شیرجه مرگ جوانان آبادان در رودخانه‌ها

شیرجه مرگ جوانان آبادان در رودخانه‌ها

با آغاز فصل گرما استخرها و کناره رودخانه‌ها پذیرای جوانان و نوجوانی است که برای آب تنی راهی این اماکن می‌شوند ولی تعداد اندک استخرها، انحصاری بودن همین اندک فضاهای بهداشتی موجود و گران بودن بلیت باعث شده تا جوانان و نوجونان رودخانه‌ها و نهرها را با وجود خطر غرق شدن انتخاب کنند.

از طرفی مناطقی که از سوی این افراد برای شنا مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب از نظر بهداشتی دارای مشکلات فراوانی هستند و به علت ورود فاضلاب شهری و روستایی به این آبها از نظر بهداشتی مناسب نیستند.

کمبود استخر و شیرجه مرگ

بسیاری از کودکان و نوجوانان در آبادان وقتی با کمبود و گرانی هزینه استخر مواجه می‌شوند بعضا به دور از چشم خانواده تن را به امواج رودخانه می‌سپارند تا از هرم گرمای تابستان که امکان هر تفریح دیگری را از آنها سلب می‌کند، بگریزند.

شهرستان آبادان با وجود داشتن جوانان مستعد در رشته‌های مختلف ورزشی از یک سو و فعالیت مراکز صنعتی و پردرآمدی نظیر پالایشگاه، پتروشیمی و منطقه آزاد اروند و بسیاری صنایع و مراکز دیگر که امکان ارائه امکانات و تامین فضاهای فرهنگی ورزشی مورد نیاز برای این جوانان مستعد را دارند، همچنان در زمینه توسعه اماکن ورزشی با مشکل مواجه است و کمبود استخر یکی از ابتدایی‌ترین و ملموس‌ترین کمبودهای موجود برای ورزش و تفریح کودکان و نوجوانان مستعد آبادانی به شمار می‌رود.

این کمبود در دمای بالای ۵۰ درجه هوا، کانال‌های کشاورزی و حاشیه‌های بهمنشیر و اروندرود را به تنها میزبان بدن کودکان و نوجوانانی مبدل کرده که به اصطلاح از خانواده‌های شرکتی نیستند و بنابراین گاه هزینه تفریح ساده خود را با غرق شدن در این اماکن می‌ پردازند.

شهر آبادان به واسطه وجود پالایشگاه نفت و کارکنان پرشمار آن، همچنین وجود امکانات رفاهی فراوان برای استفاده این قشر، به عنوان نخستین شهر دارای استخر در کشور شناخته می شود اما وضعیت امروزی این استخرها و تناسب آنها با تعداد متقاضیان و قابل دسترس بودن آنها برای عموم هنوز جای بحث دارد.

شرکت پالایش نفت آبادان ۲ استخر سر پوشیده در اختیار دارد اما فقط کارکنان این شرکت و خانواده‌های آنها از این امکانات بهره ‌مند هستند.

اداره ورزش و جوانان آبادان نیز، چهار استخر در سطح این شهر در اختیار دارد، که سه استخر توسط پیمانکار اداره می‌شود و استخر خلیج فارس نیز همه ساله برای سه ماهه تابستان ترمیم و مجددا در پایان تابستان تعطیل می‌شود، اما گرانی بلیت استخرها استقبال از آنها را کاهش داده است.

یک شهروند آبادانی در این زمینه گفت: آبادانی‌ها به ورزش‌های آبی علاقه زیادی دارند اما در این شهر استخر عمومی برای مردم به اندازه کافی نیست و ما به اصطلاح غیر پالایشگاهی ها همه ساله با رسیدن فصل طولانی گرما با این مشکل مواجه می‌شویم.

مهدی غانمی اظهار داشت: کمبود استخر، مردم را به سمت کانال‌ها و رودخانه‌ها می‌کشاند اما شنا در کانال‌ها و رودخانه‌ها خطر غرق شدن را به همراه دارد با این حال مسئولان این شهرستان تاکنون اقدام جدی برای حل مشکل انجام نداده اند و سالانه شاهد حوادث غرق شدن جوانان و کودکان در این کانالها و رودخانه‌ها هستیم.

یکی دیگر از شهروندان آبادانی که برای شنا به استخر روباز پارسیان آمده بود نیز گفت: هزینه استخر زیاد است شاید در ماه یکبار بتوانیم از این فضای تفریحی استفاده کنیم.

سعید منافیان بیان کرد: از خطرات شنا در کانال‌ها و رودخانه آگاه هستیم ولی بدلیل علاقه زیاد به شنا همچنین مهیا نبودن استفاده از استخر مجبور به آبتنی در رودخانه هستیم.

از سرمایه‌گذاری در بخش ورزش حمایت می‌شود

رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان در این خصوص گفت: اداره ورزش و جوانان آبادان با داشتن چهار استخر، همواره سعی کرده آنها را در فصل تابستان برای استفاده عموم مهیا کند.

علی رضایی‌شکیب از آمادگی برای واگذاری زمین به صورت رایگان به بخش خصوصی و احداث استخرهای ایمن برای توسعه اماکن ورزشی آبی خبر داد و افزود: در صورت ورود سرمایه گذار آمادگی هرگونه کمک برای احداث استخر جهت استفاده عموم را داریم.

وی اظهار داشت: البته توصیه می‌کنیم مردم تحت هیچ شرایطی از رودخانه‌ها و کانال‌ها برای آبتنی استفاده نکنند زیرا دارای فضای کاملا غیر استاندارد می‌باشند و خطر غرق شدگی در آنها بسیار زیاد است.

رئیس اداره ورزش و جوانان آبادان گفت: پیشنهاد می‌شود در بخشی از رودخانه بهنمشیر که فضا مناسب است محلی برای ورزش‌های آبی و حتی شنا در نظر گرفته شود و با ایجاد زیرساخت لازم این فضا در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد.

از ابتدای سال تاکنون ۱۹ نفر از شهروندان آبادانی و خرمشهری به دلیل شنا در رودخانه‌ جان خود را از دست دادند.