ببینید؛ جنجالی مثل حرفهای امید نوروزی

بعضی از مسئولین ورزشی ما حتی نمی دانند ورزش خوردنی است یا بردنی!

ببینید؛ جنجالی مثل حرفهای امید نوروزی

احد کشاورز، علی جمشیدپور- خبرنیوز / حماسه کشتی فرنگی ایران در المپیک لندن با کسب 3 مدال طلا با نقش آفرینی دلاور مرد شیرازی، رنگ و بوی خاصی برای شیرازی ها داشت.

پس از کسب اولین طلای المپیک برای مردم فارس سالتو امید نوروزی بر روی بنای کشتی فرنگی ایران هرگز از خاطره ها پاک نخواهد شد.

مرور این خاطره ها بهانه ای شد تا در ساختمان روزنامه خبرجنوب میزبان پهلوان امید نوروزی بوده ودر رابطه با مشکلات کشتی فارس و ایران صحبت کنیم.

قهرمان زیاد داریم؛ به دنبال پهلوان می گردیم

*ابتدا به شما و جامعه کشتی برای کسب مدال های رنگارنگ مسابقات مختلف جهانی کشتی توسط دلاورمردان فارسی تبریک می گوییم.

ممنونم از شما. خدا را شاکرم در این سال ها تعداد قهرمان های کشتی به اندازه ای افزایش پیدا کرده است که دیگر به دنبال پهلوان می گردیم. باید گفت که تمام این ها دست رنج مربیان زحمت کشی است که شبانه روز در جای جای استان در تلاش برای رشد و آموزش قهرمانان از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. با درایت و برنامه ریزی های هیات کشتی استان نزدیک به دو سال است که فارس  قطب کشتی فرنگی کشور شناخته شده و لقب هیات برتر در فدراسیون کشتی نیز به فارس تعلق گرفته است. باید از تمام کسانی که برای این موفقیت ها تلاش کرده اند تشکر کنیم و امیدوارم که مسیر پیشرفت روز به روز هموارتر شود.

*وضعیت کشتی فارس را چگونه ارزیابی می کنید؟

تا قبل از کناره گیری بنده، فقط من بودم که به عنوان تک ستاره در کشتی فارس حضور داشتم اما به لطف خدا پس از اینکه برای خدمت به کشتی در کارهای مدیریتی مشغول به فعالیت شدم با کمک جامعه کشتی هم اکنون شاهد این موضوع هستید که در تمام رده های سنی، فارس دارای قهرمان جهان است.

البته که صحبت از این موضوع ساده به نظر می آید اما در عمل کاری بس دشوار بوده است. این نتیجه تلاش یک تیم مدیریتی خوب بوده است که باید در حفظ آن کوشا باشیم.

شایان ذکر است که در این چند ماهی که از سال جدید گذشته است حدود 19 مدال بین المللی در رده های مختلف کسب کرده ایم و مشخص کننده این است که کشتی در مسیر درستی در حال حرکت است.

*برنامه ای برای حفظ این پیشرفت ها در دستور کار دارید؟

در وهله اول همراهی و هم سویی جامعه کشتی و برقراری عدالت در این رشته ورزشی می تواند به حفظ و پیشرفت این مهم کمک کند. همچنین از ورود و ایجاد حواشی مخرب به ورزش کشتی جلوگیری کنند.ضمنا از مسئولین تقاضا دارم کشتی را که به عنوان ورزش اول کشورمان است ببینند و حمایت کنند.

*راهکاری برای رونق بیشتر کشتی در فارس دارید؟

جامعه کشتی که همیشه برای پیشرفت این ورزش اهتمام ورزیده اند اما این حمایت مسئولین و متولیان امر است که می تواند این رشته ورزشی را بیش از بیش رونق ببخشد.

 *بیشترین مشکلات در ورزش امروز مسایل مالی است که ورزش فارس را به سوی نابودی کشانده. تدبیری برای برون رفت کشتی از مشکلات مالی اندیشیده شده است؟

اولین مشکل ورزش فارس نبود حامی مالی یا همان اسپانسر است. متأسفانه با وجود صنعتگران بزرگی که در فارس مشغول به فعالیت هستند ولی هیچکدام را ندیدم که علاقه ای به سرمایه گذاری در ورزش از خود نشان دهند. پیشنهاد می کنم که با دستور جناب استاندار تعدادی از صنعتگران فعال و برتر استان در جلسه ای حضور داشته باشند تا با یکی از امتیازاتی که می توان به آن ها اهدا کرد که بحث معافیت های مالیاتی به شرط کمک به ورزش است سهمی در پیشرفت ورزش فارس داشته باشند.

