر شهرستان‌ها در کشت پسته قرار گیرد و برای سالیان متوالی باغداران نمونه کشوری در زمینه کشت پسته از این شهرستان انتخاب شدند.

مدیریت آب و خاک با توجه به شرایط خشکسالی استان فارس و استفاده از فناوری‌های جدید کشاورزی در کشت پسته از جمله راهکارهایی است که باغداران نمونه این شهرستان برای داشتن پسته بهتر به آن عمل کردند و فرماندار سروستان در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات پسته از مطالبات مردم و باغداران این شهرستان بود که در سال‌های اخیر هم پیگیری شد، گفت: در سفر اخیر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس این موضوع مجدد مطرح و بنا شد که با مشارکت بخش خصوصی این مرکز تحقیقاتی راه‌اندازی شود.

کشت پسته بدون نیاز به آب در سروستان

پورزارعی درباره مزایای ایجاد مرکز تحقیقاتی پسته افزود: شکل‌گیری مرکز تحقیقاتی سبب می‌شود ارقام متعدد پسته که در کشور کشت می‌شود آزمایش شود به گونه‌ای که هم اکنون نیز رقمی از پسته بدون نیاز به آب در سروستان در حال کشت است.

به گفته فرماندار سروستان ایجاد مرکز تحقیقات سبب احیای باغات، فرآوری گسترده پسته، مدیریت بهتر آب و خاک می‌شود همچنین این شهرستان را به یک برند در سطح کشور معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سروستان تولیدی بیش از میانگین کشوری دارد، گفت: تولید پسته در هر هکتار در کل کشور 800 کیلو گرم است اما این میزان در سروستان 1.5 تن به ازای هر هکتار است بنابراین مرکز تحقیقات می‌تواند این میزان تولید را به سمت علمی شدن سوق دهد.

مرکز تحقیقات پسته صادرات را رونق می‌دهد

پورزارعی معتقد است راه‌اندازی مرکز تحقیقات نه تنها برای استان فارس و شهرستان‌های همجوار سروستان بلکه برای استان‌های اطراف نیز مثمرثمر است و می‌تواند ارزآوری بیشتری را از صادرات پسته نصیب کشور کند.

فرماندار شهرستان سروستان با اشاره به خسارت‌های احتمالی به پسته ناشی از خشکسالی، سرما و آفت افزود: مرکز تحقیقات می‌تواند آسیب‌ها و آفت‌های احتمالی را پیش از وقوع رصد و برای جبران آن راهکار ارائه دهد.

کشاورزی دانش‌بنیان عنوانی است که بارها از سوی محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز مطرح شده و این را دلیلی برای توسعه کشاورزی در شرایط خشکسالی دانسته است حال علمی کردن کشاورزی با ایجاد مراکز تحقیقاتی می‌تواند یکی از راهکارها برای تحقق کشاورزی دانش بنیان باشد.

براساس این گزارش صادرات محصول پسته شهرستان سروستان در سال گذشته بالغ بر 200 میلیارد تومان ارزآوری برای استان فارس داشته است.