مسیری که پرسپولیس را قهرمان می‌کند

مسیری که پرسپولیس را قهرمان می‌کند

پرسپولیس یحیی گل‌محمدی در سال ۱۴۰۲ یک توانایی ویژه دارد: حفظ برتری حداقلی با چنگ و دندان.

یکی از ایرادهایی که به خصوص در فصول گذشته به تیم‌های یحیی گرفته می‌شد، از دست دادن برتری به ویژه در بازی‌های فوق حساس بود. سرخ‌ها در بسیاری از دربی‌های سال‌های اخیر گل اول را زده‌اند اما در نهایت پیروزی را با تساوی عوض کرده‌اند. مهم‌ترین و حساس‌ترین دیداری که سرخ‌ها نتوانستند از برتری ارزشمند خود دفاع کنند مربوط به فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ می‌شود که تک گل ارزشمند عبدی مقابل اولسان حفظ نشد و در نهایت سرخ‌ها با حسرت به جشن قهرمانی حریف کره‌ای خیره ماندند.

به این فصل برمی‌گردیم، جایی که پرسپولیس در بازی فینال‌گونه با سپاهان و در فاصله چند روز مانده به تحویل سال ۱۴۰۲ در ثانیه‌های پایانی مقابل سپاهان در آزادی شکست خورد تا بسیاری تیم اصفهانی را قهرمان لیگ بیست و دوم بدانند. با این حال پرسپولیس فرصتی برای ناامیدی نداشت و باید تا نفس آخر در لیگ و حذفی رقابت می‌کرد و این جدال همچنان ادامه دارد.

سرخ‌ها در سال ۱۴۰۲ طی شش بازی متوالی در لیگ و حذفی پیروز شده‌اند و این بردهای سخت و مهم در بسیاری از بازی‌ها با اختلاف گل حداقلی به ثبت رسیده و شاگردان یحینی گل محمدی  به خوبی ارزش برتری خود را دانسته‌اند.

پرسپولیس در اولین بازی سال جدید موفق شد با یک گل مس رفسنجان را شکست دهد و دقایق زیادی از گل خود در خانه حریف محافظت کرد. سرخ‌ها مقابل ملوان بی‌دردسر و با سه گل پیروز شدند اما در کرمان و مقابل مس بازی دو بر یک شده بود و خطر از دست رفتن پیروزی آنها را تهدید می‌کرد اما پرسپولیس ضمن دفاع از برتری خود گل سوم را نیز در دقایق پایانی زد.

اوج کار یحیی در دربی بود که یک نیمه از گل عیسی آل‌کثیر مراقبت شد. پرسپولیس فصل پیش می‌توانست تنها باخت تیم فرهاد مجیدی را در دربی به آنها تحمیل کمد اما با عوض کردن نتیجه با تساوی یک-یک در دقایق پایانی همه چیز به ضرر قرمزها شد اما در این فصل قدر تک گل مهاجم جنوبی پرسپولیس به خوبی دانسته شد و این تیم یک دفاع حساب شده را انجام داد.

در بازی سخت با گل‌گهر در جام حذفی نیز این سناریو تکرار شد و پرسپولیس در شرایطی که با دو گل پیش بود در ابتدای نیمه دوم دروازه خود را باز شده دید اما در ادامه مقابل حملات پرتعداد حریف سیرجانی خوب دفاع کرد و راهی نیمه نهایی شد.

در بازی این هفته با پیکان نیز سرخ‌ها دیر به گل رسیدند اما در لحظات پر استرس پایانی از گل خود دفاع کردند تا سه امتیاز ارزشمند برای صدرنشینی را به دست آورند.

پرسپولیس اگر در دو بازی آینده نیز برنده باشد بدون توجه به نتایج رقبا قهرمان خواهد شد و این عادت به حفظ نتیجه و قدرشناسی برتری‌های حداقلی می‌تواند سرخ‌ها را در لیگ و حذفی روی سکوی قهرمانی ببرد.