هوای مسافر

از ارسال پیامک و هشدارهای صوتی هواشناسی تا پیش بینی وضعیت آب و هوا در تعطیلات سال جدید

هوای مسافر

سهیلا رفیعی نژاد/ یکی از مباحثی که در تعطیلات چه برای مسافران نوروزی و چه برای مردم فارس اهمیت بسیاری دارد وضعیت هواشناسی و بارندگی هاست. از آنجا که شدت بارش های بهاری ممکن است خسارت هایی را به همراه داشته باشد و کیفیت سفر افراد را تحت تاثیر قرار دهد، اطلاع از وضعیت بارندگی ها در روزهای آغازین سال، اهمیت بسیاری دارد.

در این خصوص هواشناسی 24 ساعته فعال است و در عین حال از مردم استان و مسافرانی که فارس و شیراز را برای تعطیلات انتخاب می کنند انتظار دارد هشدارها را جدی بگیرند. مدیرکل هواشناسی فارس در این باره گفت: بر اساس پیش بینی های قبلی اعلام کرده بودیم که هفته آخر اسفندماه بارش های خوبی را در پیش داریم و سامانه ای که عصر دوشنبه به استان نفوذ کرد در بسیاری از مناطق فارس از جمله شمال، مرکز و شهرستان هایی مانند لار، لامرد، مهر، گراش، کوار، سروستان، فسا و جهرم بارش های موثری را داشتیم.

مسعود حقیقت افزود: پس از خروج این سامانه از استان به نظر می رسد تا روزهای آغازین و حتی اواسط هفته دیگر پدیده خاصی نداشته باشیم البته با توجه به تغییر فصل پیش بینی ها دو سه روز قبل از ورود هر سامانه دقیق تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اما طبق آخرین پیش بینی ها در مناطق شمالی و مرکزی در روزهای آغازین سال 1402 بارش هایی خواهیم داشت و همچنین از روزهای پنجم و ششم تعطیلات احتمال بارش های رگباری در مناطق جنوبی استان وجود دارد.

 مدیرکل هواشناسی فارس تصریح کرد: بطور کلی طی 2 هفته تعطیلات، بخصوص در هفته دوم نوروز بارش هایی در مناطقی از استان خواهیم داشت. 

حقیقت تصریح کرد: البته وضعیت بارشی استان در سالی که گذشت مطلوب بوده و امیدواریم در بهار سال 1402 بارش های نقطه ای هم داشته باشیم، چرا که این بارش های رگباری و کوتاه مدت می تواند موثر باشد. 

او در پاسخ در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده به منظور اعلام به موقع هشدارهای هواشناسی نیز گفت: از یک ماه قبل شروع به انجام فعالیت هایی به منظور اعلام به موقع هشدارها کرده ایم. حقیقت افزود: در این خصوص از هفته گذشته پنل پیام صوتی، راه اندازی شده است به این نحو که هشدار مورد لزوم که توسط کارشناسان هواشناسی استان به شکل صوتی درآمده به شماره هایی که در سامانه ثبت شده اعلام می گردد.

وی ادامه داد: از این طریق یکی دو روز قبل از ورود سامانه جوی به فارس به صورت اتوماتیک طی تماس تلفنی با مردم استان اعلام هشدار صورت می گیرد.

این کارشناس اضافه کرد: این کار به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی انجام می شود چون بارش های رگباری در کوتاه ترین زمان ممکن است خسارت وارد کند.  

مدیرکل هواشناسی استان گفت: همچنین از بیست و هفتم اسفندماه برای مسافرانی که به استان سفر می کنند به محض ورود، پیش بینی وضعیت جوی 3 تا 5 روز آینده به شکل پیامک ارسال می شود. حقیقت افزود: با همکاری شهرداری شیراز در ورودی پلیس راه شیراز اصفهان نیز کیوسکی با عنوان هوای مسافر راه انداخته ایم که از شنبه نیرویی در این کیوسک مستقر می شود و مسافران می توانند پیش بینی وضعیت بارندگی در راه ها و طول مسیر را جویا شوند.

وی ادامه داد: در این باره همکاران سامانه هایی را نیز به مردم معرفی می کنند و نصب اپلیکیشن هایی برای پیش بینی بارش های نقطه ای هم به آن ها پیشنهاد می شود. 

مدیرکل هواشناسی استان همچنین عنوان کرد: اگر در تعطیلات سامانه ای خطرناک پیش بینی شود نیز میز هشدار را در مرکز پیش بینی استان راه اندازی می کنیم و ستاد مدیریت بحران چند روز قبل از اینکه سامانه وارد فارس شود، میز هشدار را تشکیل خواهد داد. 

حقیقت گفت: در این خصوص شماره موبایل تمامی فرماندارهای شهرستان های استان را جمع آوری کرده ایم و در سامانه مربوطه قرار داده ایم تا هر روز در تعطیلات نوروز، وضعیت هواشناسی برای آن ها ارسال شود و در صورت احتمال بروز خطر به منظور کاهش خسارت ها، بتوانند برنامه ریزی کنند. 

او افزود: از آنجا که احتمال کاهش دما در روزهای آغاز فروردین وجود دارد، به منظور پیشگیری از بروز خسارت برای کشاورزان نیز، رصد 24 ساعته داریم و اگر در نقطه ای دچار کاهش دما شویم از طریق پیام صوتی تلفنی به آن ها هشدار می دهیم در این خصوص اگر کشاورزی عضو سامانه نیست، می تواند با مراجعه به سایت نام و شماره خود را ثبت نماید. 

حقیقت تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع در روزهای تعطیل پیش رو با پلیس راه ارتباط مستمر داریم، تا اگر نیاز باشد هشدار لازم را صادر و اطلاع رسانی منظم صورت گیرد. 

 مدیرکل هواشناسی استان همچنین گفت: از مردم استان و مسافران خواستاریم که هشدارهای هواشناسی را طی 20 روز آتی را جدی بگیرند تا تعطیلات خوب و بی خطری را بگذرانند.

 او افزود: طی یک ماه آینده با توجه به رگباری بودن و ذات بارش های بهاری احتمال خطر وجود دارد و وقتی می گوییم در تاریخی که اعلام می شود در کنار رودخانه نروید مسافران و مردم  باید جدی بگیرند تا دچار پشیمانی و خسارت های جانی و مالی نشویم.  

مدیرکل هواشناسی فارس گفت: در مورد صاعقه هم همینطور کشاورزان و عشایر وقتی به آن ها هشدار داده می شود باید موضوع را جدی بگیرند تا دچار مشکل و خطرات جانی ناشی از بی توجهی نشوند. حقیقت همچنین با اشاره به فعالیت مستمر ایستگاه های هواشناسی فرودگاهی استان در تعطیلات نوروز، نیز تصریح کرد: 5 ایستگاه هواشناسی فرودگاهی در شیراز، لار، لامرد، فسا، جهرم و زرقان فعال است و وضعیت را به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی اعلام می‌کند تا خطر را از مسافران دور کند.  

او در خصوص وضعیت بارندگی های سالی که گذشت نیز گفت: میزان بارندگی ها در سال جاری مطلوب بوده و نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته ایم و امیدواریم این امر در سال 1402 نیز قابل توجه باشد.