در فصل پنجم وزارت ورزش حدود 9 میلیارد تومان به عنوان بودجه به اداره ورزش و جوانان برای تخصیص به 51 هیات ورزشی داده می شود که مبلغ ناچیزی برای هر هیات است. در صورتی که هیات کشتی سالیانه یک میلیارد تومان هزینه جاری دارد و اگر بودجه ای بیش از هزینه جاری به هیات کشتی اختصاص داده شود شک نکنید که بازده و افتخارات چندین برابری خواهد داشت.

امیدوارم که با برنامه ریزی و همت و تلاش مدیران ارشد استان معضل مالی ورزش فارس هرچه زودتر رفع شود.

*  کشتی گیر از فارس در مسابقات جهانی پیش رو حضور دارند. ارزیابی شما از نتایجی که کسب خواهند کرد چگونه است؟

اگر بخواهیم کارشناسانه نگاه کنیم می توان گفت که المپیک 2020 و مسابقات جهانی بعد از آن از ضعیف ترین دوره ها در تمام ادوار بوده است.

هم اکنون با بررسی شرایط موجود مشکلات زیربنایی زیادی داریم. به طور مثال تیم دوم خوبی در فرنگی نداریم در حالی که باید 3 تیم آماده داشته باشیم. از نظر من احتمال موفقیت تیم کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی پیش رو 40 درصد است.

بارها مدیرانی را از نزدیک دیده ام که مرا با قهرمان المپیاد دانش آموزی اشتباه گرفته اند!

*آقای نوروزی؛ پس از کسب طلای المپیک همچنان برای رسیدن به مقام در کشتی انگیزه داشتید؟

در اکثر نقاط دنیا به ورزش به دید یک حرفه می نگرند اما متأسفانه در کشور ما ورزش به درستی دیده نمی شود. یک ورزشکار در ایران از تمام لذت های زندگی در بهترین دوران می گذرد و سال ها در اردو می ماند تا بتواند قهرمان شود و پس از کسب مقام، دولت هیچ برنامه ای برای آینده کسی که شاید حتی تحصیل را هم فدای افتخار آفرینی برای کشورش کرده است ندارند.

اینجا ورزش را به دید حرفه ای نمی بینند. همین امر موجب می شود که قهرمانان ما در اوج دوران ورزشی خود از ادامه افتخارآفرینی دلسرد شده و از میادین کناره گیری کنند.

بنده به عنوان یک قهرمان ملی که در تمامی میادین معتبر جهانی سکوهای برتر را فتح کرده ام هنوز یک متر زمین یا خانه از دولت دریافت نکرده ام و این واقعا خنده دار است. در ایران وقتی کسی رکوردهای ورزشی را می شکند و صاحب برترین مقام های دنیا می شود و برخوردهای این چنینی را می بیند نباید توقع داشت که قهرمانان ورزشی کشور سال ها در ورزش بمانند.

در کل مدیریت ضعیف و نا کار آمد ورزش کشور باعث و بانی موضوع دلسردی قهرمانان بود که سال های زیادی استعدادهای ورزشی ایران سوزانده شده و برای امرار معاش ناگزیر از ورزش دور شده و به زندگی عادی بازگشته اند.

*خود شما که زخم خورده این بی تدبیری ها هستید و در کارهای مدیریتی هم دستی بر آتش دارید، راهکاری برای حل این معضل پیشنهاد می کنید؟

باید در سطح کلان حل شود. وقتی مجلس در حال اختصاص بودجه به قسمت های مختلف کشور است باید به ورزش نگاه ویژه تری داشته باشد. وقتی با این همه مشکلات معیشتی و سختی گذران زندگی روزمره، مردم از کسب یک پیروزی ورزشی تا چند هفته شاد و سرحال هستند، چرا مسئولان هیچ اهمیتی برای حال خوب مردم قایل نیستند.

بنده پیشنهادی کتبی را به مجلس و وزارت ورزش و جوانان ارایه دادم با این مضمون که ردیف بودجه ای هرچند ناچیز در نظر گرفته شود و برای قهرمانان که الگوی جوانان در کشور هستند برنامه ای تهیه و تدوین شود به طوری که از قهرمان بازی های آسیایی با یک مبلغ مشخص، قهرمان جهان با مبلغی بیشتر و قهرمان المپیک با یک مسکن تقدیر شود و برای بحث اشتغال مقام آوران تدبیری اندیشیده شود و به سرعت در یک اداره یا حتی وزارت ورزش صاحب شغلی شده و حقوقی مادام العمر از سمت دولت پرداخت شود تا قهرمان ما از نظر مالی تأمین باشد و بعد از خداحافظی از میادین ورزشی به جای این که به سمت بازار و تجارت کشیده شود، برای آموزش حرفه ورزشی خود انگیزه لازم را داشته باشد.

