نقش شبکه های اجتماعی در افزایش سرقت منازل

توصیه های معاون دادگستری فارس در خصوص سفرهای نوروزی

نقش شبکه های اجتماعی در افزایش سرقت منازل

مرجان دهقانی/ سفرهای نوروزی پیش از تحویل سال نو آغاز شده و تا یکی دو روز دیگر با تعطیلات رسمي ‌وارد موج تازه خود مي‌شود. این سفرها برای ایرانی‌ها جزء خاطره‌انگیزترین روزها است، با این حال برای رفتن به مسافرتی مطمئن باید به نکات و مسائل مهمي ‌توجه کرد، به همین مناسبت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌گستری استان فارس ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان با استناد به اتفاقات و حوادث سال‌های گذشته توصیه‌های پیشگیرانه‌ای به شهروندان نمود.

در سفر با هواپیما 

علی فاتحی با اشاره به نزدیک‌شدن به ایام تعطیلات نوروزی از استقرار کشیک‌های قضايی در ایام تعطیلات نوروزی در دادسراهای سراسر استان خبر داد و گفت: این کشیک‌ها در ایام تعطیلات به ارائه خدمات قضایی به مردم خواهند پرداخت. وی در رابطه با توصیه‌های پیشگیرانه خود در سفرهای هوایی به مسافران خارج از کشور با بیان اینکه شهروندان باید مراقب افراد سودجو که در ساعات شلوغی پروازها مبادرت به فروش بلیت‌‌های تقلبی در سالن فرودگاه می‌کنند، باشند و نیز در هنگام خرید اینترنتی بلیت از صحت آدرس اینترنتی آن مطمئن شوند، گفت: مسافران در داخل سالن فرودگاه، مراقب اموال و وسایل همراه خود مانند گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، کیف دستی و ساک که در کنار خود قرار مي‌دهند، باشند. همچنين هنگام ورود به سالن ترمینال و نیز عبور از گیت‌های بازرسی از همراه‌داشتن بار خود مطمئن شوند. این مقام قضایی افزود: در صورت مواجهه با موارد مشکوک سریعاً ماموران پلیس مستقر در سالن فرودگاه‌ها را مطلع نمایند. با توجه به اینکه هنگام ازدحام جمعیت به ویژه در فرودگاه‌های شلوغ، عده‌ای از سارقان اقدام به سرقت وسایل همراه مسافران در فرودگاه یا جیب‌بری از آنان می‌کنند؛ لذا به مسافران توصیه مي‌شود مراقب بار همراه خود باشند. فاتحی تأکید کرد: مسافران داخلی حداقل یک‌ساعت و مسافران خارجی حداقل سه ساعت قبل از پرواز در سالن‌های فرودگاه حاضر باشند تا پلیس و سایر دستگاه‌های مسئول بتوانند وظایف خود را به موقع انجام دهند.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان فارس در رابطه با ارز و داروی همراه مسافران نیز بیان کرد: مسافران خارجی لازم است به میزان ارز قانونی همراه خود در زمان ورود به کشور یا خروج از کشور توجه نمایند و از در اختیار داشتن و صدور روادید متناسب با نوع سفر مطمئن بوده و مسائل قانونی سفر به کشور یا کشورهای مقصد را در نظر داشته باشند. همچنین یکی از مراحل مهمي‌ که شاید کمتر به آن پرداخته می‌شود، آگاهی از قوانین مربوط به داروهای ممنوع پرواز خارجی است.  فاتحی توصیه کرد: اطلاع دقیق از قوانین ورود دارو به کشور مقصد و کشوری که به آن پرواز عوض می‌کنند، از حساس‌ترین بخش‌های سفر هر گردشگری است، زیرا در صورت به همراه داشتن داروهای غیرمجاز، ممکن است مجازات‌های سختی مانند جریمه نقدی و تا چند ماه زندان گريبان‌گیر آنها شود. وی ادامه داد: البته فهرست داروهای غیرمجاز و ممنوعیت دارویی در پرواز خارجی، در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد و لازم است نسبت به کسب اطلاعات لازم در این زمینه اقدام كنند.

