طرز تهیه دمپختک گوشت به روش کازرونی

طرز تهیه دمپختک گوشت به روش کازرونی

دمپخت گوشت یکی از انواع غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که اصالت آن به شهر کازرون تعلق دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپخت گوشت در ادامه با ما همراه باشید.

کازِرون، شهری در باختر استان فارس و مرکز شهرستان کازرون می‌باشد. این شهر با تاریخی کهن، دارای آثار باستانی و تاریخی فراوان و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است.شهر باستانی بیشاپور و غار شاپور از مجموعهٔ چشم‌انداز باستان‌شناسی ساسانی منطقه فارس در نزدیکی کازرون قرار دارند

برنج و کته به عنوان یکی از غذاهای اصلی ایرانیان محسوب می شود. برنج به دو صورت آبکش و کته پخته می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج

۴ پیمانه

کلم قمری

½ کلم قمری

پیاز

۳ عدد

برگ سیر

۴ عدد

ترخون خشک

۱ قاشق غذاخوری

شوید تازه

۵۰۰ گرم

گوشت گوسفندی

۵۰۰ گرم

لوبیا چشم بلبلی

⅓ پیمانه

نمک و فلفل سیاه

به مقدار کافی

پودر دارچین و پودر زنجبیل

به مقدار کافی

پودر لیمو عمانی و زردچوبه

به مقدار کافی

طرز تهیه دمپخت گوشت

مرحله اول

برای تهیه دمپخت گوشت خوشمزه در ابتدای کار برنج را شسته و به همراه ۱ قاشق مرباخوری نمک درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱ تا ۲ ساعت درون آب بماند تا کاملا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا لوبیا چشم بلبلی را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم تا به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان ۱ عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

در ادامه مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت متوسط می گذاریم، سپس مقداری زردچوبه به تابه افزوده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. حالا گوشت را به صورت درشت خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت کاملا سرخ شده و تغییر رنگ بدهد. حالا مقداری فلفل سیاه و نمک به قابلمه اضافه کرده و لوبیا چشم بلبلی را آبکشی می کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه مقداری پودر دارچین، پودر زنجبیل و پودر لیمو عمانی به قابلمه افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. حالا کلم قمری را شسته و به صورت مکعبی یکسان خرد می کنیم.

مررحله ششم

حالا مواد درون قابلمه را به مدت ۱ دقیقه تفت می دهیم، سپس ۵ لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. زمانی که آب جوش آمد، درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم مواد به مدت ۲ تا ۳ ساعت بپزند.

مرحله هفتم

پس از گذشت این زمان پیازهای باقی مانده را به صورت درشت خرد کرده، سپس به همراه مقداری پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر لیمو عمانی و ترخون خشک درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و کلم قمری را از قابلمه خارج می کنیم.

مرحله هشتم

در ادامه کلم قمری های پخته شده را به قابلمه حاوی پیاز اضافه کرده و با گوشت کوب برقی به خوبی میکس می کنیم تا مواد کاملا پوره شوند. حالا شوید و برگ سیر را شسته و به صورت ریز خرد می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله شوید را به همراه برگ سیر و زردچوبه درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم سبزیجات پخته شوند. زمانی که سبزیجات پخته شدند، آب گوشت را به قابلمه می افزاییم.

مرحله دهم

در ادامه مجددا ۲ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده، سپس اجازه می دهیم آب درون قابلمه جوش بیاید. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، برنج را آبکشی کرده و به مقداری نمک به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا اجازه می دهیم برنج بجوشد تا آب درون قابلمه تبخیر شود، سپس گوشت و لوبیا چشم بلبلی را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه مواد را به آرامی مخلوط کرده و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته، سپس قابلمه را روی آن قرار می دهیم تا دمپخت به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان دمپخت را به همراه ترشی سرو می کنیم. نوش جان.