عجیب ترین ساختمان های دنیا

معماران و طراحان در مرحله‌ای از زندگی خود دست به طراحی ساختمان‌های عجیب و خارق‌العاده‌ای می‌زنند که شاید از نظر منطقی طرحی خوب به نظر نرسد اما بتواند خلاقیت وی را به نمایش بگذارد. بیشتر این طرح‌ها بر روی کاغذ باقی مانده و هرگز ساخته نمی‌شوند. اما گاهی مدیران و کارفرمایان به دلایلی از جمله جلب توجه، بازاریابی و ... طرح‌های متفاوت و عجیب را پذیرفته و به معماران اجازه‌ی ساخت آن‌ها را می‌دهند.

عجیب ترین ساختمان های دنیا

خانه هاندرتواسر، وین اتریش

خانه هاندرتواسر (Hundertwasserhaus) در شهر وین اتریش، با دیوارهای رنگارنگ و خطوط نامنظم و آبشاری از گل و گیاه، در دهه ۱۹۸۰ طراحی شده است. طراحی آن بر عهده فریدنریخ هاندرتواسر، هنرمند اتریشی بوده است. این خانه شامل ۵۳ واحد آپارتمان، ۴ دفتر، ۱۶ تراس خصوصی و ۳ تراس عمومی است. در مجموع ۲۵۰ درخت و فضای سبز هم دارد. این خانه یکی از پربازدیدترین ساختمان‌های وین و جزو میراث فرهنگی اتریش است.

معبد وات سامفران، تایلند

این معبد بودایی در ۴۰کیلومتری غرب بانکوک قرار دارد. آن را به‌خاطر ساختمان استوانه‌ای و صورتی‌رنگش که شامل ۱۷ طبقه است و نیز وجود یک تندیس بزرگ اژدها به‌رنگ قرمز و سبز که دور این استوانه حلقه زده است می‌شناسند. داخل این اژدها پلکانی رو به بام معبد قرار گرفته است. به‌غیر از این اژدها، در این مجموعه یک تندیس بزرگ بودا و چندین تندیس مذهبی دیگر نیز نگهداری می‌شوند. معبد وات سامفران (Wat Samphran) با وجود اینکه ظاهری عجیب و متفاوت دارد، جاذبه چندان مشهوری نیست. به همین دلیل، محیطی آرام و معنوی دارد.

معبد نیلوفر آبی، دهلی هند

معبد نیلوفر آبی یکی از هشت معبد (مشرق الاذکار) بهایی در سراسر دنیاست که ساخت آن در سال ۱۹۸۶ به پایان رسید. این سازه یکی از زیباترین و عجیب ترین سازه های معماری دنیا است که معماری ایرانی به‌نام فریبرز صهبا آن را طراحی کرده است. گل نیلوفر آبی در هندوستان نمادی از عبادت و دیانت است. معماریِ خلاقانه این معبد جوایز متعددی دریافت کرده است. ساختمان معبد شامل ۲۸ گلبرگ است که با بتن سفید ساخته شده و روکشی از جنس مرمر دارد.

مهمان‌خانه هانگ نگا، دا لات در ویتنام

مهمان‌خانه هانگ نگا (Hang Nga) را با نام «خانه دیوانه» می‌شناسند؛ بنایی که با الهام از سازه‌های طبیعی ساخته شده و با آثار هنرمندانی چون سالوادور دالی و آنتونی گائودی مقایسه می‌شود. طراحی کلی این خانه شبیه به درختی بزرگ است و بخش‌هایی از ساختمان، که به‌شکل عناصر طبیعی مثل قارچ و تارعنکبوت و حتی حیوانات طراحی شده‌اند، بخش‌های مختلف آن را تشکیل می‌دهند. این مهمان‌خانه در ابتدا به‌عنوان پروژه‌ای شخصی ساخته شد، اما در سال ۱۹۹۰ درهای آن به‌روی عموم مردم گشوده شد.

خانه کج‌ومعوج، سوپوت در لهستان

خانه کج‌ومعوج (Krzywy Domek)، برعکس اسم غیرمعمولش، مرکز خرید است. بخشی از آن شامل دفاتر اداری است و در یکی از خیابان‌های اصلی شهر قرار دارد. این خانه در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است و وسعت آن حدود ۴ هزار متر مربع است. برای طراحی این خانه از نقاشی‌های یک تصویرگر لهستانی الهام گرفته‌اند. تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های بین‌المللی لهستان در این مجموعه دفتر دارند.