در سفرهای داخلی 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌گستری استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه تأمین امنیت منزل در سفر از بروز هر گونه اتفاق و حادثه ناخوشایندی که مهم‌‌ترین آن جلوگیری از سرقت است، پیشگیری می‌کند، گفت: در این زمینه موارد و نکاتی قابل توجه است، ازجمله اینکه قبل از مسافرت، منزل خود را به افراد مطمئن و امین در محل بسپارند و از بستگان و آشنایان قابل اعتماد بخواهند که به‌صورت مستمر از منزل آنها سرکشی نمایند. به‌علاوه طلا، جواهرات و وجوهات نقد خود را به صندوق امانات بانک‌‌ها یا افراد مورد اطمینان بسپارند و از به همراه‌ بردن زیورآلات، اشیای قیمتی و اسناد و مدارک غیرضروری خودداری کنند. همچنین به منظور پیشگیری از سرقت، از حفاظ روی نورگیر و پنجره‌‌ها بالاخص در طبقات همکف و مسیر لوله‌‌های گاز و قفل‌‌های محکم و استاندارد برای در منازل استفاده نمایند. نصب سیستم‌‌های هوشمند بر روی درب‌‌ها و استفاده از قفل‌ها و درب‌‌های ضدسرقت نیز یکی از موثرترین روش‌‌ها به منظور تأمین امنیت منزل در سفر و کنترل آن از راه دور است. فاتحی با هشد‌‌‌‌‌‌ار به هموطنانی که قصد‌‌‌‌‌‌ مسافرت دارند، تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی بدترین مکان برای صحبت از برنامه‌های کنونی و آینده مسافرت‌تان است. موضوع برای آن‌دسته از پروفایل‌هایی که آدرس محل سکونت نیز در آنها درج شده، به مراتب وضعیت بدتری پیدا می‌کند. به‌طور کلی تجربه نشان داده اکثر سرقت‌هایی که توسط سارقان صورت می‌گیرد، به دلیل سهل‌انگاری و رعایت‌نکردن نکات ایمنی از سوی افراد است.

در سفر با وسیله نقلیه شخصی 

وی در رابطه با سفر با وسیله نقلیه شخصی نیز خاطرنشان کرد: بررسی مسیر راه‌ها و وضعیت آب‌وهوا قبل از سفر بایستی موردتوجه قرار گیرد و از رستوران‌هایی که دارای مجوز ارائه خدمات از سوی مراکز بهداشتی هستند، استفاده شود. همچنین مسافران حتی‌‌الامکان اثاثیه خود را داخل صندوق اتومبیل قرار داده و از قراردادن آنها روی باربند اجتناب کنند. به عبارت بهتر، سعی کنند چمدان‌ها و کیف دستی خود را در صندوق بگذارند و طوری بسته‌بندی نمایند که در معرض دید افراد سودجو قرار نگیرد.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌گستری یاد‌‌‌‌‌‌آور شد‌‌‌‌‌‌: وجوهات نقدی خود را یک‌جا حمل ننموده و به جای وجه نقد مورد نیاز در مسافرت از کارت‌‌های عابربانک استفاده کنند، همچنین از قراردادن اشیای قیمتی داخل خودرو و در معرض دید خودداری شود. وی ادامه داد: از رهاکردن اتومبیل به حالت روشن یا در حالتی که سوئیچ روی خودرو باشد، حتی برای مدت کوتاه نیز خودداری گردد. اگر در محلی برای استراحت یا صرف غذا توقف کرده‌اند و از خودرو پیاده شده‌اند، حتماً از بسته‌بودن درب‌‌های خودرو مطمئن شوند.