با یک جستجوی ساده متوجه می شوید که ورزشکاران مطرح کشور پس از بازنشستگی به سمت هر شغلی رفته اند جز ورزش.

یکی دیگر از مشکلاتی که باید در ورزش کشور آسیب شناسی شود این است که صدا و سیما و فضای مجازی قهرمانان ورزشی را به اندازه ای بزرگ می کنند که خود آن قهرمان هم نمی تواند پاسخگوی توقعات اطرافیان خود باشد چه برسد به مردم و این معضل باعث سرخوردگی مقام آورز ورزشی می شود.

هم اکنون مدیران و مسئولان دغدغه ورزش را ندارند و فرقی نمی کند از وزیر، مدیرکل و ... صرفا به دنبال این هستند که از زمان حضورشان در کرسی ریاست بیشترین استفاده را برده و در کوتاه مدت به جواب دلخواه برسند و هیچ کار زیربنایی و برنامه دراز مدت برای ساخت آینده ورزش در دستور کارشان وجود ندارد. متأسفانه 90 درصد از مدیران ورزشی ما در تمامی ادوار غیر ورزشی بوده اند. به گونه ای که می آیند وزیر و مدیرکل می شوند در حالیکه نمی دانند ورزش خوردنی است یا بردنی.

بارها مدیرانی را از نزدیک دیده ام که مرا با قهرمان المپیاد دانش آموزی اشتباه گرفته اند و این هم مسخره است هم خجالت آور.

بد نیست از یک کشور کوچکی مثل آذربایجان که مصوب کرده اند برای قهرمان المپیک و جهان یک واحد مسکونی، حقوق مادام العمر ( برای حریفی که به من در مسابقات جهانی باخته است)، استخدام افتخاری ارتش و ... در نظر گرفته اند یاد بگیریم. به معنای واقعی کلمه این وطن پرستی است.

در کل این کار باید ریشه ای انجام شود.

*قول هایی در رابطه با کمک به مربیان کشتی داده شد که در فارس محقق نشد.برای کمک به این قشر زحمت کش پیشنهادی دارید؟

عدالت در برابری نیست. نمی توان حقوق و مزایای برابر برای تمام مربیان در نظر گرفت. وقتی هیات کشتی بستری برای فعالیت و پیشرفت مربیان فراهم کرده است خود این امر بسیار مهم است چرا که ورزشکاری که قهرمان می شود اگر پاداشی دریافت کند به مربی اش هم پاداش تعلق می گیرد.

به تمام مربیان فرصتی برای نشان دادن توانمندی هایشان و ساخت ورزشکار قهرمان داده شده است.

 *جای خالی تیم کشتی فرنگی فارس در لیگ کشور دیده می شود. چرا مسئولین به این موضوع رسیدگی نمی کنند؟

باز هم بر می گردد به مشکلات مالی. امروز در کشتی شخصی حضور ندارد که از تیم داری در این رشته حمایت کند. اگر بتوان در جذب اسپانسر موفق عمل کرد می توان به حضور یک تیم قدرتمند از استان فارس در لیگ کشتی کشور امیدوار بود.

  • در آخرین حضور تیم استان در لیگ شما تمام هزینه ها را متقبل شدید. دیگر انگیزه ای برای این کار ندارید؟

(با لبخند) یک فصل از جیب هزینه کردم تا شاید برخی افراد برای حمایت پا پیش بگذارند اما هیچ عکس العملی نشان ندادند. البته که این موضوع وظیفه ای بود که باید انجام می دادم ولی حمایت نشدن از طرف دولت و مسئولین هم مزید بر علت شد تا دیگر به سرمایه گذاری در کشتی ادامه ندهم.

در سریال یاغی با دوست و همشهری ام محمد کارت همکاری کارشناسی داشتم

*آقای نوروزی؛ خارج از تمام مسایل و مشکلاتی که در ورزش فراگیر است نظرتان راجع به سریال پر مخاطب یاغی چیست؟

جا دارد از طرف جامعه کشتی از دوست خوب و هنرمندم، محمد کارت که کارگردانی این سریال را بر عهده دارد برای حسن توجه اش به ورزش کشتی تشکر کنم. البته بنده به عنوان مشاور فنی در این سریال همکاری داشته ام.

این فیلم به کشتی در سطح کشور کمک شایانی کرده است به گونه ای که در استان فارس پس از اکران این سریال بیش از هزار نفر به ورزش کشتی روی آورده اند.