شیراز نیازمند نقشه جغرافیایی در سه سرفصل است

به گفته رئیس شورای شهر شیراز، این کلانشهر نیازمند نقشه جغرافیایی در سه سرفصل محرومیت، کمتر برخودار و توسعه‌ای است

شیراز نیازمند نقشه جغرافیایی در سه سرفصل است
تا رسیدن به شیراز مطلوب از نظر کیفی فاصله زیاد است

رئیس شورای شهر شیراز دوشنبه ۱۰ بهمن در نشست خبری مشترک شورا و شهرداری با موضوع جهش عمرانی و افتتاح و کلنگ زنی ۱۱۲ پروژه به مناسبت دهه فجر، عنوان کرد: خدمت جهادی به شهروندان شیراز بدون ایجاد طبقه بندی، مبارزه با فساد و توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی در شهر شیراز به عنوان سه محور اصلی است که اعضای شورا در مصوبات و تصمیم‌های کمیسیون ها مدنظر دارند و از شهرداری انتظار دارند در این مسیر حرکت کند.

مهدی طاهری افزود: برآیند ما از تلاش‌های شهرداری شیراز در هر سه موضوع مناسب و قابل قبول است.

او با اشاره به اینکه جهت گیری تیم شهرداری در مسیر پیش رو بر مبنای این سه محور است تا شیراز طبق فرمایش مقام معظم رهبری به تراز شهر سوم حرم اهل بیت (ع) برسد، خاطرنشان کرد: امید است حسب وعده نمایندگان، شاهد تصویب قانون مدیریت یکپارچه واحد شهری از سوی مجلس شورای اسلامی باشیم تا ختم کلامی برای ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های خدمات رسان باشد.

طاهری در پاسخ به این پرسش که این ۱۱۲ پروژه چه تعداد جمعیت هدف را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: تا رسیدن به شیراز مطلوب از نظر کیفی و براساس دیدگاههای شهروندان فاصله زیاد است، چرا که برای پاسخگویی به این سوال باید تمام نیازها شهر براساس افق‌های پیش رو درنظر گرفته شود.

او همچنین با بیان اینکه شهر شیراز نیازمند نقشه جغرافیایی در سه سرفصل محرومیت، کمتر برخودار و توسعه‌ای است، گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اقدامات شورا و شهرداری در همین مسیر است و از سوی دیگر براساس یک نقشه مشخص می‌توانیم پاسخگوی شهروندان در هر سر فصل باشیم.

رئیس شورای شهر شیراز تاکید کرد: با دانش مهندسی که در شورا و شهرداری وجود دارد و همکاری سایر دستگاه‌ها این مسیر پیمودنی است.

طاهری درباره وضعیت مسیرهای دوچرخه سواری هم گفت: برای آمدن دوچرخه‌ها باید شهرداری و سرمایه گذار به حقوق خود برسند و امیدواریم طی دو هفته آینده موضوع دوچرخه‌ها در شهر شیراز تعیین تکلیف شود.

او همچنین در پاسخ به این سئوال که به عنوان نماینده مردم تا چه میزان از عملکرد شهرداری رضایت دارید؟ اظهار کرد: با توجه به منابع و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و رقم خوردن جهش عمرانی، عملکرد شهردار و شهرداری قابل قبول است و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش بیشتری شود.

علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و اقتصاد شورای شهر شیراز نیز در این در نشست گفت: در سال دوم شورای شهر شیراز شاهد به ثمره نشستن تکالیف عمرانی هستیم به‌طوری که این پروژه‌ها در دهه فجر کلنگ زنی و یا افتتاح می‌شوند.

او با بیان اینکه انتظار شورا از مجموعه شهرداری اجرایی شدن ۱۰۰درصد پروژه‌هاست. افزود: بودجه شهرداری شیراز در دو بخش درآمدی و هزینه‌ای تقسیم شده و شهرداری در جهش عمرانی با اعتبار ۱۳هزار ۵۰۰میلیارد تومانی، قاعدتا باید نگاه درآمدی هم داشته باشد.

اسکندری درباره اینکه تکالیف سرمایه گذاری شهرداری که معادل میزان بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری است هم ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال مالی این مهم با انعقاد قرار داد سرمایه گذاری محقق شود.

