ماجرای ۱۵۰ کانتینر حاوی شن و ماسه که رئیس قوه قضاییه گفت، چه بود؟

ماجرای ۱۵۰ کانتینر حاوی شن و ماسه که رئیس قوه قضاییه گفت، چه بود؟

رئیس قوه‌قضاییه دیروز با اشاره به ۱۵۰ کانتینر بی‌نام نشان کالا که به تازگی در بندر شهید رجایی هرمزگان کشف شده، از مسئولان مرتبط به ویژه در گمرک خواست هرچه زودتر این کانتینر‌ها را تعیین تکلیف کنند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست شورای عالی قضایی با اشاره به سفر اخیرش به استان هرمزگان و کشف کانتینر‌های متعدد کالا‌های سرگردان در گمرک این استان افزود: اخیرا ۱۵۰ کانتینر دیگر در همین استان کشف شده که هیچ هویتی ندارد.

 وی اظهار داشت: داخل ۱۵۰کانتینری که معلوم نیست از کجا آمده و مربوط به کیست؛ تعدادی لوازم خانگی و حتی شن و ماسه دیده می‌شود.

 150 کانتینر اعلامی به گمرک اظهار نشده و در اختیار سازمان بنادر است

اکبرپور ناظر گمرکات هرمزگان در این بازه اظهار کرد: طبق قانون مرجع تحویل گیرنده کالا در مرزهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است و تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشود گمرک در خصوص آن مسئولیتی ندارد.

وی افزود: محموله 150 کانتینری اعلامی نیز نه تنها اظهار نشده بلکه فاقد قبض انبار بوده و حتی سازمان بنادر به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا هم اطلاعی از مالکیت و اسناد آن ندارد.

ابوالفضل اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی تصریح کرد: بر اساس قانون مرجع تحویل گیرنده کالا در مرزهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است و شناورها با هماهنگی این سازمان، ورود و تخلیه می شوند و کالاها نیز در انبارها و محوطه‌های این سازمان نگهداری می شود و برای هر کالای وارده قبض انبار صادر می شود و در مراحل بعد به شرط دارابودن اسناد مالکیت، ثبت سفارش، قبض انبار و مجوز سازمان های همجوار و کد رهگیری بانک، امکان اظهار و ترخیص کالا فراهم می شود و از مرحله اظهار است که گمرک مسئولیت داشته  و پاسخگو است.

وی تاکید کرد: در صورتی که صاحب کالا ، کالا را با ارائه اسناد به گمرک اظهار ننماید و کالا مشمول مقررات متروکه گردد، سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان مرجع تحویل گیرنده کالا فهرست این کالاها را به همراه شماره قبض انبار و مشخصات کالا به گمرک اعلام و از این مرحله عملیات گمرک شروع می شود. 

مدیرکل گمرک شهید رجایی افزود: محموله 150 کانتینری که اخیرا سازمان بنادر به دادستان استان اعلام کرده و ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور اعلام کردند، در اماکن مرتبط با سازمان بنادر قرار داشته و فاقد اطلاعات قبض انبار و  اسناد مالکیت  است و فهرست و اطلاعات قبض انبار آنها تاکنون به گمرک ارائه نگردیده و اقدام در خصوص آنها خارج از اختیارات گمرک است و چرایی آن را باید از سازمان بنادر به عنوان مرجع و مقام تحویل گیرنده کالا جویا شد. 

اکبر پور در ادامه تاکید کرد: هر زمان کالایی به گمرک  اظهار شود و یا اطلاعات و فهرست آنها بعنوان کالای متروکه به گمرک اعلام گردد تشریفات گمرکی مطابق با قانون در اسرع وقت انجام خواهد شد.