فاتحی توصیه کرد: چنانچه در جاده یا در سطح شهر (به ویژه بزرگراه‌ها) افرادی با خودرو و لباس شخصی یا حتی تحت عنوان مامور آنها را متوقف کردند، به هیچ وجه تا موقعی که از ماموربودن آنها اطمینان حاصل نکرده‌‌اند، خواسته‌‌های اين افراد را اجابت ننمایند و از آنها درخواست ارائه کارت شناسایی کرده و در صورت برطرف‌نشدن ظن از صحت هویت آنها با پلیس 110 تماس بگیرند. این مقام قضایی استان با بیان اینکه شب‌ها در منطقه‌ روشن با نور کافی خودروی خود را پارک نمایند، اظهار داشت: سارقان احتمالاً کمتر اقدام به سرقت خودروهایی مي‌کنند که در نور چراغ یا در مقابل دوربین‌های مداربسته پارک شده‌‌اند. مسافران این را در نظر بگیرند که اگر مجبور به پارک در محلی تاریک شدند، حداقل در معرض دید دوربین‌های مداربسته باشد. 

وی ادامه داد: عموماً مقابل مراکز فروش، بانک‌‌ها و برخی اماکن دوربین‌های مدار‌بسته نصب شده‌اند. همچنین اگر برای گشت‌وگذار در طول روز با دوستان و خانواده خود به اماکن عمومي‌ مي‌روند، سعی کنند اتومبیل خود را در پارکینگ‌های عمومي ‌پارک نمایند تا با آسودگی خاطر همه مکان‌های سیاحتی و تاریخی شهر را بگردند.

 در سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی

این مقام قضایی استان همچنین درخصوص سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومي ‌نیز توصیه کرد‌‌‌‌‌‌: شهروندانی که قصد استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومي‌ مانند اتوبوس‌ها در پایانه‌های مسافربری دارند، باید مراقبت‌‌های لازم از اشیاء و مدارک هویتی خود را به عمل آورند. به هنگام منتظربودن برای رسیدن اتوبوس، به شدت مواظب اموال، گوشی، کیف و محموله باری خود باشند؛ چراکه سارقان در کمین هستند تا با استفاده از حواس‌پرتی مسافران اموال آنها را به سرقت ببرند. 

معاون اجتماعی د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌گستری فارس یاد‌‌‌‌‌‌آور شد‌‌‌‌‌‌: دستگاه‌ها و پریزهایی در پایانه‌‌های مسافربری برای شارژ گوشی مسافران تعبیه شده است. شهروندان عزیز حتماً در نظر داشته باشند که هنگام شارژ کردن گوشی کنار گوشی خود باشند. به هیچ عنوان از افراد غریبه خوراکی یا نوشیدنی نپذیرند که این‌ها مي‌تواند خواب ‌آور یا مسموم باشد. 

فاتحی د‌‌‌‌‌‌ر راستای پیشگیری از سرقت یا مفقود‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌ن پول و مد‌‌‌‌‌‌ارک تأکید‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌: در زمان نشستن در اتوبوس مواظب کیف شان که شامل مواردی مانند مدارک هویتی و یا اموال ارزشمند است باشند. همچنین در بین راه و یا حتی در خود پایانه‌ها نیز مراقبت‌های لازم را در هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی به عمل آورند و از بیرون گذاشتن کیف یا کت خود که می‌تواند شامل مدارک هویتی یا پول نقد باشد خودداری کنند.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد‌‌‌‌‌‌: اگر قصد برپایی چادر و اقامت در فضای باز را دارند در محل‌های مشخص و تعیین شده که معمولا در کنار آنها ایستگاه‌های امدادی و پلیس مستقر است، اسکان یابند و از برپایی چادر به صورت انفرادی و اماکن خلوت خودداری کنند. به علاوه در هر ساعتی از شبانه ‌روز به محض دیدن افراد مشکوک در کنار یا داخل محل‌های اسکان مراتب را فورا به ایستگاه‌های پلیس یا پلیس 110 اطلاع دهند.