او همچنین با اشاره به پروژه‌های پنجگانه در بستر سرمایه گذاری بیان کرد: باغ پرندگان، آکواریم، تله کابین، پارک آبی و شهربازی در بستر پروژه‌های گردشگری تعریف و عملیات اجرایی پارک آبی مجدد آغاز شده است. پروژه آکواریوم هم در دهه مبارک فجر کلنگ زنی می‌شود. بنابراین از این ۵ تکلیف سرمایه گذاری دو تکلیف به سرانجام رسیده و از سوی دیگر باغ پرندگان در مراحل انتهای مذاکره قرار دارد. 

اسکندری اظهار امیدواری کرد با قول شهرداری در اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با همایش بین‌المللی سرمایه گذاری در شهر شیراز، شاهد جهش سرمایه گذاری در این کلانشهر باشیم.

علی اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز گفت: کمیسیون عمران با چند رویکرد مهم و اصلی از جمله حل گره‌های ترافیکی با استفاده از ظرفیت طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که منتظر تایید وزارت کشور است، فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه دسترسی نامناسب رینگی در محدوده مرکزی موجب ترافیک و قفل شدن ترددها می‌شود، افزود: ایجاد رینگ‌های ترافیکی مناسب در حاشیه شیراز یکی از راهکارهای برون رفت از این وضعیت است.

سلطانی همچنین با اشاره به پروژه بزرگراه سردار سلیمانی بعنوان یکی از رینگ‌های ترافیکی، خاطرنشان کرد: این پروژه نزدیک به ۱۲ سال به طول انجامیده و با بهره برداری از آن در سال آینده شاهد رفع ترافیک خواهیم بود.همچنین پروژه ۵۵ متری حافظ، بزرگراه امام خمینی و سایر رینگ‌های ترافیکی با هدف توزیع مناسب مباحث ترافیکی و رفع گره‌های ترافیکی در دست اجرا هستند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اشاره به راهبرد توزیع عادلانه خدمات و امکانات در این کلانشهر، تصریح کرد: در سال‌های مختلف به دلایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شاهد یک فاصله عمیق عمرانی و خدماتی بین مناطق مختلف شهر با مناطق مرکزی هستیم.

سلطانی در ادامه سرعت، عدالت در خدمات و عملگرایی و مسئله محوری را سه رویکرد اصلی کمیسیون عمران شورای شیراز عنوان کرد.

او همچنین با اشاره به اینکه مترو شهر شیراز یکی از راهبردهای اساسی در موضوع رفع ترافیک است، عنوان کرد: مترو در خط دو با تلاش شبانه روزی قرارگاه خاتم الانبیا بعنوان پیمانکار پروژه پنج ماه از برنامه زمابندی جلوتر است و در دهه فجر فاز یک این خط به بهره برداری می‌رسد.این در حالی است که خط دو مترو در شهر اصفهان از دو مسیر در حال احداث تونل است.

سلطانی همچنین از کلنگ زنی حداقل ۲ ایستگاه‌ خط ۳ مترو همزمان با نیمه شعبان خبر داد و گفت: اجرای تونل خط ۳ به دلیل شریانی بودن تونل خط مترو در کاهش ترافیک محدوده مرکزی در دستور کار ویژه کمیسیون قرار دارد که با اجرای خط ۳ و تکمیل خط دو مترو در سال آینده شاهد بهبود کیفیت در ارائه خدمات حمل و نقل مسافر خواهیم بود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز با بیان اینکه در بلوار رحمت با پنج پروژه شامل دو تقاطع و سه دور گردان غیر همسطح تمام گره‌های ترافیکی برطرف خواهند شد، تصریح کرد: این پروژه‌ها مانند تقاطع دوبرگردان نیایش با برنامه زمابندی فشرده و در مدت زمان ۲۴ ماهه مصوبه کمیسیون به سرانجام می‌رسند

سلطانی در خاتمه با اشاره به اجرای زیرگذر حضرتی و ایجاد دسترسی مناسب به بافت بدون آسیب به بافت پیرامون که تبدیل به یک مسئله حاشیه‌ای در سالهای قبل شده بود، گفت: با بررسی هفت مدل مختلف و جمع بندی با مجموعه مشاورین ترافیکی شهرهای مختلف کشور از جمله مشهد و زیر گذر جنب حضرت مطهر امام رضا (ع) و سایر مسائل عمرانی و درنظر گرفتن نوع بافت، در تلاش هستیم اجرای زیر گذر حضرتی در مدت ۲۴ ماه اجرایی شود.