فنلاند شادترین و افغانستان غمگین ترین کشورهای جهان!

فنلاند شادترین و افغانستان غمگین ترین کشورهای جهان!

تازه ترین شاخص مورد حمایت سازمان ملل متحد نشان داد فنلاند برای پنجمین سال متوالی شادترین کشور و افغانستان غمگین ترین کشورهای جهان هستند، این درحالی است که بنابه اعتراف خود فنلاندی ها، بیشتر مردمان این کشور در معرض روحیات درون گرایانه و حتی افسردگی قرار دارند.

روزنامه گاردین نوشت: تازه ترین فهرست سازمان ملل از کشورهای شاد و غمگین قبل از حمله روسیه به اوکراین تهیه شده است.

این گزارش می افزاید: بلغارستان، رومانی، صربستان بیشترین رشد را در بهبود وضعیت خلق و خوی مردم داشته است. بیشترین افت در جدول کشورهای شاد جهان که روز جمعه منتشر شده است در کشورهای لبنان، ونزوئلا و افغانستان نمایان شده است.

در این فهرست لبنان که با بحران اقتصادی مواجه است در بین ۱۴۶ کشور جهان بعد از افغانستان و زیمبابوه در زمره غمگین ترین کشورهای جهان قرار گرفت.

کشور جنگ زده افغانستان که همچنین در جدول سال گذشته غمگین ترین کشور جهان بود، شاهد تعمیق بحران انسانی از زمان بازگشت طالبان و قدرت گرفتن آن در آگوست(مرداد) و خروج نیروهای آمریکایی بوده است.  

«جان امانوئل دی نِو» که در تهیه این فهرست نقش داشته است گفت: این شاخص یادآور آسیب های مادی و غیرمادی جنگ به بسیاری از قربانیان آن است.

گزارش شادترین کشورهای جهان که اکنون برای دهمین سال متوالی منتشر می شود بر اساس ارزیابی خود مردم از میزان شادی شان و داده های اقتصادی و اجتماعی است.

امتیاز شادی در مقیاس صفر تا ۱۰، بر اساس میانگین داده‌های سه ساله تعیین می‌کند.

کشورهای اروپای شمالی قبلا در این فهرست  در صدر بودند و دانمارک بعد از فنلاند قرار داشت و ایسلند، سوئیس و هلند در رتبه های بعدی قرار داشتند.

در این فهرست آمریکا سه رتبه از نظر شاخص شادی افزایش یافته و به رتبه شانزدهم صعود کرده است و از انگلیس در رتبه بالاتری قرار دارد. فرانسه به جایگاه بیستم افزایش رتبه داشته که بالاترین جایگاه در این فهرست در این کشور بوده است.

به غیر احساس شخصی شاد بودن بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ از هر یک از این کشورها رتبه شادی بر اساس میزان تولید ناخاص داخلی، حمایت اجتماعی، آزای فردی و سطح فساد مشخص می شود.

با اینحال ارزیابی های سازمان ملل در خصوص وضعیت شادی و غم در کشورهای مختلف، با ایرادهایی از سوی منتقدان روبه روست، بویژه به نظر می رسد، در این بررسی ها، خصوصیات بومی جوامع اعم از جغرافیایی، فرهنگی، آب و هوایی و نقش سنت ها در شکل دادن به روحیات فردی، نادیده گرفته می شود.

مثلا زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ فنلاند در صدر فهرست شادترین کشورها قرار گرفت، تعجب برخی برانگیخته شد چرا که بسیاری از ۵.۵ میلیون نفر از جمعیت این  کشور نوردیک خود را کم حرف و مستعد افسردگی توصیف و اعتراف می کنند که به نمایش های عمومی شادی با سوء ظن نگاه می کنند.