طرح رایگان بستری بیماران؛ سال آینده

مراسم رونمایی از سند ملی سلامت

طرح رایگان بستری بیماران؛ سال آینده
هدف اصلی‌ این برنامه پیشگیری تشخیص و مراقبت است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از رایگان شدن خدمات بستری بیماران استان‌های بوشهر، کردستان و خراسان جنوبی در قالب پزشکی خانواده و نظام ارجاع خبر داد و گفت: این خدمات اکنون در کل جمعیت مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در حال انجام است و سال آینده در کل کشور اجرایی می‌شود.

بهرام عین اللهی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از سند ملی سلامت بخش افزود: جلسات بسیار زیادی در قرارگاه پزشکی خانواده با حضور معاونان مربوطه داشتیم در این جلسات بررسی کاملی از پزشکی خانواده به عمل آمد، این برنامه درسال ۱۳۸۲ مطرح و در سال ۱۳۹۰ در ۲ استان اجرا شد، اکنون در کل جمعیت مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در حال انجام است و سال آینده در کل کشور اجرایی می شود.

وی اظهار داشت: طرح پزشکی خانواده در واقع سلامت خانواده است و برای اجرای آن زیر ساخت های فیزیکی لازم را با رسیدگی به ۲ هزار خانه بهداشت، مرکز جامع سلامت و غیره ایجاد کردیم و تیم سلامت و نیروهای حوزه بهداشت کار اصلی را انجام خواهند داد.

عین اللهی ادامه داد: طرحهای سلامت از جمله شبکه های بهداشت، بهورزها و غیره ما در دنیا بی نظیر است، امروزه دیابت، فشار خون، تغدیه و سبک زندگی ناسالم باعث بیماری می شود هر چقدر در این حوزه هزینه کنیم سلامت ارتقا می یابد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سیستم درمانی در برنامه پزشکی خانواده در سطح یک پزشکان عمومی هستند تا افرادی که به آنها ارجاع می شود درمان کنند ،در سطح ۲،به آزمایشگاهها معرفی می شوند و سطح ۳ ارجاع نیز به بیمارستان و بستری تلقی می شود .دنبال آن هستیم شبکه سلامت خانواده تقویت و کانال مطمئنی که پزشکی خانواده از آن نام می بریم ، ایجاد شود و برای بیماران و گروه های فعال مشوق هایی نیز در نظر گرفته می شود.

وی اضافه کرد: در بحث نسخه الکترونیک نیز ۱۰ درصد پیشرفت وجود داشت که امروز در دولت سیزدهم به بالای ۹۰ درصد رسیدیم ، افراد باید پرونده الکترونیک نیز در برنامه پزشکی خانواده داشته باشند وبیماران مشخص شود که چه بیماری دارند و اطلاعات دقیق آنها ثبت شده و کارهای پیشگیری زودتر انجام گردد.

به گفته عین اللهی، افرادی که در برنامه پزشکی خانواده قرار می گیرند، از مزایای این برنامه برخوردار می شوند و درمان با نازلترین قیمت برای آنها انجام می شود، بیمارانی که از سطح یک به دو و سه ارجاع می شوند، ۹۵ درصد فرانشیزی که بیمه پرداخت می کرد و پنج درصد را خود بیمار می داد، دیگر هزینه بیمار رایگان می شود و اکنون در استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرای این طرح کلید خورد و بزودی با اولویت سایر استان‌ها گسترش می یابد .

او تاکید کرد: امیدواریم مجلس و سازمان برنامه و بودجه ، بودجه برنامه پزشکی خانواده را افزایش دهد تا اجرای آن گسترش یابد.

وزیر بهداشت بیان کرد: هدف اصلی‌ این برنامه پیشگیری تشخیص و مراقبت است و امیدواریم بویژه در مناطق محروم بیماران بستری شده در بیمارستان ها از طریق سیستم ارجاع درمان رایگان ، رضایتمندی داشته باشند.